افزودن نبشی فولادی به مهاربند شکافدار جهت بهبود عملکرد لرزه‌ای قابهای مهاربندی شده همگرا

نویسندگان
1 دانشکده فنی دانشگاه تهران
2 دانشجوی دانشگاه آزاد واحد اراک
چکیده
رفتار لرزه‌ای مهاربندهای همگرا همواره مورد توجه محققین مختلف قرار گرفته و به یکی از رایج‌ترین موضوعات مهندسی زلزله تبدیل گردیده است. هزینه نسبتاً کم و سهولت و سرعت در اجرا سبب استفاده گسترده از اینگونه مهاربندها گردیده است. در این مقاله با ارائه راهکاری نوین ناشی از ترکیب نبشی فولادی و مقطع کاهش‌یافته در عضو مهاربند، سعی در بهبود عملکرد لرزه‌ای و تعویق در کمانش مهاربند گردیده است. تنشها و تغییر‌مکانهای سازه با استفاده از تحلیلهای استاتیکی غیر‌خطی و نیز تحلیل دینامیکی تاریخچه‌زمانی توسط نرم‌افزار اجزای محدود ABAQUS مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج حاکی از بهبود عملکرد لرزه‌ای و افزایش شکل‌پذیری مهاربند هم‌محور داشته که با توجه به سهولت اجرای آن می‌تواند به عنوان سیستم مستهلک‌کننده انرژی زلزله بکار رود. تمرکز تنشها در نبشی فولادی حاکی از آن است که بخشی از انرژی ورودی به سازه با ورود به مرحله غیرخطی و تشکیل مفاصل پلاستیک در این عضو مستهلک گردیده و از ورود سایر اعضای اصلی سازه به مرحله غیرخطی و همچنین کمانش اعضای مهاربندی جلوگیری خواهد شد. علاوه بر این مقایسه منحنیهای هیسترزیس نمونه پیشنهادی با مهاربند معمولی گویای رفتار متقارن و پایدارتر بوده و با توجه به رفتار فیوز مانند مهاربند شکافدار تا تغییرمکان حدود 2 سانتیمتر نیز افت عملکردی در آن دیده نمی‌شود، لیکن مهاربند معمولی در تغییر‌مکان چرخه‌ای حدود 1 سانتیمتر دچار کمانش شده و افت عملکرد آن مشهود می‌باشد. همچنین عضو پیشنهادی موجب کاهش محسوس سختی سیستم و به تبع آن کاهش در میزان نیروی ورودی به سازه و برش پایه قاب گردیده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله English

Study of Using steel angle to Upgrade the Seismic Behavior of Centrically Braced Frames

چکیده English

Abstract: Seismic Behavior of Concentric brace frames has been one of popular topics in earthquake engineering. Relatively low cost and the ease and speed of implementation has led to the widespread use of these braced frames but past earthquakes experiences show inappropriate behavior, inability to dissipate high energy and the lack of ductility. This paper presents a new mechanism by combining the steel angle and slot in brace member to improve the seismic performance and postponing the buckle. Stresses and displacement of structures using nonlinear static and dynamic analysis by finite element software "ABAQUS" are evaluated. At first In order to verify the results and ensure the implementation details and parameters used in the numerical model, results of laboratory test under cyclic loading were compared. Evaluation hysteresis loop obtained from numerical analysis and experimental results show suitable match. then, for nonlinear static analysis, seven diagonal brace model were created and tested. In the first specimen, the normal braces with no particular change, modeled and evaluated. in the second to fourth models, slot were created near the gusset plate with various dimension to reduce the axial load capacity of brace to less than it's buckling load. In the fifth model to evaluate the performance of steel angles in cyclic loading, brace section was perfectly cut and double angle used to connect two parts of brace for transfering axial load. Finally, in the sixth and seventh models, in the hope that achieving suitable seismic behavior, combination of steel angle and reduced brace section were used. Results indicate improved seismic performance and ductility of CBF systems. Concentration of inelastic response in steel angle results in high energy dissipation and prevents from nonlinear behavior in other elements. In addition, comparing the hysteresis loop of proposed model with that of normal braces shows symmetric and stable rational behavior where strength and stiffness degredation is not seen in the displacement up to about 2 cm while the normal brace buckles in about 1 cm. After that, In order to investigate the behavior of the system under seismic loading, dynamic time history analyses using the horizontal component accelerograms of the Imperial Valley, Loma Perieta and Kobe earthquakes were performed. According to the results of the nonlinear static analysis, proposed sample was chosen as a specimen with acceptable behavior and suitable ductility. Therefore, in this section regarding the long time duration on dynamic analysis, its seismic behavior was compared with the normal brace. Comparison of results obtained from three seismic records, demonstrates less input energy and base shear and appropriate seismic behavior of proposed model due to sensible stiffness reduction of proposed brace. It should be noted that due to the appropriate results obtained in numerical analysis, specimen fabrication and experimental work to verify the results in the next stage of research should be on the agenda. Keywords: Slit brace, steel angles, nonlinear static and dynamic analysis, energy dissipation, ductility. Keywords: Slit brace, steel angles, nonlinear static and dynamic analysis, energy dissipation, ductility. Keywords: Slit brace, steel angles, nonlinear static and dynamic analysis, energy dissipation, ductility.

کلیدواژه‌ها English

Slit brace
steel angles
nonlinear static and dynamic analysis
Energy Dissipation
ductility
[1] Tirca, L. Danila, N. Caprarelli, C." Numerical modelling of dissipative pin devices for brace-column connections", Journal of Constructional Steel Research, Volume 94, March 2014, Pages 137-149
]2[ مالک، ش، پابسنگ، پ، لوح قلم، ا، "معرفی یک سیستم میراگر غیرفعال نوین و مقایسه آن با میراگر TADAS"، اولین همایش مقاوم سازی لرزه‌ای، 1385.
]3[ کافی، م.ع، عباس نیا، ر، محمدحسینی،آ، "بررسی بهبود رفتار لرزه‌ای مهاربندهای هم محور با استفاده از المان نوین شکل­پذیر"، اولین کنفرانس ملی مهندسی و مدیریت زیرساختها، 5 تا 7 آبان 1388، پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران، ایران.
]4[ مقررات ملی ساختمان "طرح و اجرای ساختمانهای فولادی" ،تهران، توسعه ایران، 1387، چاپ سوم.
[5] ABAQUS Finite Element Analysis Program. Version 6.10.0. User’s Manual. 2010.      
[6] Applied Technology Council. "Guidelines for Seismic Testing of Components of Steel Structures", 1992. Report of ATC-24.
[7] Black, G. R. Wenger, B. A. Popov, E. P. "Inelastic buckling of steel strut under cyclic load reversals", Tech. Rep. UCB/EERC-80-40, EERC, Berkeley, CA, October 1980