توسعه روش طیف ظرفیت و تعیین تغییر مکان هدف بدون در نظرگیری نقطه کنترل در پل های دارای انحناء در پلان

نویسندگان
دانشگاه تربیت مدرس
چکیده
در تحلیل و طراحی پل ها تحت تأثیر نیروی جانبی بر اساس عملکرد برای ترسیم طیف ظرفیت و تعیین تغییر مکان
هدف در روش متداول یک نقطه بر روی پل به عنوان نقطه کنترل باید مشخص شود و با انجام تحلیل استاتیکی غیر خطی فزاینده
منحنی برش پایه در برابر جابه جایی نقطه کنترل ترسیم شده و سپس این منحنی به طیف ظرفیت تبدیل می شود
.
در خصوص تعیین
محل نقطه کنترل، پیشنهادهایی به وسیله ی پژوهشگران ارائه شده است که می توان به راس پایه بحرانی و یا نقطه دارای تغییر مکان

بیشینه اشاره کرد که در تحلیل استاتیکی غیر خطی فزاینده محل نقطه دارای تغییر مکان بیشینه در تمام گام های تحلیل استاتیکی غیر

خطی فزاینده ثابت نبوده و می تواند تغییر کند پس انتخاب محل های مختلف به عنوان نقطه کنترل در پل ها در محاسبه طیف ظرفیت

پل در ناحیه غیرخطی تأثیرگذار است


.
در این مقاله روش جدیدی برای ترسیم طیف ظرفیت تغییر مکان و تعیین تغییر مکان هدف
بدون نیاز به نقطه کنترل در تحلیل استاتیکی غیرخطی فزاینده ارائه می شود


.
در روش پیشنهادی، رسم طیف ظرفیت با استفاده از
وضعیت لحظه ای کل سازه در هر گام از تحلیل استاتیکی غیر خطی فزاینده انجام شده و وضعیت گام به گام کل سازه در تعیین طیف

ظرفیت اثر گذار است


.
با توجه به وابستگی ننایج تحلیل استاتیکی غیر خطی فزاینده به محل نقطه کنترل، ویژگی روش پیشنهادی
عدم وابستگی به یک نقطه کنترل در تعیین طیف ظرفیت و تغییر مکان هدف است


.
برای بررسی کارایی روش پیشنهادی در تعیین
تغییر مکان هدف، یک پل دارای انحناء در پلان تحت اثر زلزله در جهت عرضی واقع شده و تغییر مکان بیشینه در راس پایه بحرانی

درتحلیل تاریخچه زمانی غیرخطی به دست آمده است


.
سپس تحلیل استاتیکی غیر خطی فزاینده با استفاده از الگوی بار متناسب با
شکل مود اصلی سازه در جهت ارتعاش عرضی بر روی سازه انجام گرفته و تغییر مکان هدف در راس پایه بحرانی با روش متداول

با تعیین نقطه کنترل و روش پیشنهادی بدون تعیین نقطه کنترل بدست آمده است


.
مقایسه نتایج تغییر مکان هدف در راس پایه
بحرانی نشان دهنده کارآیی روش پیشنهادی در کاهش اختلاف بین تغییر مکان راس پایه بحرانی از تحلیل استاتیکی غیر خطی

فزاینده نسبت به تحلیل تاریخچه زمانی غیر خطی است



.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله English

Drawing Capcity Spectrum and Determining of Target Displacement without Control Point For Horizontally Curved Bridges

