دوره 18، شماره 5 - ( 1397 )                   جلد 18 شماره 5 صفحات 90-79 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- گروه مهندسی عمران- سازه، موسسه آموزش عالی هاتف - زاهدان- ایران
2- استادیار دانشگاه سیستان و بلوچستان
3- گروه مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بیرجند
چکیده:   (7699 مشاهده)
تأمین پیوستگی کافی بین بتن و میلگرد در طول وصله یک نیاز ضروری برای طراحی سازه‏های بتن مسلح بشمار می‏آید. یکی از عوامل کاهش مقاومت پیوستگی، خوردگی میلگردهای فولادی سازه‌های بتن مسلح است. در این تحقیق به منظور بررسی تاثیر همزمان فاصله خاموت و خوردگی بر مقاومت پیوستگی میلگرد و بتن در تیرهای بتن مسلح با میلگردهای وصله شده تعداد 12 عدد تیر به ابعاد 1500×150×100 میلی‌متر در سه گروه، S: خوردگی خاموت، T: خوردگی میلگرد کششی، W: خوردگی توأم خاموت و میلگردکششی ساخته و تحت آزمایش قرار گرفتند. فواصل خاموت در ناحیه وصله 160، 80 و 53 میلیمتر و درجه خوردگی در کلیه تیرها 10% بود. پس از اتمام زمان خوردگی و رسیدن به درجه خوردگی هدف، کلیه تیرها تحت آزمایش خمش چهار نقطه‏ای شکسته شدند. نتایج نشان داد بطور میانگین کاهش مقاومت تیرهای S، T و W پس از خوردگی به ترتیب 3/15، 5/7 و 3/14 درصد می‏باشد. افزایش تعداد خاموت در ناحیه وصله سبب افزایش مقاومت در تیرهای گروه T و W می‌باشد که این روند در تیرهای گروه S به‌صورت معکوس است.
واژه‌های کلیدی: خوردگی، وصله، مقاومت پیوستگی، خاموت
متن کامل [PDF 1048 kb]   (4712 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله اصلی | موضوع مقاله: زلزله
دریافت: 1396/9/4 | پذیرش: 1402/10/17 | انتشار: 1397/11/26

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.