Golestaneh A, Nazemi A H, Shakeri M S, Afshar M. A comparison of different system identification methods for modal parameter extraction using vibration responses measured from Gisha bridge. MCEJ 2020; 20 (4) :147-161
URL:
http://mcej.modares.ac.ir/article-16-43728-fa.html
گلستانه امیر، ناظمی امیرحسین، شاکری محمد سجاد، افشار مهدی. مقایسهی روشهای مختلف شناسایی سیستم برای استخراج پارامترهای مودال از ارتعاشات ثبتشده بر روی پل گیشا. مهندسی عمران مدرس. 1399; 20 (4) :147-161
URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-43728-fa.html
1- آزمایشگاه آنالیز مودال، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
2- آزمایشگاه سازه، دانشکده فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، Nazemi@alumni.ut.ac.ir
3- دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران
4- آزمایشگاه میز لزره و سانتریفویژ، دانشکده فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده: (2366 مشاهده)
کسب برخی اطلاعات از وضعیت پل ها بر مبنای پارامترهای مودال استخراج شده از داده های ارتعاشی با استفاده فرایند شناسایی سیستم، یکی از روش های متداول پایش سازه ای است. این در حالی است که حتی وجود عدم قطعیتهایی اندک در پارامترهای مودال بدست آمده، می تواند منجر به انحرافی بزرگ در فرایندهای مختلف پایش سازه ای از جمله به روزرسانی مدل عددی و تشخیص آسیب شود. در همین راستا در این مقاله تلاش شده است تا از یک سو تاثیر روش پردازش داده و از سوی دیگر اثر نوع داده برداری شامل ارتعاش آزاد و ارتعاش محیطی، بر روی پارامترهای مودال استخراج شده بررسی گردد. به همین منظور روش های شناسایی زیرفضای تصادفی، الگوریتم تحقق سیستم ویژه، تجزیه حوزه فرکانس و تجزیه مود تحلیلی برای استخراج پارامترهای مودال به کار گرفته شدند. داده های ارتعاشی نیز در شش نقطه بر روی یکی از شاه تیرهای پل گیشا تنها با استفاده از سه سنسور لرزه سنج، از طریق جابجا نمودن آنها در سه چینش جداگانه اندازه گیری شدند. در نتیجه، استخراج شکل مودها مستلزم ترکیب داده های ثبت شده در چینش هایِ مختلفِ اندازه گیری بود. پردازش داده های ارتعاش محیطی، منجر به استخراج پارامترهایِ سه مود اولِ خمشی قائم شد که نتایج بدست آمده از روش های مختلف در مقایسه با یکدیگر از سازگاری نسبی برخوردار بودند. از داده های ارتعاش آزاد نیز پارامترهای دو مود خمشی اول قائم با استفاده از روش های مختلف بدست آمدند. همچنین، بررسی نتایج بدست آمده نشان داد که با توجه به ناپایا بودن شرایط دادهبرداری از پل گیشا، به کارگیری رویکرد ترکیب داده ها پس از فرایند شناسایی سیستم نسبت به رویکرد ترکیب داده ها پیش از فرایند شناسایی سیستم برای استخراج پارامترهای مودال مناسب تر بوده است.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل (کامل) |
موضوع مقاله:
مهندسی عمران و سازه دریافت: 1399/3/27 | پذیرش: 1399/6/27 | انتشار: 1399/9/10