نویسندگان English

A. Golafshar
F. Daneshjoo
Tarbiat Modares University
چکیده English

Nonlinear Static pushover (NSP) analysis has become a popular tool for the seismic
assessment of buildings and bridges. One of the well-known methods to determine the target
displacement during NSP is Capacity Spectrum Method (CSM).In the Conventional CSM,
capacity spectrum is drawn based on the location of control point to determine the target
displacement. Because of dependency of displacement capacity spectrum on the location of
control point, determination of displacement capacity spectrum needs further evaluation and
can be time consuming specially for complicated structures. Previous studies have been
proposed different choices for location of control point in the bridges such as the point with
the maximum displacement or the top point of critical pier. In this paper the CSM has been
developed for drawing capacity spectrum. The proposed method is based on determination of
displacement capacity spectrum from pushover analysis of MDOF system without selection
of any control point. The proposed method is based on derivation of frequency of SDOF
system based on current situation of MDOF system for each mode and step. Moreover,
nonlinear behavior of MDOF system is considered in frequency of SDOF system step by step.
After derivation of frequency of SDOF system, displacement capacity spectrum of SDOF
system at each mode and step is determined based on the current frequency and current
acceleration capacity spectrum. In this paper for both of the proposed and conventional
methods, demand curve is obtained by time history analysis of a SDOF system and
specifications of bilinear capacity spectrum. In the proposed method, determination of
displacement for each point is based on NSP step that SDOF bilinear capacity curve intersect
to demand curve. For evaluation of proposed and conventional methods a horizontally curved
bridge have been selected and critical pier and earthquake corresponding to displacement
capacity of bridge is determined through Incremental Dynamic Analysis(IDA). Then the
proposed and conventional methods in the horizontally curved bridge are applied during NSP
with force distribution based on first transverse mode shape. Assessing the result reveals that
displacement from proposed and conventional method are different because of different
formulations and dependency of proposed method to displacement vector,force vector and
mass matrix of structures during NSP while the conventional method depends only to
displacement of one point. Another feature that distinguishes proposed from conventional
method and causes different results is the way that target displacement is determined from
target spectrum displacement for top of critical pier. Finally comparison of top displacement
of critical pier from proposed and conventional methods with those derived from (IDA)
shows the efficiency of proposed method to reduce difference between the NSP and IDA
results

کلیدواژه‌ها English

Control point
Displacement capacity spectrum
Target Displacement
Curved bridge
Applied Technology Council, Seismic Evaluation and
Retrofit of Concrete Buildings, ATC-40, Redwood
City,CA, 1996.
[2] Applied Technology Council, Improvement of
Nonlinear Static Sesimic Analysis Procedured, FEMA-
440,Washington, DC, 2005.
[3] Pinho, R.; Monteiro, R.; Casarotti, C.,”Assesmment of
Continuous Span Bridges Through Nonlinear Static
Procedures”,Earthquake Spectra, 25, 2009, 143-159.
[4] Isakovic, T.; Fischinger, M.,”Higher Modes in
Simplified Inelastic Seismic Analysis of Single
Column Bent Viaducts”, Earthq Eng Struct Dyn, 35,
2006, 95-114.
[5] Isakovic, T.; Lazaro, M.; Fischinger, M.,”Applicability
of Pushover Methodes for the Seismic Analysis of
Single-Column Bent Viaducts”, Earthq Eng Struct
Dyn, 37, 2008, 1185-1202.
[6] Mergos, P.; Sextos, A.; Kappos, A.,” Seismic
Assessment of a Major Bridge Using Pushover
Analysis”. International Conference on Computational
and Experimental Engineering and Sciences, Corfu,
Greece, 24-30 July, 2003, Paper No.333.
[7] Paraskeva, TS.; Kappos, A.; Sextos, A., “Extension of
Modal Pushover Analysis to Seismic Assessment of
Bridges”, Earthq Eng Struct Dyn, 35, 2006, 1269-1293.
[8] Paraskeva, TS.; Kappos, A., “Further Development of
a Multimodal Pushover Analysis Procedure for
Seismic Assessment of Bridges”, Earthq Eng Struct
Dyn, 39, 2010, 211-222.
[9] Chopra AK.,” Dynamics of Structures”.3rd ed:
California, Pearson Education Inc, 2006, pp 275-277.
[10] SeismoSoft.Seismosignal.Available from URL:
http//www.seismosoft.com, 2011.
[11] Burdette, NJ.; Elnashai, AS.,” Effect of
Asynchronous Earthquake Ground Motion on
Complex Bridges.II Result and Implications on
Assessment”. J of Bridge Eng, 13, 2008, 166-172.
[12] Elnashai, AS.; Papanikolaou V.; Lee, DH., “ZEUSNL”,
Mid America Earthquake Center, Illinoise, 2010.
[13] California Dept. of Transportation (Caltrans), Caltrans
seismic design crieteria, Sacramento,Calif, 2010