رتبه بندی فرودگاه ها بر اساس کارایی و AHP سطوح ارائه خدمات با استفاده از روش

نویسندگان
چکیده
چکیده- یکی از دلایل اصلی ضعف در سیستم مدیریت فرودگاهی و نبود کفایت ظرفیت برخی از بخش ها ی فرودگاه، نبود
اطلاع کافی یا ارزیابی دقیق، از میزان خدمت دهی آن قسمت فرودگاه است. برای مدیریت صحیح فرودگاه، باید از عملکرد و سیستم
کلی اجزای آن آگاهی پیدا کرد. در این مقاله، پس از شناسایی عوامل مؤثر بر کارایی و سطوح ارائه خدمات فرودگاه ها ، روش
ارزیابی و رتبه بندی فرودگاه ها بر اساس این عوامل ارائه می شود. هدف اصلی این مقاله، شناسایی و دسته بندی عوامل مؤثر بر کارایی
و سطوح ارائه خدمات با استفاده از نتایج تحقیقات پیشین و مطالعات میدانی برای گرداوری نظرات خبرگان و کارشناسان است .
میزان اهمیت هر یک از عوامل و پارامتر های زیرمجموعه آن ها، با پیاده سازی فرایند تحلیل سلسله مراتبی روی نظرات خبرگان
حاصل از پرسشنامه، تعیین می شود. نتایج مدل رتبه بندی فرودگاه ها بر اساس کارایی و سطوح ارائه خدمات، سبب آگاهی از نقاط
قوت و ضعف فرودگاه در تمامی بخش ها، اطلاع از رتبه هر فرودگاه نسبت به سایرین و شناسایی پتانسیل های مجموعه در هر بخش
می شود. نتایج نشان می دهد که اهمیت عوامل مؤثر بر کارایی ( 76.7 درصد) حدود 3 برابر اهمیت سطوح خدمات ( 23.3 درصد )
است. هم چنین مهم ترین پارامترها، باندهای پرواز با 26.11 و باندهای خزش با 9.6 درصد و کم اهمیت ترین پارامترها، فضای
نگه داری اطفال با 0.1 و دستگاه های خودکار با 0.11 درصد شناخته شدند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله English

Airport Ranking Based on the Efficiency and Level of Services Using AHP Method

نویسندگان English

mahmod saffarzada
shahab hasan poor
amiraza mamdohi
چکیده English

Abstract:
One of the main reasons of weakness in airport system management and capacity
insufficiency of its various sections is the lack of detailed information or reliable assessments
of services of those sections of the airport. Proper airport management requires a thorough
understanding of the performance of the different components and the airport system, as a
whole. In this paper, a model of airport assessment and ranking is proposed after identifying
and classifying the factors influencing the efficiency and level of service of the various
sections of an airport based on the results of previous researches and a survey to gather the
opinion of the experts in this field. The importance of the above factors and their sub-factors
is determined using Analytical Hierarchy Process and the data gathered from the experts. The
results of this model can help to identify airport weaknesses and strengths per airport section,
make possible a quantitative comparison of airports and their ranks and also may be applied
to identify the potentials of the different sections of an airport system. The results indicated
that the efficiency factors (76.7%) are about three times more important than the level of
service factors (23.3%). Also the two most important factors are runways (26.11%) while
taxiways (9.6%) and the least important ones are baby changing stations (0.1%) and vending
machines (0.11%).

کلیدواژه‌ها English

Airport
Efficiency
Facilities
Level of services
AHP