1- دانشکده عمران و حملونقل، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
2- دانشکده عمران و حملونقل، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. ، ar.jafarian@trn.ui.ac.ir
چکیده: (1347 مشاهده)
از جمله راهکارهای موثر در بهبود ظرفیت خطوط ریلی، افزایش در مولفههای ترافیکی از جمله ارتقای سرعت و بارمحوری است، که این امر، شدت اثرات دینامیکی در سازه را به دنبال خواهد داشت. بنابراین کنترل آثار دینامیکی ناشی از بارهای وارد به سازه در سلامت و ایمنی سازهها بسیار با اهمیت است. بررسی رفتار دینامیکی سازهها توسط تحلیل عددی از طریق مدلسازی و آزمایشگاهی صورت میگیرد. با اینحال، در سازههای پیچیده، نتایج حاصل از دادههای تحلیل عددی دارای اختلاف نسبت به دادههای آزمایش میدانی است. استفاده از الگوریتمهای محاسبات هوشمند[1] از مهمترین روشهای متداول به منظور کاهش خطای مدل عددی میباشد. در نتیجه، پژوهش حاضر سعی دارد با از استفاده الگوریتم برنامهنویسی ژنتیک[2] (GP)، اختلاف نتایج دینامیکی حاصل از دادههای مدل عددی و میدانی پل دو خطه راهآهن آریور بارسا در مسیر مادرید-سویا و تحت بار ترافیکی پرسرعت را به حداقل برساند. الگوریتم پیشنهادی GP قادر است که روابط ریاضی مناسب و ضرائب اصلاحی را معرفی نماید تا بتوان نتایج به دست آمده را برای سازههای مشابه نیز تعمیم داد. پل مورد مطالعه در نرمافزار SAP2000 مدلسازی و نتایج به دست آمده با استفاده از GP، دقتبخشی شد. نتایج نشان داد که الگوریتم پیشنهادی، مقادیر به دست آمده از تحلیل مودال و نیز تاریخچه زمانی را با دقت بیشتری نسبت به مدل اولیه، ارائه میکند. اجرای الگوریتم منجر به کاهش خطا در تحلیلهای مودال تا %88/1 برای مود سوم سازهای، کاهش %31/20 برای مقادیر شتاب و کاهش %68/2 برای تغییر مکان قسمتی از عرشه سازه شد.
Intelligent Computing Algorithm
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل (کامل) |
موضوع مقاله:
مهندسی عمران و سازه دریافت: 1400/6/29 | پذیرش: 1401/4/29 | انتشار: 1401/7/10