دوره 20، شماره 3 - ( 1399 )                   جلد 20 شماره 3 صفحات 214-203 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه تربیت مدرس
2- دانشگاه تربیت مدرس ، seyedabrishami@modares.ac.ir
چکیده:   (1473 مشاهده)
خودروهای گازسوز و هیبریدی­برقی که به عنوان خودروهایی با سوخت جایگزین شناخته می­شوند، یکی از راهکارهای کنترل آلودگی هوا در کلان­شهرها به حساب می­آیند. هدف از این مطالعه شناسایی عوامل موثر بر رفتار رانندگان برای استفاده از خودرو با سوخت جایگزین در تهران و محاسبه تمایل به پرداخت آن­ها است. برای این هدف، ابتدا پرسشنامه­ای شامل دو بخش رجحان­آشکار­شده و رجحان­بیان­شده طراحی و سپس 365 نمونه در مراکز معاینه فنی و جایگاه سوخت گازطبیعی شهر تهران با استفاده از مصاحبه حضوری جمع­آوری شد و عوامل موثر بر میزان استفاده از خودرو با سوخت جایگزین با استفاده از مدل لوجیت چندگانه توصیف و میزان تمایل به پرداخت برای متغیرهای مختلف برآورد شده است. براساس نتایج این مطالعه، برای ورود بدون محدودیت به محدوده زوج و فرد، تمایل به پرداخت ۵ میلیون تومان برای خرید خودرو دوگانه­سوز و ۱۲ میلیون تومان برای خرید خودرو هیبریدی برقی؛ و برای دسترسی رایگان به محدوده طرح ترافیک، تمایل به پرداخت ۱۰ میلیون تومان برای خرید خودرو دوگانه­سوز؛ از موثرترین اقدامات برای ایجاد انگیزه در رانندگان برای استفاده از خودرو با سوخت جایگزین است. هزینه سوخت و زمان دسترسی به جایگاه سوخت متغیرهای تاثیرگذار در انتخاب خودرو دوگانه­سوز و شتاب و محدوده­رانندگی متغیر موثر برای خودرو هیبریدی­برقی بوده­اند.

 
متن کامل [PDF 317 kb]   (600 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل (کامل) | موضوع مقاله: برنامهریزی حمل و نقل
دریافت: 1398/2/18 | پذیرش: 1399/3/21 | انتشار: 1399/8/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.