دوره 20، شماره 4 - ( 1399 )                   جلد 20 شماره 4 صفحات 161-147 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Golestaneh A, Nazemi A H, Shakeri M S, Afshar M. A comparison of different system identification methods for modal parameter extraction using vibration responses measured from Gisha bridge. MCEJ 2020; 20 (4) :147-161
URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-43728-fa.html
گلستانه امیر، ناظمی امیرحسین، شاکری محمد سجاد، افشار مهدی. مقایسه‌ی روش‌های مختلف شناسایی سیستم برای استخراج پارامترهای مودال از ارتعاشات ثبت‌شده بر روی پل گیشا. مهندسی عمران مدرس. 1399; 20 (4) :147-161

URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-43728-fa.html


1- آزمایشگاه آنالیز مودال، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
2- آزمایشگاه سازه، دانشکده فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، Nazemi@alumni.ut.ac.ir
3- دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران
4- آزمایشگاه میز لزره و سانتریفویژ، دانشکده فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده:   (2366 مشاهده)
کسب برخی اطلاعات از وضعیت پل ­ها بر مبنای پارامترهای مودال استخراج شده از داده­ های ارتعاشی با استفاده فرایند شناسایی سیستم، یکی از روش­ های متداول پایش سازه­ ای است. این در حالی است که حتی وجود عدم ­قطعیت‌هایی اندک در پارامترهای مودال بدست آمده، می­ تواند منجر به انحرافی بزرگ در فرایندهای مختلف پایش­ سازه­ ای از جمله به روزرسانی مدل عددی و تشخیص آسیب شود. در همین راستا در این مقاله تلاش شده ­است تا از یک سو تاثیر روش پردازش داده و از سوی دیگر اثر نوع داده ­برداری شامل ارتعاش آزاد و ارتعاش محیطی، بر روی پارامترهای مودال استخراج شده بررسی گردد. به همین منظور روش­ های شناسایی زیرفضای تصادفی، الگوریتم تحقق سیستم ویژه، تجزیه­ حوزه فرکانس و تجزیه مود تحلیلی برای استخراج پارامترهای مودال به کار گرفته شدند. داده­ های ارتعاشی نیز در شش نقطه بر روی یکی از شاه­ تیرهای پل گیشا تنها با استفاده از سه سنسور لرزه ­سنج، از طریق جابجا نمودن آنها در سه چینش جداگانه اندازه ­گیری شدند. در نتیجه، استخراج شکل­ مودها مستلزم ترکیب داده ­های ثبت شده در چینش­ هایِ مختلفِ اندازه­ گیری بود. پردازش داده ­های ارتعاش محیطی، منجر به استخراج پارامترهایِ سه مود اولِ خمشی قائم شد که نتایج بدست آمده از روش­ های مختلف در مقایسه با یکدیگر از سازگاری نسبی برخوردار بودند. از داده ­های ارتعاش آزاد نیز پارامترهای دو مود خمشی اول قائم با استفاده از روش­ های مختلف بدست آمدند. هم­چنین، بررسی نتایج بدست آمده نشان داد که با توجه به ناپایا بودن شرایط داده­برداری از پل گیشا، به کارگیری رویکرد ترکیب داده­ ها پس از فرایند شناسایی سیستم نسبت به رویکرد ترکیب داده ­ها پیش از فرایند شناسایی سیستم برای استخراج پارامترهای مودال مناسب­ تر بوده­ است.
متن کامل [PDF 1219 kb]   (1736 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل (کامل) | موضوع مقاله: مهندسی عمران و سازه
دریافت: 1399/3/27 | پذیرش: 1399/6/27 | انتشار: 1399/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.