راهنمای نویسندگان
برای دیدن راهنمای ثبت نام در سامانه دانشگاه تربیت مدرس اینجا کلیک کنید.
۱- سیاست نشر
۱-۱- سیاست داوری همتراز
روند داوری همتراز در مجلات دانشگاه تربیت مدرس عمدتاً از نوع دوسرکور است که در آن داور برای نویسنده و نویسنده برای داور ناشناس هستند. هر مقاله حداقل توسط دو داور بررسی میشود. روند داوری با بالاترین سرعت ممکن انجام میشود و تصمیم نهایی معمولاً طی ۶ تا ۸ هفته پس از ارسال مقاله اتخاذ میشود.
ابتدا ویراستاران مقالهها را بررسی میکنند و تنها مقالههایی که متناسب با اهداف و حوزه موضوعی مجله باشند و استانداردهای علمی و ویرایشی مجله را بالا ببرند برای داوری خارجی فرستاده میشوند.
۱-۲- اعلام هویت مؤلف (یا مؤلفان)
فهرست نویسندگان باید شامل اسامی همه کسانی باشد که در نوشتن مقاله همکاری قابل توجهی داشتهاند. هنگام تصمیمگیری در مورد نویسنده اصلی، ترتیب نویسندگان و دیگر حقوق انتشاراتی، باید میزان نسبی تأثیرات علمی و حرفهای هر نویسنده مورد توجه قرار گیرد. در مقالاتی که چند نویسنده دارند و از پایاننامه یا رساله دانشجویی استخراج شدهاند، معمولاً نام دانشجو به عنوان نویسنده اصلی میآید.
۲- سیاست اخلاق نشر
۲-۱- انتشارات دانشگاه تربیت مدرس
دانشگاه تربیت مدرس کلیه شرایط و ضوابط کمیته اخلاق نشر (COPE) را میپذیرد. نویسنگان میتوانند برای دریافت اطلاعات کامل به استانداردهای این کمیته مراجعه کنند.
۲-۱-۱- سرقت علمی- ادبی
سرقت علمی- ادبی یا دیگر اشکال نقض تعهدات نشر در انتشارات دانشگاه تربیت مدرس بسیار جدی گرفته میشود. از حقوق مؤلفین دفاع و ادعای سرقت علمی- ادبی یا سوءاستفاده از مقالات منتشر شده در مجلات بررسی میشود. مقالات ارائه شده با استفاده از نرمافزار سرقت علمی-ادبی بررسی میشوند. اگر مشخص شود که مقالهای از آثار دیگر سرقت علمی کرده یا حاوی مطالب کپیرایت شخص ثالث است، بدون اینکه مجوز یا اطلاعرسانی کافی در این مورد داشته باشد و در مواردی که تالیف مقاله مورد اعتراض است، انتشارات دانشگاه تربیت مدرس حق دارد دست به اقدامات لازم بزند که میتواند شامل، اما نه محدود به موارد ذیل، باشد: چاپ + اصلاحیه، حذف مقاله از مجله، مطرح کردن موضوع با رییس بخش یا رئیس مؤسسه + نویسنده و/یا مسئولان و مجموعههای دانشگاهی مربوطه، ممنوعیت نویسنده از انتشار در مجله و اقدامات قانونی مناسب.
۲-۲- اخلاق پژوهش
نویسندگانی که روی انسان مطالعه میکنند باید در بخش مواد و روشها دو موضوع را ذکر کنند: الف- رضایت بیمار و ب- نویسندگان مشخص میکنند که آیا روش مورد استفاده در پژوهش، توسط یک کمیته بررسی مسئول سنجیده شده است یا خیر. در مواردی که هیچ کمیته رسمی در دسترس نباشد، پژوهش باید مطابق با اعلامیه هلسینکی نسخه سال ۲۰۱۳ انجام گیرد. هنگامی که در پژوهش از حیوانات استفاده شود، همه حیوانات باید از مراقبت انسانی مطابق با ضوابط تعیین شده در راهنمای مراقبت و استفاده از حیوانات آزمایشگاهی، تهیه شده توسط آکادمی ملی علوم و منتشر شده توسط مؤسسه ملی بهداشت، بهرهمند شوند. (انتشارات NIH، صفحات ۲۳-۸۶، نسخه ۱۹۸۵)
۳- ارسال مقاله
پیش از ارسال مقاله ، مطمئن شوید که دستورالعملهای زیر را به دقت مطالعه کرده و از آنها پیروی کنید. مقالههایی که در راستای این دستورالعملها نباشند، عودت میشوند.
