دوره 19، شماره 3 - ( 1398 )                   جلد 19 شماره 3 صفحات 131-123 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- تقاطع ولیعصر میرداماد- دانشکده عمران- دانشگاه خواجه نصیر طوسی
2- دانشجوی مهندسی عمران، ژئوتکنیک، دانشکده عمران دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، تهران
چکیده:   (3528 مشاهده)
کاهش تدریجی تنش از روی سینه‎کار تونل به هنگام حفاری، منجر به ایجاد تغییرشکل‎هایی در زمین دربردارنده‎ی آن می‌‎شود. بیرون‎زدگی سینه‎کار اولین مولفه پاسخ تغییرشکلی محیط به حفاری است. این پدیده به مقاومت و خواص تغییرشکلی هسته‎ی پیش‎روی و همچنین میدان تنش اصلی که در معرض آن قرار گرفته بستگی دارد و روی سطح سینه‎کار و در امتداد محور طولی تونل نمود پیدا می‎کند. در پژوهش پیش‎رو به کمک مدل‎سازی سه بعدی قسمتی از تونل متروی خط 7 تهران، رابطه‎ی بین تنش محصورکننده سینه‎کار تونل و مقادیر بیرون‎زدگی آن بررسی شده و نتایج در قالب منحنی تنش محصور کننده-بیرون زدگی یا "منحنی مشخصه‎ی تونل" ترسیم گردیده است. در ادامه منحنی مشخصه تحت محورهایی به شکل بدون بعد ترسیم شده و مشاهده گردیده است که این منحنی‎های بدون بعد، با رعایت شرایط خاصی برای تونل‎های مختلف برروی هم قرار می‎گیرند. شرایط لازم برای این منظور نیز در انتها آورده شده است.
متن کامل [PDF 1265 kb]   (1803 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله اصلی | موضوع مقاله: زلزله
دریافت: 1396/6/5 | پذیرش: 1398/7/10 | انتشار: 1398/7/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.