1- دانشگاه تربیت مدرس
2- پژوهشکده حمل ونقل وزارت راه، مسکن و شهرسازی
3- دانشگاه تهران
چکیده: (6494 مشاهده)
امروزه استفاده از مصالح بازیافتی در صنعت در حال افزایش میباشد. نمونهای از آن تولید بتن سبز و سازگار با محیط زیست است. تاکنون تحقیقات گوناگونی در دنیا در مورد استفاده از خرده بتنهای ناشی از تخریب سازه های بتنی به عنوان سنگدانه در بتن انجام شده است. با بررسی انجام شده مشخص گردید علاوه بر بتن، مواد دیگری همچون خرده آجر، خرده سرامیک خرده سنگهای ساختمانی و دیگر مواد در نخاله های ساختمانی کشور وجود دارد. تحقیق کنونی به بررسی استفاده از مصالح بازیافتی ناشی از نخالههای ساختمانی به عنوان سنگدانه در بتن پرداخته است. جهت تقویت این نوع بتن و بتن معمولی از الیاف فلزی بازیافتی از لاستیک خودروهای فرسوده استفاده شده است. نمونههای بتنی با درصدهای مختلف الیاف و سنگدانههای بازیافتی ساخته شده و تحت آزمونهای مقاومت فشاری، مقاومت کششی، مقاومت خمشی وطاقت خمشی قرار گرفتند. نتایج آزمونها نشان داد که استفاده از این نوع بتن الیافی به عنوان بتن سازهای قابل قبول میباشد. در بررسی نقش الیاف فلزی بازیافتی و سنگدانههای بازیافتی در طراحی ضخامت دال روسازی بتنی از تئوری خطوط تسلیم استفاده شد. نتایج حاکی از آن است که افزودن الیاف فلزی بازیافتی به بتن باعث کاهش تقریبی ضخامت دال به میزان %20 میگردد.
نوع مقاله:
یادداشتهای فنی |
موضوع مقاله:
راه و ترابری دریافت: 1393/11/16 | پذیرش: 1394/11/1 | انتشار: 1395/1/1