دوره 21، شماره 6 - ( 1400 )                   جلد 21 شماره 6 صفحات 98-88 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران ، a.chonoor@modares.ac.ir
2- گروه مهندسی عمران ، دانشگاه خلیج فارس
3- دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه خلیج فارس بوشهر، ایران.
چکیده:   (2162 مشاهده)
در این تحقیق از مدل عددی  SSIIMبرای بررسی الگوی جریان، کانتورهایی سرعت، قدرت جریان و پارامترهای آشفتگی در اطراف پایه­ پل عمودی با حضور صفحات مستغرق با طول هم­پوشانی مختلف، و قرارگیری صفحات مستغرق از پایه­ی پل و از یکدیگر در شش فاصله مختلف، در قوس 180 درجه تند استفاده گردید و مقایسه نتایج تحلیل عددی و آزمایشگاهی انجام شد. تطابق داده­های عددی و آزمایشگاهی بیانگر عملکرد مناسب مدل عددی SSIIM  در مدل‌سازی الگوی جریان در مسئله مورد بررسی می­باشد. نتایج تحقیق نشان داد که محدوده­ی قدرت جریان ثانویه، در تمامی مدل­های با حضور صفحات مستغرق از 5/10 تا 12 درصد اندازه­گیری شد. در حالتی که صفحات مستغرق هم­پوشانی با هم نداشتند و استقرار صفحات مستغرق در فاصله­ی 5/2 برابر قطر پایه از پایه و فاصله معادل 2 برابر قطر پایه از همدیگر و در بالادست پایه بوده کمترین مقدار و در حالت هم­پوشانی 100 درصد صفحات، در آرایش استقرار صفحات مستغرق در فاصله 5 برابر قطر پایه از آن و فاصله 2 برابر قطر پایه از همدیگر و در بالادست پایه بیشترین مقدار خود را داشته است. همچنین تغییرات تنش برشی بعد از ایجاد آبشستگی موضعی محاسبه شد. تنش برشی ماکزیمم از ابتدای قوس تا نزدیکی خروجی قوس به سمت جداره داخلی قوس متمایل بود و در محدوده خروجی قوس تنش برشی ماکزیمم به سمت میانه قوس و سپس نیمه­ی دوم قوس منتقل گردید.
متن کامل [PDF 1050 kb]   (1996 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل (کامل) | موضوع مقاله: سازههای هیدرولیک
دریافت: 1399/11/25 | پذیرش: 1400/5/3 | انتشار: 1400/9/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.