مجلات دانشگاه تربیت مدرس محدویت کلمه ندارند. ممکن است تقاضای اولیه در مورد موضوعات مناسب برای نویسنده فرستاده شود. همه مقالهها باید یک صفحه عنوان داشته باشند که عنوان کامل مقاله روی آن درج شده باشد. برای داوری دوسرکور، نام کامل نویسنده، وابستگی سازمانی و آدرس/شماره تلفن/فکس/ایمیل فعلی او همراه بیوگرافی کوتاه، باید روی صفحهای جداگانه ارائه شود. مقالههایی که تمامی ضوابطی را که در دستورالعمل ارائه مقاله آمده است، رعایت کرده باشند، برای سردبیر فرستاده میشوند.
۴- حق کپیرایت نشریه
دانشگاه تربیت مدرس حق کپیرایت کار را برای نویسنده تضمین میکند و در عین حال نویسنده حقوق انحصاری چاپ مقاله را به دانشگاه تربیت مدرس میدهد. با این وجود، مواردی استثنایی نیز وجود دارد که لازم است یا پیشنهاد میشود که حق کپیرایت را مالکی به جز دانشگاه تربیت مدرس در اختیار داشته باشد.
مسائل مربوط به نقض کپیرایت، سرقت علمی- ادبی و یا هر گونه تخلف دیگر در نشر، در دانشگاه تربیت مدرس بسیار جدی گرفته میشود. دانشگاه خود را موظف میداند از حقوق نویسندگان دفاع کند و همیشه هر گزارشی در مورد سرقت علمی- ادبی یا استفاده نادرست از مقالاتی که در مجله چاپ شده را بررسی نماید. به همین ترتیب ما خود را ملزم میدانیم که مجله را نیز از هرگونه سوءاستفاده محفوظ نگه داریم. برای بررسی مقالات فرستاده شده از نرمافزار سرقت علمی- ادبی استفاده میشود. اگر معلوم شود مقالهای مصداق سرقت علمی- ادبی است، یا اگر در مقاله از مطالب دارای کپیرایت بدون اجازه قبلی یا به شکلی نامناسب استفاده شده باشد و یا اگر بر سر حقوق مؤلف مقاله اختلاف وجود داشته باشد، حق اقدامات لازم برای ما محفوظ است. ممکن است برای مقاله اصلاحیه چاپ شود، مقاله از مجله حذف شود، مسئله با مؤسسه، بخش یا مجموعه دانشگاهی مربوطه مطرح شود یا هرگونه اقدام قانونی دیگر مانند ممنوعیت نویسنده از چاپ مقالات دیگر در این مجله به خصوص یا تمامی مجلات متعلق به دانشگاه تربیت مدرس انجام گیرد.
ضروری است که مؤلفان عدم تعارض منافع را اعلام کنند.
۵- اعلام تعارض منافع
این توضیحات باید در آخر مقاله، بعد از سپاسگزاری و قبل از منابع قرار گیرد. این بخش باید یک عنوان داشته باشد: «اعلام تعارض منافع». و آن را میتوانید اینگونه توضیح دهید:
نویسنده(نویسندگان) اعلام میکنند که هیچ نوع تعارض منافعی وجود ندارد.
لطفا در هنگام اعلام عدم تعارض منافع توجه داشته باشید که اطلاعات، دقیق باشد و هر رابطه مالی میان نویسندگان مقاله و مؤسسات حمایتکننده را دربرگیرد.
