دوره 20، شماره 4 - ( 1399 )                   جلد 20 شماره 4 صفحات 190-179 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشجوی دانشگاه شهید چمران اهواز
2- دانشگاه شهید چمران اهواز ، ja_ahadiyan@yahoo.com
3- شهید چمران اهواز
4- دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده:   (2088 مشاهده)
سازه جت هیدرولیکی غیرهمفاز از جمله سازه­های حفاظتی جدید پیشنهاد شده جهت کنترل فرسایش در قوس بیرونی رودخانه­هاست. در این روش یک لوله منفذدار در امتداد قوس روی بستر قرار گرفته که دبی هوا از دو انتهای آن به درون جریان اصلی تزریق می­شود. براساس مطالعات گذشته پارامترهای زیادی بر بازدهی این سازه می­توانند مؤثر باشند که موضوع مورد مطالعه در این تحقیق است. در این مطالعه به بررسی مورفولوژی بستر و الگوی جریان در یک کانال قوسی 90 درجه با نسبت شعاع به عرض 4 که در محدوده قوس­های ملایم می­باشد، تحت تأثیر 4 عدد فرود (37/0، 41/، 45/0 و 47/0) پرداخته شده است. نتایج نشان دادند با نصب سازه جت غیر همفاز ماکزیمم آبشستگی موجود در قوس بیرونی به میانه فلوم منتقل شده است. از طرفی با کاهش فاصله لوله متخلخل از قوس بیرونی در فواصل صفر، 25/6 و20درصد از قوس بیرونی، مقدار آن کاهش و به ترتیب مقدار آن 9/87، 5/54 و 15/15 درصد کاهش یافت. همچنین حضور سازه در قوس بیرونی با ایجاد جریان ثانویه، منطقه ماکزیمم سرعت را در مقاطع 45 و 70 درجه به ترتیب 4/53 و 82 درصد از قوس خارجی دور نموده است.
 
متن کامل [PDF 1918 kb]   (2244 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل (کامل) | موضوع مقاله: سازههای دریایی
دریافت: 1397/10/18 | پذیرش: 1398/10/10 | انتشار: 1399/9/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.