چکیده: (5651 مشاهده)
چکیده- در این مقاله اثر ناکاملی های هندسی اولیه در قاب های فولادی به دو شکل یعن ی ناکامل ی هندس ی
موجود در مختصات گر ههای اتصالی اعضای سازه به یکدیگر و ناکاملی هندسی ناشی از وجود انحنا در راستای
اولیه و تئوری اعضای مختلف سازه که کمتر در مطالعات گذشته به صورت متغیرهایی تصادفی در تحلیل های
وارد شده ظرفیت باربری و قابلیت اعتماد این سیستم ها مطالعه شده است . ب ه ای ن منظور با انجام تحلیل
استاتیکی و غیرخطی پوش اُور و با استفاده از روش های مرتب ه اول قابلی ت اعتما د و ش بیه ساز ی مونت کارلو
قابلیت اعتماد سیستم های مورد نظر محاسبه می شوند. علاوه بر این با ب ه کارگ یری تحلیل حساس یت به روش
پیاده سازی شده، اهمیت هر ی ک از متغیرها ی OpenSees مشتق گیری مستقیم که در ساختار شیءگرای نرم افزار
تصادفی مذکور از نظر میزان تأثیری که در رفتار سیستم دارند ارزیابی می شود. نتایج ب هدست آمده نشان می دهند
که برخی از ناکاملی های هندسی مذکور از اهمیت ویژه ای در قابلیت اعتماد این سیستم ها برخوردارند که این
نشان دهنده اهمیت تغییرات هرچند کوچک این پارامترها در احتمال خرابی قاب های فولادی است.
دریافت: 1385/12/16 | پذیرش: 1387/11/16 | انتشار: 1389/12/16