ارائه‌ی مدل ارزیابی خطر ریزش بهمن در محورهای کوهستانی (مطالعه موردی: محور کرج-چالوس)

نویسندگان
1 پژوهشگر ارشد پژوهشگاه حمل و نقل طراحان پارسه
2 دانشگاه تربیت مدرس
3 دانشگاه آیت الله بروجردی
4 دانشگاه آزاد
چکیده
ریزش بهمن در جاده­های کوهستانی ایران یکی از حوادثی است که در ماه های سرد سال امکان وقوع دارد و موجب مسدود شدن برخی از جاده­های اصلی کشور می­شود. این موضوع به خصوص در مسیرهای ارتباطی بین پایتخت و شمال کشور بیش تر مشهود است. ارزیابی و بررسی وضعیت بهمن­خیزی نقاط جاده با استفاده از جمع آوری اطلاعات و در صورت نیاز، مطالعات میدانی و تهیه ی عکس های هوایی انجام می­پذیرد. دراین خصوص جمع آوری اطلاعات منطقه­ای، پایداری شیب، زمین شناسی، تعدد و تکرر و ترافیک جاده ضروری است. در این تحقیق، با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی(AHP)1 میزان اهمیت هر یک از اطلاعات و پارامترهای مذکور تعیین می شود. روش کار بدین صورت است که با نظرسنجی از خبرگان و کارشناسان، وزن­های نسبی و سپس با به کارگیری نرم افزار EXPERT CHOICE میزان وزن­های نهایی هر پارامتر تعیین می شود؛ در نتیجه مدل خطرسنجی ریزش بهمن که میزان ریسک ریزش بهمن را در نقاط مختلف محورها نشان می دهد، تعیین خواهد شد. مدل مذکور در محور کرج- چالوس که بین استان های البرز و مازندران قرار دارد و یکی از 4 شریان اصلی ارتباطی بین پایتخت و شمال کشور است، به کارگرفته شد و میزان خطر نقاط مختلف ریزش بهمن با روش فوق مشخص شد. براساس روش فوق 15 نقطه ی دارای خطر ریزش بهمن در جاده ی کرج- چالوس و اولویت هر نقطه به لحاظ ریسک تعیین شد که به ترتیب نقاط واقع در کیلومترهای 65، 73 و 60 از مبدأ کرج خطر بیش تری دارند و باید روش­های ایمن­سازی در مقابل بهمن برای آن ها به کار گرفته شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله English

Presentation a Risk Model of Avalanche Points in Mountainous Roads (Case Study: Chalous- Karaj Road)

نویسندگان English

M. Asadamraji 1
M. Saffarzadeh 2
Sh. Hassanpour 3
N. Rasooli 4
1 ., M.Sc of Highway and Transportation of Tarbiat Modares Uni
2 TarbiatModares
3 Ayat- allah- Borujerdi
چکیده English

Falling avalanche is one of incidents that may happen during cold months of winter in Iran. This event may lead to closure of some main roads of the country. Road closure is a challenging issue, particularly on roads connecting Tehran capital to the northern cities.
Detecting avalanche prone locations on roads is usually conducted by data gathering, surveying and investigating aerial photos. Field investigation usually requires collecting regional data including slope stability, geology and number and repetition of road traffic. In this study importance of each parameter was determined By an AHP method.
After interviewing experts, importance of each parameter was determined pair wise. Final weights for each parameter were also determined using Expert Choice software. Searching for important contributing parameters and methods for measuring risk of avalanche in mountainous roads in the literature, main parameters of falling avalanche were selected and used in this study. It is obvious that many of recognized parameters should be considered in every effort of measuring danger. That is why such parameters are similarly used in most methods.
The most important reference for categorizing the methods of risk measuring was guidelines on preventing falling stones and avalanche published by US National Institute of Highways and the Main Office of Highways. In these guidelines, traffic repetition is taken as an important factor increasing the risk after a falling event happens.
This study framed the experts’ opinions and optimized risk analysis with regards to local geotechnical and geologic conditions in Iran. Experts selected the snow depth, hillside slope, vegetation condition on hillside and number and repetition of the road traffic. Importance of parameters were calculated as 44.1% for traffic number and repetition, 19.1% for the hillside slope, 17.2% for vegetation, 15.6% for snow depth and 4% for traffic rate. These parameters were selected as the factors contributing in avalanche. In continue each parameter was rated in a four level category (very high, high, medium and low).
Model of avalanche danger calculates the avalanche risk in every point in a road network and all roads can be evaluated in terms of the danger of potential avalanche. For example the model was applied on Karaj-Chalus highway connecting Alborz to Mazandaran provinces. This highway is an important arterial between the capital and the northern cities. Using the method, 15 dangerous avalanche prone locations were determined and prioritized. They are located at 65, 73 and 60 km from Karaj. Preventive efforts should be taken for maintaining these locations and keeping them safe against potential avalanches

کلیدواژه‌ها English

risk
Avalanche
Mountainous Roads
AHP
1-    PIARC Working Group G2: Comprehensive Report on Natural Disaster Reduction for Roads,Paris, 2008.
2-    Occupational Health and Safety Regulation and OHS Guideline G4.1.1, 2006.
3-    Vybiral, V.Kuznetsov, I.V.& Osykin,M.K, Method of Pulsed Electromagnetic Emission (PEE)-Mapping of Slope Failures in the Carpathian Mts, 2011.
4-    Shawn Mitton, Regional Prevention Manager, WorkSafeBC at (250) pp. 717-4302, 2007.
1-    Jamieson, BruceBackcountry Avalanche Awareness. Snowline Technical Services of Calgary, pp, ,2008.
2-    Maria Wastl, Johann Stötter and Hannes Kleindienst, Avalanche risk assessment for mountain roads: a case study from Iceland, 2008.
3-    Jordy Hendrikx, Modified avalanche risk equations to account for waiting traffic on avalanche prone roads, Department of Geography, University of Canterbury, Christchurch, New Zealand, 2009.
4-    Keiler,M, Avalanche risk assessment – a multi-temporal approach, results from Galt¨ur, Austria, University of Vienna,2006.
5-    Statham.G and McMahon.B, Parks Canada Agency, September 2008.
6-    Avalanche Safety Plan, British Columbia Ministry of Transportation and Infrastructure Avalanche and Weather Programs ,November, 2011.
7-    Avalanche Weather Forecast Guide Pre-Forecast Indicators of Avalanche Potential,The Comet Program,2010.
8-    Campbell.C , Bakermans.L, Snow Avalanche Threats Andmitigation Measures In Canada, 2009.
9-    National Disaster Management Guidelines, Management of Landslides And Snow Avalanchesnational Disaster Management Authority Government of India,2009.
10- Response to Non-Highway Avalanche Incident, Ministry of Transportation and Infrastructure Snow Avalanche Programs, July 2009.
11-  قدسی­پور، سیدحسن، فرآیند تحلیل سلسله­ مراتبی AHP، چاپ پنجم، انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر(پلی کلینیک تهران)، تهران، مرکز نشر، 1385.