1- استادیار دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران ، asaeedia@iust.ac.ir
2- استاد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
3- فارغ التحصیل کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران
چکیده: (2470 مشاهده)
در این تحقیق پاسخ لرزهای توربینهای بادی فراساحلی با استفاده از روش عددی بررسی شده است. جهت در نظر گرفتن شرایط اشباع بودن خاک از نرم افزار اپنسیز استفاده شده که به واسطه وجود مدلرفتاریهای مخصوص خاک از جمله مدلرفتاری PDMY و المانهای همبسته جامد-سیال، توانایی خوبی در شبیهسازی روند تغییرات فشار آب حفرهای دارد. پس از صحتسنجی مدل عددی، تأثیر عواملی هم چون سایر بارهای محیطی (بار باد و بار موج) و نیز ماکزیمم شتاب زلزله اعمالی (PGA) بررسی شده است. نتایج نشان میدهد که در تحلیل لرزهای توربینهای بادی فراساحلی باید اندرکنش بارهای محیطی را در نظر گرفت و نمیتوان به سادگی از اصل بر هم نهی استفاده کرد. همچنین مشخص شد که رابطه بین ماکزیمم شتاب زلزله ورودی و پاسخ برج توربین به صورت غیر خطی است و از طرف دیگر با افزایش شتاب زلزله ورودی تأثیر اندرکنش خاک و شمع روی نسبت ru بیشتر میشود.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل (کامل) |
موضوع مقاله:
ژئوتکنیک دریافت: 1399/6/13 | پذیرش: 1399/10/23 | انتشار: 1400/3/1