1- دانشکده عمران دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
2- دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل ، m-naghi@nit.ac.ir
3- دانشکده فنی مهندسی دانشگاه مازندران
چکیده: (2285 مشاهده)
در این تحقیق، با قرار دادن لوله های فولادی پر شده با بتن در ناحیه فشاری و کابل پیش تنیده در ناحیه کششی، مفهوم جدیدی به نام تیرهای لولهای پر شده با بتن توام با پیش تنیدگی بصورت عددی مورد مطالعه قرار گرفتند. در این مقطع، لوله فولادی در ناحیه فشاری سبب بهبود مقاومت بتن و کابلهای پیش تنیده در ناحیه کششی سبب کنترل ترک در تیرهای بتن مسلح می گردد. با توجه به ناشناخته بودن رفتار این تیرها، هدف این تحقیق، تحلیل المان محدود پارامترهایی است که در نمونه های آزمایشگاهی قابل بررسی نبوده است. بنابراین بعد از صحت سنجی مدل المان محدود با نتایج آزمایشگاهی، مدل با اندازه واقعی ساخته شد تا رفتار خمشی مقطع مورد بررسی قرار گیرد و سپس مدل، به منظور بررسی شاخصهای نسبت میلگرد طولی، نسبت کابل پیش تنیده، نسبت بتن هسته و نسبت لوله فولادی توسعه داده شده است. نتایج بررسی ها نشان دهنده تأثیر افزاینده شاخص های نسبت کابل پیش تنیده و میلگرد طولی بر روی افزایش سختی خمشی و تأثیر کاهنده شاخص های نسبت لوله فولادی و بتن هسته بر روی سختی خمشی میباشد. افزایش در شاخص های نسبت کابل پیش تنیده، میلگرد طولی، لوله فولادی و بتن هسته، لنگر نهایی را نیز افزایش می دهد. قابل ذکر است، زمانیکه شاخص نسبت میلگرد طولی افزایش می یابد، انرژی جذب شده الاستیک نیز افزایش می یابد. افزایش در شاخص نسبت کابل پیش تنیده سبب افزایش در شکل پذیری جابجایی، انرژی جذب شده الاستیک و کل می گردد. از میان این شاخص ها، شاخص نسبت کابل پیش تنیده، بیشترین تأثیر را بر روی افزایش مقاومت خمشی مقطع، شکل پذیری جابجایی و انرژی جذب شده کل دارد.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل (کامل) |
موضوع مقاله:
مهندسی عمران و سازه دریافت: 1398/11/20 | پذیرش: 1399/4/16 | انتشار: 1399/9/10