دوره 19، شماره 5 - ( 1398 )                   جلد 19 شماره 5 صفحات 42-29 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشیار دانشکده فنی، گروه مهندسی عمران – ژئوتکنیک، دانشگاه ارومیه ، h.bahadori@urmia.ac.ir
2- دانشجوی دکتری، گروه مهندسی عمران – ژئوتکنیک، دانشگاه ارومیه
چکیده:   (4202 مشاهده)
امروزه استفاده از مشتقات تایرهای لاستیکی فرسوده در پروژه های مختلف ژئوتکنیکی جهت جذب و کاهش ارتعاش ناشی از بارهای لرزه‌ای و دینامیکی گسترش یافته و بررسی تاثیر پارامترهای مختلف بر رفتار دینامیکی آن‌ها در ترکیب با خاک ازاهمیت فراوانی برخوردار می‌باشد. با توجه به اینکه بارهای دینامیکی از منابع متعدد و با شکل موجهای متفاوت ممکن است بر خاک وارد شوند، لذا در این مقاله تاثیر شکل موج بارگذاری بر روی پارامترهای دینامیکی مخلوط ماسه – پودر لاستیک از قبیل مدول برشی (G) و ضریب میرایی (D) مورد بررسی قرار گرفته‌است. یک سری آزمایش میز لرزه g1 بر روی مخلوط ماسه – پودر لاستیک انجام گرفت. نمونه‌های خاک دردو حالت غیر‌مسلح و مسلح به پودر لاستیک با درصدهای وزنی 5%، 10%، 15% و 20% پودرلاستیک، و در تراکم نسبی صفر درصد تحت سه نوع بارگذاری مستطیلی، سینوسی و مثلثی در فرکانس ثابت 2 هرتز و تحت شتاب ورودی  g1/0و g3/0 قرار گرفتند. نتایج نشان داد که در همه حالات، نمونه‌های خاک تحت بارگذاری مستطیلی بیشترین مقدار و تحت بارگذاری مثلثی کمترین مقدار مدول برشی و نسبت میرایی را از خود نشان می‌دهند. پارامترهای دینامیکی نمونه‌ها تحت شکل موج‌های سینوسی و مثلثی نسبتا نزدیک به‌هم می‌باشند. تاثیر شکل موج بر روی ضریب میرایی در سطوح کرنش‌ برشی پایین، ناچیز بوده ولی با افزایش سطوح کرنش، افزایش می‌یابد. ضمن اینکه با افزایش کرنش برشی مدول برشی خاک کاهش یافته ولی نسبت میرایی افزایش می‌یاید. از طرف دیگر با افزایش درصد پودر لاستیک از مقدار مدول برشی کاسته شده ولی بر میزان ضریب میرایی افزوده می‌شود.
متن کامل [PDF 819 kb]   (2514 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل (کامل) | موضوع مقاله: ژئوتکنیک
دریافت: 1397/10/25 | پذیرش: 1398/7/30 | انتشار: 1398/10/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.