دوره 22، شماره 5 - ( 1401 )                   جلد 22 شماره 5 صفحات 201-187 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشگاه صنعتی شریف
2- دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی ، m.yekrangnia@gmail.com
چکیده:   (567 مشاهده)
در این تحقیق، کفایت روش مورد توصیه آیین‌نامه روسازی آسفالتی راه‌های ایران (نشریه 234) به‌منظور طراحی روسازی مورد بررسی قرار می‌گیرد. روشی بر مبنای قابلیت اعتماد برای بهبود طراحی بر اساس این آیین‌نامه پیشنهاد گردید. برای مقایسه دو روش، داده‌های ترافیک عبوری و وضعیت روسازی محور قم-سلفچگان جمع‌آوری شد. برای در نظر گرفتن عدم قطعیت در طراحی، مناسب‌ترین توزیع احتمال هر متغیر به کمک آزمون اندرسون-دارلینگ تعیین گردید. مطابق نتایج به‌دست‌آمده، نشریه 234 سطح اطمینان روسازی را حدود 20 درصد بیشتر از روش پیشنهادی محاسبه می‌کند. همچنین در سطح اطمینان برابر نیز این آیین‌نامه ضخامت روکش موردنیاز را حدوداً نیمی از مقدار محاسبه شده در روش پیشنهادی به دست می­آورد. در ادامه روش‌های مختلف قابلیت اعتماد با یکدیگر مقایسه گردید. روش Sampling با احتمال شکست بیشتری نسبت به روش FORM ضخامت روکش موردنیاز را به دست آورده و درنتیجه به‌صورت محافظه‌کارانه‌تری ضخامت روکش را طراحی می­کند. برای بررسی دقت نرم‌افزار Rtx، شبیه‌سازی مونت‌کارلو در زبان برنامه‌نویسی R انجام شد. با مقایسه نتایج این دو حالت مشاهده گردید نرم‌افزار Rtx منجر به طراحی روکش در سطح اطمینان کمتری نسبت شبیه‌سازی مونت‌کارلو  در R می‌شود
متن کامل [PDF 370 kb]   (298 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل (کامل) | موضوع مقاله: راه و ترابری
دریافت: 1400/12/27 | پذیرش: 1401/4/5 | انتشار: 1401/4/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.