دوره 23، شماره 1 - ( 1402 )                   جلد 23 شماره 1 صفحات 44-31 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری، مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی
2- عضو هیئت علمی ، بخش مهندسی سازه ، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ، majidzamani@bhrc.ac.ir
چکیده:   (1195 مشاهده)
در مقاله حاضر، با مدلسازی عددی اتصال تیر فولادی پیوستۀ میان‌گذر در ستونهای CFT لوله‌ای شکل توسط نرم‌افزار اجزاء محدود، تاثیر قطر لوله فولادی، ضخامت لوله فولادی و ضخامت بال و جان تیر  تحت بارگذاری چرخه ­ای مورد بررسی قرار گرفته است. در برخی نمونه‌ها شرایط فشردگی لرزه‌ای مقطع تیر و مقطع ستون اندکی از حدود مجاز آئین‌نامه خارج شده بود. با این حال، تمامی نمونه­ ها رفتار چرخه­ای پایدار و تحمل حداقل دریفت طبقه­ ای 0.04 رادیان را طبق آیین نامه AISC به عنوان یک اتصال خمشی ویژه ارضا نمودند و چرخه هیسترزیس حجیم با قابلیت اتلاف انرژی قابل توجه را به نمایش گذاشتند. نتایج بدست آمده نشان می‌دهد که در نمونه­ های با ستون مشابه در صورت افزایش ضخامت بال یا جان تیر، انرژی مستهلک شده در چرخه‌های بارگذاری افزایش می‌یابد ولی مقادیر کمتری برای میرایی چرخه‌ای حاصل می‌گردد.
متن کامل [PDF 1007 kb]   (559 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل (کامل) | موضوع مقاله: مهندسی عمران و سازه
دریافت: 1400/1/16 | پذیرش: 1400/8/5 | انتشار: 1401/8/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.