هرگونه همکاری مالی یا قابل عرضه در بازار که ممکن است دال بر وجود تعارض منافع باشد باید در نامه تعهد که با مقاله میفرستید ذکر شود تا به ویراستار کمک کند تصمیم بگیرد که در قسمت اعلام تعارض منافع مقاله شما اطلاعات کافی ارائه شده است یا خیر.
۶- سپاسگزاریها
سپاسگزاری را باید در پایان مقاله، پیش از بخش اعلام تعارض منافع (اگر وجود داشته باشد) قرار دهید. همچنین این بخش باید پیش از یادداشتها و منابع قرار گیرد.
بخش سپاسگزاری باید شامل فهرست کامل نامهای افرادی باشد که به نوشتن مقاله کمک کردهاند، اما شرایط لازم برای اینکه جزء نویسندگان مقاله باشند را ندارند. برای مثال کسانی که کمک فنی ارائه کردهاند، کسانی که در نوشتن مقاله همکاری کرده و مسئولینی که صرفاً با حمایت کلیشان به شما کمک کردهاند. نویسندگان باید هویت کسی که به آنها در نوشتن کمک کرده و یا شخصی که هزینه این پژوهش را پرداخت کرده، ذکر کنند.
۶-۱- سپاسگزاری از حمایت مالی
از همه نویسندگان خواسته میشود که حمایتهای مالی را به طور منظم و زیر یک عنوان جداگانه گزارش کنند. باید اعلام کنید:
«این پژوهش هیچ کمکهزینه خاصی از هیچ مؤسسه سرمایهگذار در بخش عمومی، تجاری یا غیرانتفاعی دریافت نکردهاست.»
همه مقالات پژوهشی باید حمایت مالی را به شکل جمله زیر اعلام کنند. نام مؤسسه سرمایهگذار باید به طور کامل ذکر شود و شماره حمایت مالی باید پس از آن در براکت بیاید.
«این کار با حمایت مالی دانشگاه تربیت مدرس [شماره کمکهزینه ...] انجام شده است.»
در صورتی که مقاله چند شماره حمایت مالی داشته باشد، باید آنها را با ویرگول و فاصله از هم جدا کرد. در پژوهشهایی که مؤسسات مختلف مالی آن بودهاند، باید نام مؤسسات در بخش سپاسگزاریها ذکر شود، به صورتی که با نقطهویرگول از هم جدا شده و قبل از نام آخرین مؤسسه کلمه "و" آمده باشد. برای مثال:
«این کار با حمایت مالی دانشگاه تربیت مدرس [شماره کمکهزینه ...]، دانشگاه تهران [شماره کمکهزینه ...] و وزارت علوم و تحقیقات و فناوری [شماره کمکهزینه ...] حمایت مالی شده است.»
این اطلاعات را تحت عنوانی جداگانه، درست بعد از دیگر سپاسگزاریها و پیش از اعلامیه عدم تعارض منافع، یادداشتها و منابع قرار دهید.
۷- مجوزها
مسئولیت کسب اجازه از دارندگان کپیرایت برای کپی کردن تصاویر، جداول و غیره بر عهده نویسندگان است.
۸- قالب مقاله
۸-۱- انواع فایل
تنها فرمت پذیرفته برای متن و جداول مقاله، وُرد است و همچنین دریافت مقاله به صورت دو ستونی صورت می پذیرد.
۸-۲- سبک مجله
برای دیدن دستورالعملهای انتشارات دانشگاه تربیت مدرس اینجا کلیک کنید.
۸-۳- سبک مرجعنویسی
انتشارات دانشگاه تربیت مدرس، بسته به مجله، از سبک مرجعنویسی هاروارد یا ونکوور پیروی میکند.
دستورالعملهای سبک ونکوور به صورت دو فایل پی. دی. اف در اختیار نویسندگان قرار میگیرد. نویسندگان باید از مطابقت مراجع مقاله خود با آنها مطمئن شوند.
۸-۴- آمادهسازی مقاله
برای دیدن فایل فرمت نگارش مقاله در این نشریه کلیک کنید.
