دوره 18، شماره 3 - ( 1397 )                   جلد 18 شماره 3 صفحات 249-237 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- موسسه آموزش عالی اسرار مشهد
2- مربی تربیت مدرس
3- دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (3456 مشاهده)
جریان‌های گل آلود عامل عمده و مهم انتقال رسوبات بداخل مخازن سدها، دریاها و اقیانوس‌ها می‌باشند. شناخت دینامیک این جریان‌ها به منظور پروسه‌های رسوبگذاری و فرسایش بسیار مهم و اساسی می‌باشد. در این تحقیق تاثیرات حضور دو مانع بر ساختار حرکت جریان گل‌آلود به صورت آزمایشگاهی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. پروفیل‌های سرعت و غلظت جریان در شرایط شبه‌پایا با استفاده از دستگاه سرعت‌سنج صوتی Vectrino در بالادست مانع اول، فضای بین دو مانع و پایین دست مانع دوم اندازه‌گیری شده و با پروفیل‌های سرعت و غلظت در حالت بدون مانع مقایسه شده‌اند. مقادیر دبی در واحد عرض جریان و نرخ انتقال بار معلق بر اساس مقادیر سرعت و غلظت اندازه‌گیری شده، محاسبه شده‌اند. تاثیر تغییرات عدد فرود چگالی ورودی بر دبی جریان عبوری در واحد عرض و نرخ انتقال بار معلق بررسی شده است. نتایج نشان می‌دهد احداث موانع در مسیر جریان سبب شکل‌گیری نواحی جدید در پروفیل‌های سرعت خواهد شد و باعث می‌شود یک حوضچه آرام کننده جریان در بالادست مانع اول و فضای بین دو مانع شکل گیرد و محیط مناسب برای ته‌نشینی ذرات فراهم ‌گردد. روند تغییرات نرخ انتقال بار معلق و دبی جریان عبوری در واحد عرض تابعی از موقعیت نسبی موانع هستند. بگونه‌ای که روند تغییرات این پارامترها با تغییرات عدد فرود چگالی ورودی در بالادست مانع اول متناسب و در فاصله بین دو مانع و پایین‌دست مانع دوم معکوس خواهد بود.
متن کامل [PDF 799 kb]   (2727 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله اصلی | موضوع مقاله: زلزله
دریافت: 1395/5/28 | پذیرش: 1396/6/27 | انتشار: 1397/6/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.