بررسی همبستگی نتایج آزمایش های و سه محوری سیکلی CBR ،LWD

نویسندگان
1 دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی
2 دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات
چکیده
مدول برجهندگی خاک بستر یکی از پارامترهای مهم در طراحی روسازی است که با انجام آزمایش سه محوری سیکلی
روی نمونه های استوانه ای به دست می آید
.
با توجه به پیچیدگی و مشکلات این آزمایش، انجام آزمایش های میدانی به شرط وجود
همبستگی مناسب بسیار مفید خواهد بود


. امروزه کاربرد آزمایش های غیرمخرب روسازی در جهان رو به گسترش است .
سرعت
بالای انجام آزمایش، دقت زیاد تجهیزات اندازه گیری، غیرمخرب بودن و پوشش نقاط بیشتر در سطح راه، عمده دلایل استقبال از

توسعه پیدا کرده است


. این د ستگاه LWD آزمایش های غیرمخرب است.
در سال های اخیر کاربرد دستگاه غیرمخرب و قابل حمل
قادر است در زمانی اندک و با دقت بالا، نقاط مختلف لایه اجرا شده را از نظر سازه ای ارزیابی کند


.
هدف اصلی این پژوهش
به منظور تخمین مدول برجهندگی بستر روسازی و کنترل کیفیت اجرای آن است


. LWD
امکان سنجی انجام آزمایش میدانی با دستگاه
سه


CBR ،LWD
بدین منظور یک محور در مرحله اجرای بستر روسازی برای انجام آزمایش های پژوهش انتخاب شد و آزمایش های
مقایسه شود


. پس از بررسی نتایج LWD محوری سیکلی بر روی مصالح انجام شد.
همچنین تراکم هر نقطه اندازه گیری شد تا با نتایج
و سه محوری سیکلی وجود دارد


. همچنین پراکندگی LWD
مشخص شد ارتباط خوبی بین نتایج آزمایش های پژوهش به خصوص
به منظور کنترل کیفیت لایه بستر بسیار مناسب است



.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله English

Correlation of LWD, CBR and Cyclic-Triaxial Tests

نویسندگان English

M. Fakhri 1
S. Brazvan 2
M. Fakhri 1
1 K .N. Toosi University of Technology
2 Science and Research branch, Islamic Azad University
چکیده English

The resilient modulus of subgrade is an important factor in pavement design which is
determined by cyclic triaxial test on cylindrical samples. Due to test complication and
difficulties, other tests could be useful if there is an appropriate correlation between results.
Nowadays non-destructive testing of pavement is growing in the world as they are rapid,
without destruction and have precision measuring equipment. In recent years the application
of LWD has been widely developed. This device evaluates pavement structure of several
locations in short time with high accuracy. The main objective of this paper is to evaluate the
LWD feasibility in order to estimate subgrade resilient modulus and the quality control of
construction. So the in-construction road path have been chosen, then LWD field test, CBR
laboratory test and finally cyclic triaxial have been done. Also the compaction percentage of
each point determined to compare with LWD results.
Comparing modulus obtained from LWD results to other test lead to establish models and
equation which the best relation between LWD modulus and resilient modulus acquired. Also
LWD result scattering is less than CBR. Moreover LWD device has enough efficiency for
structural evaluation of unbound material and quality control of pavement sublayers

کلیدواژه‌ها English

CBR
LWD
Cyclic Triaxial
Resilient modulus
-7 منابع
[1] Fleming P. R.; Frost M. W.; Lambert J. 2007. A
review of the Light Weight Deflectometer (LWD) for
routine insitu assessment of pavement material
stiffness, Transportation Research Record: Journal of
the Transportation Research Board 2004/2007, 80–87.
[2] Horak E and “The use of Surface Moduli as
determined with the Falling Weight Deflectometer”
Paper accepted for presentation at the Southern Africa
Transpotation Conference (SATC), Pretoria, July
2007.
[3] George, K. P. 2006. Portable FWD (PRIMA 100) for
in-situ subgrade evaluation. Final Report, Mississippi
Department of Transportation, FHWA/MS-DOT-RD-
06-179.
[4] Nazzal, M. D., Abu-Farsakh, M., Alshibli, K. A., and
Mohammad, L. (2007) “Evaluating the LFWD Device
for In Situ Measurement of Elastic Modulus of
Pavement Layers”, Journal of the Transportation
Research Board, No. 2016, pp.13-22.
[5] Rafiei, K. and Kavussi, A. (2010). “Evaluation of
PFWD as potential quality control tool of pavement
layers”, Journal of Civil Engineering and Management,
16(1): 123–129.
[6] Steinert, B. C.; Humphrey, D. N.; Kestler, M. A. 2006.
Portable falling weight deflectometers for tracking
seasonal stiffness variations in asphalt surfaced roads.
Transportation Research Board Meeting, National
Research Council, CD-ROM, Washington D.C.
[7] Seyman, E. 2003. Laboratory evaluation of in-situ tests
as potential quality control/ quality assurance tools.
M.Sc.Thesis, Louisiana State University.
[8] George, V.; Rao, N. H.; Shivashankar, R. 2009.
PFWD, DCP and CBR correlations for evaluation of
lateritic subgrades, International Journal of Pavement
Engineering 10(3):189–199.
[9] Gudishala, R., (2004), “Development of Resilient
Modulus Prediction Models for Base and Subgrade
Pavement Layers from In-Situ Devices Test Results”,
M.S. Thesis, Louisiana State University, Baton Rouge.
[10] Seed, H. B., Chan, C. K., and Lee, C. E. (1962),
“Resilience Characteristics of Subgrade Soils and
Their Relation to Fatigue Failures in Asphalt
Pavements”. Proc., 1st International Conference on
Structural Design of Asphalt Pavement, University of
Michigan, Ann Arbor, Michigan.
[11] Witczak, M., Qi, X. and Mirza, M.W., (1995), “Use
of Nonlinear Subgrade Modulus in AASHTO Design
Procedure”,ASCE Journal of Transportation
Engineering,Vol. 121,No.3.
[12] Huang, Yang H., (1993), "Pavement Analysis and
Design", Prentice-Hall, Inc. Englewood Cliffs, New
Jersey, USA.
[13] Mohammad, L., Nazzal, M., Abu-Farsakh, M., and
Alshibli, K. (2009). “Estimation of Subgrade Soil
Resilient Modulus From In Situ Devices Test
Results”, ASTM, Journal of Testing and Evaluation,
Vol. 37, No. 3, pp. 245-253.
[14] Hasan, A. and Alshibli, K. A. (2010) “Discrete
Element Simulation of Strength Properties of
Johnson Space Center (JSC-1A) Lunar Regolith
Simulant”, ASCE, Journal of Aerospace Engineering,
Vol. 23, No. 3, pp. 157-165