۸-۴-۱- عنوان، کلیدواژهها و چکیده
عنوان، کلیدواژهها و چکیده به خواننده کمک میکنند تا مقاله شما را راحتتر پیدا کنند و باعث میشوند متن راحتتر خوانده شود.
۸-۴-۲- جزئیات تماس نویسندگان مربوطه
تمام جزئیات تماس کامل نویسنده مسئول مورد نیاز است. برای نویسندگان دیگر، ذکر وابستگی دانشگاهی لازم است. برای کمک به داوری ِ همتراز ِ ناشناس این اطلاعات باید به صورت جداگانه از مقاله ارائه شوند.
۸-۴-۳- دستورالعملهای ارسال تصاویر و دیگر نمودارها
۸-۴-۳-۱- تصاویر
۱. تصاویر باید در فایل وُرد متن بیایند.
۲. تصاویر شمارهدار باید به همان ترتیبی که در متن به آنها اشاره شده بیایند.
۳. برای تصاویری با چند بخش، هر بخش باید با حروف الفبا (الف، ب، پ، ...) علامتگذاری شود.
۴. شرح تصاویر ابتدا به انگلیسی بیاید. در ابتدای توضیحات باید Fig. ۱. با دو نقطه تیره، یکی پیش از عدد و یکی بعد از آن بیاید. توضیحات فارسی باید زیر آن و با کلمه شکل ( به صورت تیره) و همراه با عددِ تصویر بیاید: شکل ۱. بعد از عدد باید نقطه بیاید. در صورتی که توضیحات بیش از یک خط باشد، خطوط باید راستچین و منظم باشند.
۵. برای استفاده از تصاویر نشریات دیگر باید از آنها اجازه گرفته شود. بعضی ناشران مانند الزویر متن خاصی را درخواست میکنند.
۶. در جاهایی که مجوزی مورد نیاز است، باید زیر عکس (شیوه ونکوور) یا زیر نام نویسنده و تاریخ (شیوه هاروارد) بیاید.
۷. عکسها و دیگر تصاویر اسکن شده باید با حداقل وضوح ۳۰۰ dpi بیایند.
۸. تنها فرم فایل قابل قبول، مایکروسافت وُرد (Microsoft Office Word) است. در صورتی که قصد دارید فایل وُرد را به فرمتهای دیگر مثل پی دی اف، پاورپوینت، فتوشاپ یا تی.آی. اف. اف تبدیل کنید، نسخه نهایی خود را به دقت با نسخه اولیه مطابقت دهید.
۹. توضیحات تصاویر در صفحهای جداگانه پس از منابع میآیند. تصاویر و توضیحات باید بدون خواندن مقاله قابل فهم باشند.
۸-۴-۳-۲- فهرستها
- در صورتی که از جملات ناقص استفاده شده، از بولت پوینت برای فهرست کردن جملات استفاده کنید. فهرست را با علامت نقل قول شروع کنید و با نقطه به پایان ببرید.
- فهرستها باید با یک خط فاصله از بقیه متن جدا شوند.
- همه اعداد معادلات باید در پرانتز بیایند و راستچین شوند.
۸-۴-۳-۳- جدولها
۱. عناوین جدولها باید در همه موارد (مثل وقتی که در دو ستون مقاله آمده باشند) راستچین باشند.
۲. جدولها باید با ابزار «جدول» نرمافزار وُرد درست شوند. جدولهایی که با اکسل یا دیگر نرمافزارها درست شدهاند قابل استفاده نیستند.
۳. جداول را به ترتیب شمارهگذاری و در مقاله با عنوان جدول ۱، جدول ۲ ... به آنها اشاره کنید.
۴. کلمه جدول باید به صورت کامل نوشته شود.
۵. جداول را به ترتیبی که در مقاله آمدهاند، شمارهگذاری کنید.
۶. جدولها باید عناوین واضح و پانوشت توضیحی داشته باشند (و به ترتیب حروف الفبا علامتگذاری شده باشند.)
۸. جزئیات ارائه شده در متن اصلی را تکرار نکنید.
۹. تاریخها در جداول باید به صورت عددی بیایند: ۱۱/۵/۱۳۹۵
۱۰. شرح جدول باید در بالای آن و به صورت راستچین بیاید.
