1- گروه برنامه ریزی حمل و نقل دانشگاه تربیت مدرس ، saffar_m@modares.ac.ir
2- دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
3- دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط زیست دانشگاه شهید بهشتی تهران
4- کارشناسی ارشد مهندسی الکترونیک، واحد علوم و تحقیقات تهران
چکیده: (1014 مشاهده)
آموزش به رانندگان حرفهای در کشورهای پیشرو در ایمنی ترافیک مورد توجه زیادی قرار گرفته است. در کشور ما نیز آمار تصادفات جادهای و شهری آنچنان رو به فزونی نهاده که مسئولین امر را بر آن داشته که اقدام به برگزاری کلاسهای تخصصی به رانندگان حرفهای نمایند. هدف این تحقیق، رتبهبندی دورهها و سرفصلهای آموزشی رانندگان حرفهای میباشد. دادههای مورد نیاز به صورت پرسشگری از 39 کارشناس در حوزه ایمنی و آموزش و 80 راننده حرفهای در زمینه حمل بار و مسافر جمعآوری شده است. در نهایت پنج دورهی آموزش و سرفصلهای مربوط به هر دوره، که در مجموع 24 سرفصل میباشد، به وسیله مدل ترکیبی FAHP و FTOPSIS رتبهبندی شدند. نتایج بدین شرح است که در دورههای آموزش به ترتیب: مهارتهای حرفهای رانندگی، قوانین و مقررات حملونقل عمومی، بهداشت و سلامت شغلی، ضوابط حملومهار بار و شناخت مشخصات وسیلهنقلیه، رتبههای 1تا 5 را کسب کردند. در دورههای مهارتهای حرفهای رانندگی، شناخت مشخصات وسایلنقلیه، بهداشت و سلامت شغلی، قوانین و مقررات حملونقل عمومی و ضوابط حمل و مهار بار به ترتیب سرفصلهای امداد و نجات جادهای، آشنایی با سیستمها و فنآوریهای جدبد، اثر اختلالات خواب و خستگی، ممنوعیتها و تخلفات و شناخت و حمل مواد خطرناک رتبهی اول و سرفصلهای اصول اولیه رانندگی، آشنایی با جزئیات تنظیمی و تجهیزات داخلی، تغذیه سالم و مهارت زندگی در سفر، مدارک و اسناد و اتصال و انفصال کشنده و بارگیر رتبه آخر را بدست آوردند.
نوع مقاله:
مقاله اصلی |
موضوع مقاله:
زلزله دریافت: 1396/1/19 | پذیرش: 1402/5/10 | انتشار: 1402/5/10