1- عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی ، shirgir@gmail.com
2- گروه عمران،دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه خوارزمی، البرز، ایران
چکیده: (6144 مشاهده)
. هدف از این تحقیق، استفاده از مدل جمعی تعمیمیافته (GAM) بهعنوان رویکردی ناپارامتری جهت شناسایی عوامل ترافیکی مؤثر بر فراوانی تصادفات در نواحی دسترسی و ورودی تونلهای شهری و مقایسهی نتایج حاصل از آن با مدل خطی تعمیمیافته (GLM) بهعنوان رویکردی پارامتری است. برای این منظور اطلاعات تصادفات رخداده در محدودهی تونل رسالت به همراه دادههای ترافیکی روزانه در طول سه سال متوالی (1389 تا 1391) از مرکز کنترل و مدیریت تونلهای شهری تهران دریافت شد. پس از پردازش اطلاعات، تعداد 1047 تصادف در نواحی دسترسی و ورودی تونل بهعنوان متغیر وابسته و سه متغیر لگاریتم حجم ترافیک، فراوانی وسایلنقلیه سنگین (درصد) و اختلاف سرعت از محدودیت سرعت بزرگراه بهعنوان متغیرهای مستقل نهایی جهت فرآیند مدلسازی انتخاب شدند. بر اساس نتایج مدل خطی تعمیمیافته، اثر خطی متغیرهای لگاریتم حجم روزانه (009/0 p<)، فراوانی وسایلنقلیه سنگین (000/0 p<) و اختلاف میانگین سرعت روزانه وسایلنقلیه عبوری از تونل نسبت به محدودیت سرعت بزرگراه (000/0 p<) در فراوانی تصادفات نواحی دسترسی و ورودی تونل معنیدار گزارش شد.
نوع مقاله:
مقاله اصلی |
موضوع مقاله:
زلزله دریافت: 1396/11/6 | پذیرش: 1398/3/1 | انتشار: 1398/2/25