۸-۴-۴- دستورالعمل فرستادن فایلهای مکمل
انتشارات دانشگاه تربیت مدرس در حال حاضر فایلهای مکمل را نمیپذیرد.
۹- پس از پذیرش
۹-۱- نسخه نهایی
فایل پی دی اف نسخه نهایی برای نویسنده مسئول ایمیل میشود.
۹-۲- نسخه الکترونیکی
۹-۲- نسخه الکترونیکی
مجلات دانشگاه تربیت مدرس رایگان هستند و دسترسی به متن کامل مقالات آنها آزاد است. از نویسندگان نیز هزینه داوری و چاپ دریافت نمی شود. پی. دی. اف مقالات پس از پذیرش به صورت الکترونیکی در دسترس خواهد بود.
۱۰- محتوای مقاله
۱۱- فایل اصلی مقاله
فایل اصلی مقاله باید شامل قسمتهای زیر باشد:
۱۱-۱- عنوان کامل مقاله
۱۱-۲- اسامی نویسندگان، وابستگی سازمانی نویسندگان و ایمیل
۱۱-۳- چکیده
صفحه اول مقاله با چکیده آغاز میشود. چکیده باید آنقدر واضح باشد که خواننده اصل مطلب مقاله را کاملاً دریابد. از ارجاع و نقل قول خودداری کنید.
۱۱-۴- کلیدواژهها
تا ۵ کلمه کلیدی ارائه دهید. کلیدواژهها باید محتوای دقیق مقاله را بیان کنند، زیرا از آنها برای نوشتن نمایه استفاده میشود.
۱۱-۵- مقدمه
مقدمه تحقیق باید خلاصه باشد و عناوین فرعی نداشته باشد. این بخش باید اطلاعات لازم برای فهمیدن مقاله را در اختیار خواننده قرار دهد.
۱۱-۶- اهداف
اهداف باید مقصود اصلی پژوهش را توصیف کنند.
۱۱-۷- ابزار و روش
این بخش شامل اطلاعات و فرایندهای ضروری تحقیق است تا محققان دیگر بتوانند آنها را تکرار کنند. در صورتی استفاده از چند روش مختلف، باید از زیرعنوانهای فرعی استفاده کرد.
۱۱-۸- نتایج
این بخش ممکن است شامل جداول، فهرستها و تصاویر باشد. بر نکات مهم نتایج تحقیق تمرکز کنید؛ ولی از تکرار اطلاعاتی که در تصاویر و جدولها آمده، خودداری کنید. در این بخش میتوان تا ۶ عکس و جدول را مورد استفاده قرار داد.
۱۱-۹- بحث
اطلاعات این بخش با اطلاعات بخش نتایج متفاوت است.
۱۱-۱۰- نتیجهگیری
این بخش باید نتیجه نهایی مطالعه را به طور خلاصه توضیح دهد.
۱۱-۱۱- تعارض منافع
نویسندگان باید هرگونه تعارض منافع در تحقیق را در این قسمت اعلام کنند.
۱۱-۱۲- مشارکت نویسندگان
مشارکت و کمک تمامی نویسندگان در فرایند پژوهش باید در این قسمت ذکر شود.
۱۱-۱۳- سپاسگزاریها
به بخش ۶ این راهنما مراجعه کنید.
۱۱-۱۴- مراجع
صحت تمامی مراجع باید توسط نویسنده بررسی شود. نویسندگان باید اطمینان یابند که مراجع ذکر شده در متن با فهرست مراجع در انتهای مقاله همخوانی دارد. سبک مرجعنویسی، بسته به مجله، میتواند ونکوور یا هاروارد باشد. اما ثبات سبک باید حفظ شود. مراجع درست بعد از سپاسگزاری کمکهزینه و قبل از علایم و اختصارات میآیند.
۱۱-۱۵- علایم و اختصارات
علایم و اختصارات بعد از مراجع و در صفحهای جداگانه میآیند. این بخش باید بدون خواندن مقاله قابل فهم باشد.