1- دانشگاه تربیت مدرس
2- دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده: (6115 مشاهده)
چکیده- در این مقاله برای بررسی تأثیر زبری بستر بر پارامترهای آشفتگی، مانند تنش های رینولدز و شدت آشفتگی، الگوی جریان پیرامون جت دیواره ای بررسی آزمایشگاهی شده است. اندازه گیری ها با استفاده از سرعت سنج سه بعدی ADV انجام شده و از سری های زمانی سه مؤلفه سرعت برای تحلیل روند تغییرات پارامترهای آشفتگی استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان داد که با افزایش زبری بستر، شدت آشفتگی مؤلفه های u و w در فواصل طولی متناظر از جت افزایش یافته و برای یک زبری ثابت، شدت آشفتگی مؤلفه u از w بیشتر است. همچنین با افزایش فاصله از جت، تنش برشی بستر کاهش یافته و با افزایش زبری بستر، تنش برشی روند افزایشی دارد. محل وقوع بیشینه ی تنش برشی بستر با تغییر زبری ثابت می ماند.
دریافت: 1392/5/27 | پذیرش: 1392/2/1 | انتشار: 1392/5/27