1- کارشناسی ارشد، مجتمع دانشگاهی پدافند غیرعامل، دانشگاه صنعتی مالک اشتر
2- استادیار، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، مجتمع دانشگاهی پدافند غیرعامل ، goldahmad83@yahoo.com
چکیده: (925 مشاهده)
آتشسوزی و انفجار اغلب همافزایی دارند. آتشسوزی ممکن است پس از وقوع انفجار رخ دهد و یا اینکه ابتدا آتشسوزی رخ دهد و متعاقب آن انفجار ایجاد شود. عواقب سناریوی ترکیبی آتش و انفجار در رابطه با هر یک از اجزا باید در طراحی یا ارزیابی سازه در نظر گرفته شود. تجزیهوتحلیل آتش و انفجار باید باهم انجام شود و اثرات یکی بر دیگری با دقت تجزیهوتحلیل شود. در اغلب تحقیقات و دستورالعملهای طراحی، پدیده آتشسوزی و انفجار مستقل از هم مورد بررسی قرار میگیرند و اندرکنش آنها کمتر مورد ملاحظه قرار میگیرد. در این تحقیق به این مهم پرداخته میشود و آتشسوزی پس از انفجار و اندرکنش و همافزایی این دو پدیده با هم مطالعه میشود. سازه مورد مطالعه یک سازهی فولادی دو طبقه با کاربریهای مختلف (مسکونی، اداری و ...) میباشد که تحت انفجارهای مختلف و بهتبع آن تحت آتشسوزی ناشی از تجهیزات داخل ساختمان قرار میگیرد. بارگذاری انفجاری با استفاده از نمودارهای دستورالعمل UFC 3-340-02 و بار آتش با استفاده از مفهوم چگالی آتش و روابط آییننامههای EUROCODE 1 و EUROCODE 3 محاسبه شده است. جهت شبیهسازی بارگذاری انفجاری و حرارتی، از نرمافزار اجزای محدود آباکوس و تحلیل دینامیکی توأم حرارتی- تغییر شکل استفاده شده است. دمای ناشی از آتشسوزی، بهصورت آتش طبیعی بکار رفته است و مرحله سرمایش و پس از سرمایش آتشسوزی نیز مورد بررسی قرار گرفته است. پس از صحتسنجی شبیهسازی پیشنهادی با دو کار آزمایشگاهی معتبر، تحلیل پاسخ سازه در برابر انواع بارهای انفجاری و آتشسوزیهای متعاقب توسط مدل عددی انجام شد. نتایج این بررسیها نشان داد که پاسخ و تغییر شکل سازه در تحلیل ترکیبی زنجیرهای (اعمال اندرکنش انفجار و آتشسوزی روی سازه) نسبت به تحلیل ترکیبی مستقل (تحلیل مستقل سازه در برابر انفجار و آتش و جمع زدن پاسخها باهم) تا 15% افزایش دارد و در نظر گرفتن اندرکنش انفجار و آتش نهتنها مهم بلکه ضروری میباشد و عدم در نظر گرفتن این اندرکنش در اغلب موارد موجب پاسخهای کمتر از واقعیت سازه و در نتیجه سبب طراحی غیر ایمن خواهد شد
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل (کامل) |
موضوع مقاله:
مهندسی عمران و سازه دریافت: 1401/11/1 | پذیرش: 1402/7/27 | انتشار: 1402/8/10