پیش‌بینی تعداد تصادفات در گذرگاه‌های هم‌سطح ریل-جاده با بهره‌گیری از مدل پواسون صفر آماسیده و رویکرد فاکتورهای جمعیتی

نوع مقاله : پژوهشی اصیل (کامل)

نویسندگان
دانشگاه علم و صنعت ایران
10.48311/mcej.2025.99117.0
چکیده
حمل‌ونقل ریلی به دلیل اقتصادی بودن و ایمنی بالا جایگاه ویژه‌ای در بین شیوه‌های حمل‌ونقلی دارد اما تلاقی شبکه‌های جاده‌ای و ریلی در گذرگاه‌های هم‌سطح ایمنی شبکه ریلی را کاهش داده و خسارات مالی و جانی به دنبال دارد. پژوهش حاضر باهدف بررسی عوامل مؤثر بر تعداد تصادفات در این گذرگاه‌ها و ارائه روشی برای اولویت‌بندی گذرگاه‌های هم‌سطح مجاز ایران با تأکید بر بهبود ایمنی، بر اساس داده‌های ۱۰ ساله منتهی به ۱۴۰۱ و بلوک جمعیتی سال ۱۳۸۵ شمسی و مشخصات ۱۳۰ گذرگاه هم‌سطح انجام شده و از مدل پواسون صفرآماسیده که نسبت به تحقیقات پیشین در ایران دقت بالاتری دارد، استفاده کرده است همچنین پژوهش حاضر به دنبال و تنوع‌بخشی به متغیرهای مؤثر و ارتباط آن‌ها بر تصادفات گذرگاه‌ها است. این مدل شامل دوبخش است: بخش پواسونی که تعداد تصادفات را بر اساس عوامل مؤثر، ازجمله نوع کاربری جاده، نسبت جمعیت مردان به زنان در ۵ مایلی گذرگاه، فاصله تا نزدیک‌ترین تقاطع، تعداد کل قطارهای عبوری، جمعیت کل در محدوده ۵ مایلی و تعداد ریل‌های گذرگاه، بررسی می‌کند. با افزایش این متغیرها، تعداد تصادفات بیشتر می‌شود ولی افزایش تعداد ریل‌های گذرگاه به کاهش تصادفات می‌انجامد. بخش دوم مدل، بخش لجستیک است که احتمال وقوع صفر تصادف را ارزیابی می‌کند. عواملی مانند وجود جایگزین هنگام بسته بودن گذرگاه، اختلاف جمعیتی مردان از زنان در ۵ مایلی گذرگاه و میانگین روزانه ترافیک جاده‌ای بر این احتمال اثرگذارند، به‌طوری‌که با افزایش دو عامل نخست احتمال صفر تصادف افزایش و با افزایش ترافیک، این احتمال کاهش می‌یابد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Predicting the number of accidents in rail-road level crossings using the Poisson zero-adjusted model and demographic factors approach

نویسندگان English

Seyed Ali Mosayebi
Mohammad Hoseini
Reza Mohammad Hasany
Iran university of science and technology
چکیده English

Rail transport holds a special place among transportation methods due to its cost-effectiveness and high safety. However, the intersection of road and rail networks at grade crossings compromises railway safety and results in significant financial and human losses. This study aims to identify the factors influencing the number of accidents at these crossings and provide a method for prioritizing grade crossings in Iran with a focus on improving safety. Based on data from the last 10 years leading up to 2022, the 1385 Persian calendar population blocks, and the characteristics of 130 grade crossings, this research utilizes the Zero-Inflated Poisson model, which offers higher accuracy compared to previous studies in Iran. The study also seeks to diversify the variables influencing accidents and explore their relationships with grade crossing incidents. The model consists of two parts: the Poisson section, which analyzes the number of accidents based on influencing factors such as road usage type, the male-to-female population ratio within a 5-mile radius, distance to the nearest intersection, total passing trains, total population within the 5-mile radius, and the number of tracks at the crossing. An increase in these variables correlates with more accidents, while a higher number of tracks at a crossing lead to fewer accidents. The second part of the model is the logistic section, which assesses the probability of zero accidents occurring. Factors such as the availability of an alternative route when the crossing is closed, the male-to-female population difference within a 5-mile radius, and the average daily road traffic all affect this probability. Increasing the first two factors raises the likelihood of zero accidents, while increased traffic lowers this probability

کلیدواژه‌ها English

Level crossing
accident prediction
statistical models
zero-sum Poisson model