دوره 20، شماره 5 - ( 1399 )                   جلد 20 شماره 5 صفحات 23-7 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشیار دانشکده مهندسی عمران دانشگاه زنجان، زنجان، ایران ، Ashtari@znu.ac.ir
2- دانشجوی دکترای سازه دانشکده مهندسی عمران دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
چکیده:   (2638 مشاهده)
سیستم لوله­ ای یکی از سیستم­های باربر جانبی در سازه ­های بلند می­باشد که ستون­ها در فواصل نزدیک به هم از طریق اتصالات خمشی تیرهای عمیق به یکدیگر در پیرامون ساختمان متصل می­شوند. ولی با توجه به حداقل محدودیت­ های آئین­ نامه­ ای در مورد نسبت طول دهانه آزاد به ارتفاع کلی تیر، امکان استفاده از این سیستم وجود ندارد. لذا ایده استفاده از قاب­ های برشی فولادی همراه با تیرهای غیرمنشوری به عنوان یک جایگزین پیشنهاد شده است. در قاب­ های برشی با توجه به چیدمان سخت­ کننده ­های عرضی تیر پیوند (فیوز برشی)، ظرفیت باربری جانبی می­ تواند از طریق مقاومت کمانشی،  مقاومت پس ­کمانشی ناشی از عمل میدان کششی و یا  ظرفیت باربری ناشی از تسلیم ورق جان تأمین گردد. لذا تأثیر چیدمان سخت‌کننده بر روی متغیرهای عملکرد لرزه ­ای قاب­ های برشی شامل ضریب رفتار، ضریب اضافه مقاومت و ظرفیت دوران با نسبت­ های طولی مختلف تیر پیوند که رفتار همگی کنترل شونده توسط برش می‌باشند با استفاده از تحلیل‌های اجزاء محدود بررسی شده است. در انتها نیز متغیرهای ضریب رفتار و ضریب اضافه مقاومت در قاب­های 3، 5، 7، 10، 15 و 20 طبقه براساس فاصله سخت‌کنننده بهینه برای یک نسبت طولی مشخص ارائه و به منظور سهولت در مدل­سازی قاب­های چند طبقه در نرم­افزارSAP2000، پارامترهای مدل‌سازی و معیارهای پذیرش معرفی و با نتایج اجزاء محدود مقایسه شده است. همچنین در انتها یک سازه 25 طبقه با دو سیستم باربر جانبی مختلف شامل قاب خمشی لوله ­ای و قاب برشی با یکدیگر مقایسه شده است.     
متن کامل [PDF 2229 kb]   (3222 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل (کامل) | موضوع مقاله: مهندسی عمران و سازه
دریافت: 1398/11/19 | پذیرش: 1399/6/26 | انتشار: 1399/9/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.