بررسی تحلیلی-آزمایشگاهی اثر مقاومت اتصالات در قاب های مهاربند ضربدری

نویسندگان
چکیده
قاب مهاربندی شده یکی از شکل های متداول اجرای سازه های فولادی در ایران است. در این سازه ها انواع مهاربندها به عنوان سیستم باربر کناری به کار می رود و در محاسبات، اتصالات تیر و ستون این قاب ها به شکل مفصلی فرض می شود. در اجرا سعی می شود با استفاده از اتصال ساده این فرض واقعیت یابد. واضح است چنین فرضی عملاً اجرا شدنی نیست و اتصال تیر و ستون و مهاربند با مقداری گیرداری اجرا می شوند ولی برای محافظه کاری از این اثر چشم پوشی می شود.
در این پژوهش رفتار تحلیلی-آزمایشگاهی اتصالات قاب فولادی مهاربندی با مقیاس 1/2 تحت بارگذاری چرخه ای بررسی و اعتبار سنجی می شود. این پژوهش با سه آزمایش قاب تشکیل شده از تیر و ستون، قاب همراه ورق های اتصال مهاربند در گوشه (Gusset Plate) و قاب همراه مهاربند ضربدری با مقطع ناودانی با شرایط یکسان بارگذاری، انجام شد. نتایج تحلیلی-آزمایشگاهی قاب نشان می دهد که اتصالات قاب در این سیستم حتی با چشم پوشی، در محاسبات دارای درصدی گیرداری است که با اضافه شدن ورقهای اتصال مهاربند در گوشه قاب (Gusset Plate) و متصل شدن آن به تیر و ستون، گیرداری بیشتری در این اتصالات به وجود می آید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله English

Experimental and Analytical Study of Connection Strength Effects in X-Type Braced Frames

نویسندگان English

H.R Farshchi
A.S Moghadam
A.S Moghadam
R Jazany
چکیده English

SCBF (Special Concentrically Braced Frame) is a common structural system for steel construction in
Iran. This system could be used where increasing of strength and stiffness is the main concern for a
structural system over the ductility. In SCBF, it is assumed that most of stiffness and strength are
provided by the brace element. The contribution of gusset plates in total stiffness and strength values
is even overlooked in the structural analysis and design. Ignoring these effects is conservative for
controlling of seismic responses and is on the safe side. But, in practice, this hypothesis is not valid
since this extra portion of stiffness and strength values is not included in the design of gusset plates
and the connections. The importance of this phenomenon will be more noticeable when the brace
element material behavior significantly enters the nonlinear phase.
Based on previous descriptions, experimental and analytical study of this kind of structural system
under seismic loading seems necessary in order to evaluate the contribution of stiffness and strength of
each mentioned element i.e. gusset plates and double- seat angle connections. Three test specimens
were built in half scale and designed regarding the AISC seismic provisions (2005); the first test
specimen consisted of one-by-one story frame with simple connection, i.e. double seat angle
connections, known as simple frames. The second specimen was simple frame with gusset plate
connections without brace elements. The third specimen was braced frame; the specimens were tested
cyclically and companion Finite Element (FE) analysis was then conducted. Verification of FE models
in ANSYS finite element program using “Solid 45” element with proper mesh dimensions, obtained
by sensitivity analysis, showed good agreement between the analytical and experimental responses.
The experimental results showed that the stiffness value of simple frame and simple frame with gusset
plates reached 60% to 65% and 86% to 98% of stiffness values of the braced frame, respectively. Also
energy absorption values of simple frame and simple frame with gusset plate reached 4 % and 10% of
the energy absorption value of braced frame, respectively. Moreover, ultimate strength value for
simple frame and simple frame with gusset plate reached 11% and 25% of the ultimate strength values
of braced frame. As a result, it could be mentioned that gusset plates and double seat angle
connections have significant contribution in the total stiffness values of a braced frame whereas their
contributions in strength value of a braced frame are insignificant. The results of FE analysis also
confirmed the above-mentioned results with a definite low tolerance.

کلیدواژه‌ها English

Connections
Braced frames
Steel frames
Gusset plates