1- دانشگاه تبریز ، a_hadidi@tabrizu.ac.ir
2- دانشگاه تبریز
چکیده: (7704 مشاهده)
در این مقاله با توجه به نقش عملکرد زنجیری اعضای سازهای در انتقال بارهای اضافی ناشی از حذف ستون باربر میانی در تغییرشکلهای بزرگ برای جلوگیری از وقوع خرابی پیشرونده، روش عددی المان محدود (FEM) سه بعدی (3D) برای شبیهسازی این رفتار معرفی میگردد. این روش در عین سادگی، برای پیشبینی پاسخ عناصر بتنآرمه تا مرحله خرابی نهایی بسیار قابل اعتماد میباشد. برای صحتسنجی مدل عددی از دو سری نمونه که توسط محقیقین قبلی به روش تجربی آزمایش شدهاند، استفاده گردیده است. سری اول، زیرمجموعههای تیر-ستون با سناریو حذف ستون میانی، برای مقایسه و نمایش قابلیت مدل عددی در پیشبینی سه سطح از عملکرد شامل مرحله خمشی، قوس فشاری و زنجیری و سری دوم شامل تیرهای بتنی مسلحشده با ترکیب آرماتورهای فولادی و میلگردهای از جنس الیاف پلیمری تقویت شده (FRP) میباشد. مقایسه نمودارهای بار-تغییرمکان حاصل از دادههای تجربی و نتایج عددی برای هر دو سری نمونه، نشان از دقت بالای روش شبیهسازی پیشنهادی دارد. در ادامه تحقیق، بر اساس مدلهای عددی صحتسنجی شده، به مطالعه تأثیر میلگردهای FRP در ترکیب با آرماتورهای فولادی بر عملکرد عناصر بتنی تحت خرابی پیشرونده پرداخته و تأثیر خصوصیات مکانیکی و آرایش مختلف آنها بر مقاومت و شکلپذیری و رفتار زنجیری بررسی می شود.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل (کامل) |
موضوع مقاله:
مهندسی عمران و سازه دریافت: 1397/2/11 | پذیرش: 1397/12/22 | انتشار: 1398/4/24