1- دانشیار دانشکده مهندسی عمران دانشگاه زنجان، زنجان، ایران ، Ashtari@znu.ac.ir
2- دانشجوی دکترای سازه دانشکده مهندسی عمران دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
چکیده: (2638 مشاهده)
سیستم لوله ای یکی از سیستمهای باربر جانبی در سازه های بلند میباشد که ستونها در فواصل نزدیک به هم از طریق اتصالات خمشی تیرهای عمیق به یکدیگر در پیرامون ساختمان متصل میشوند. ولی با توجه به حداقل محدودیت های آئین نامه ای در مورد نسبت طول دهانه آزاد به ارتفاع کلی تیر، امکان استفاده از این سیستم وجود ندارد. لذا ایده استفاده از قاب های برشی فولادی همراه با تیرهای غیرمنشوری به عنوان یک جایگزین پیشنهاد شده است. در قاب های برشی با توجه به چیدمان سخت کننده های عرضی تیر پیوند (فیوز برشی)، ظرفیت باربری جانبی می تواند از طریق مقاومت کمانشی، مقاومت پس کمانشی ناشی از عمل میدان کششی و یا ظرفیت باربری ناشی از تسلیم ورق جان تأمین گردد. لذا تأثیر چیدمان سختکننده بر روی متغیرهای عملکرد لرزه ای قاب های برشی شامل ضریب رفتار، ضریب اضافه مقاومت و ظرفیت دوران با نسبت های طولی مختلف تیر پیوند که رفتار همگی کنترل شونده توسط برش میباشند با استفاده از تحلیلهای اجزاء محدود بررسی شده است. در انتها نیز متغیرهای ضریب رفتار و ضریب اضافه مقاومت در قابهای 3، 5، 7، 10، 15 و 20 طبقه براساس فاصله سختکنننده بهینه برای یک نسبت طولی مشخص ارائه و به منظور سهولت در مدلسازی قابهای چند طبقه در نرمافزارSAP2000، پارامترهای مدلسازی و معیارهای پذیرش معرفی و با نتایج اجزاء محدود مقایسه شده است. همچنین در انتها یک سازه 25 طبقه با دو سیستم باربر جانبی مختلف شامل قاب خمشی لوله ای و قاب برشی با یکدیگر مقایسه شده است.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل (کامل) |
موضوع مقاله:
مهندسی عمران و سازه دریافت: 1398/11/19 | پذیرش: 1399/6/26 | انتشار: 1399/9/10