دوره 21، شماره 2 - ( 1400 )                   جلد 21 شماره 2 صفحات 201-189 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- مربی دانشگاه عمران و توسعه همدان ، e.keihani@yahoo.com
2- استادیار، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه آزاد همدان
3- مربی، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه آزاد همدان
چکیده:   (1794 مشاهده)
در این مقاله روشی جهت تشخیص خرابی تیر اویلر-برنولی مبتنی بر ابر المان، ارائه شده است. روش ارائه شده با استفاده از سیگنال حوزه زمانی پاسخ ارتعاش آزاد، موقعیت و عمق ترک در تیر اولر – برنولیِ مدل شده با سختی اصلاح شده بر اساس مدل فنر پیچشی را، با سرعت و دقت بالا ارائه می­دهد. پاسخ­های تاریخچه زمانی همان شتاب­ در لبه المان­های الاستیک تیر است که در این پژوهش در معرض بار ضربه، اندازه­گیری شده­اند. شتاب­های این سازه از روش انتگرال­گیری زمانی نیومارک-بتا محاسبه می­گردد. در ابتدا تابع هدف مسئله تشخیص خرابی، جهت بهینه­سازی به روش الگوریتم ازدحام ذرات، تعریف شده و با حل مسئله بهینه­سازی در محیط متلب، شدت و محل ترک­های عرضی محاسبه می­شود. به منظور ارزیابی دقت روش ارائه شده، 3 نمونه تیر در نظر گرفته شده است. نتایج حاکی از آن است که پس از حداکثر 50 بار اجرای الگوریتم، خطای محاسباتی کمتر از 10 درصد در داده­های محل و عمق ترک وجود خواهد داشت.
متن کامل [PDF 1924 kb]   (2128 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل (کامل) | موضوع مقاله: مهندسی عمران و سازه
دریافت: 1399/3/25 | پذیرش: 1399/10/27 | انتشار: 1400/3/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.