ارائه مدلی برای افزایش فاصله و کاهش ابعاد سخت کننده های تیرپیوند قوطی شکل قاب های مهاربندی شده برون محور

نویسندگان
1 استاد دانشگاه / دانشگاه تربیت مدرس
2 دانشجو - دانشگاه تربیت مدرس
چکیده
تیرهای پیوند با مقطع عرضی قوطی در قاب های مهاربندی شده برون محور به دلیل دارا بودن پایداری پیچشی ذاتی برخلاف تیر های پیوند I شکل، نیاز به مهارجانبی ندارند و کمانش پیچشی جانبی در آن ها کمتر رخ می دهد با این وجود مقاطع عرضی I شکل به دلیل حاکم بودن شرایط مرزی گیردار در تمام وجوه ورق جان نسبت به ورق جان مقاطع عرضی قوطی که داری شرایط مرزی ساده هستند، دارای مزیت می باشند. در این تحقیق، تیرهای پیوند با مقاطع عرضی قوطی و I شکل مختلف در محدوده غیرالاستیک مورد بررسی قرار گرفته اند و سعی شده است که با تغییر در نحوه آرایش سخت کننده های تیر پیوند قوطی شکل، افزایش فواصل و کاهش ابعاد آن ها حاصل شود. برای انجام مطالعات عددی از نرم افزار اجزاء محدود و پروتکل بارگذاری AISC 2005 استفاده شده است. بررسی عددی مدل های مختلف تیرپیوند نشان می دهند که چنانچه تیرهای پیوند I شکل و قوطی دارای مشخصات هندسی یکسان باشند تیرهای پیوند I شکل به دلیل عملکرد بهتر ورق جان، از ظرفیت دوران بالاتری برخوردار هستند. همچنین بررسی نتایج نشان می دهد که آرایش جدید سخت کننده های تیرپیوند قوطی باعث افزایش فواصل و کاهش ابعاد آن ها شده به گونه ای که بر ظرفیت زاویه دوران نیز تأثیر نامطلوبی نمی گذارد. همچنین بررسی ها نشان می دهند که ابعاد سخت کننده ها در صورت ارضاء مساحت و ممان اینرسی مورد نیاز تأثیری روی ظرفیت زاویه دوران ندارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله English

A model for increasing the distances and decreasing the dimensions of stiffeners for tubular link beams in eccentrically braced frames

نویسندگان English

Masood Soltani Mohammadi 1
samira ebrahimi 2
Hamzeh Shakib 1
Masood Soltani Mohammadi 1
چکیده English

Tubular cross-sections of link beams have substantial torsional stability, making them less susceptible to lateral torsional buckling than I-shaped cross-sections in eccentrically braced frames, and may thus not require lateral bracing. Web of I-shaped cross-sections because of having clamped boundary conditions in its four sides than web of tubular cross-sections that have simply supported boundary conditions in its four sides, having advantage. In this study, link beams with different tubular and I-shaped cross-sections in non-elastic limits are investigated and has been tried by changing link beams stiffeners array cause increasing the distances and decreasing the dimensions of them. For this purpose nonlinear finite element software and AISC-2005, loading protocol are used.The numerical result of different link beams models indicate that tubular and I-shaped cross-sections if having same geometric profile, I-shaped cross-sections have higher rotation capacity because of better performance of their web. So study of results indicate that new arraying of stiffeners of tubular link beam inceases increasing the distances and decreasing the dimensions of them and doesn’t have any bad effect on rotation angle capacity of them. An investigation of the effect of stiffener dimensions indicated that stiffeners dimensions if having minimum area and moment of inertia requirements don’t effect on rotation angle capacity.

کلیدواژه‌ها English

Link beam
cross-section
rotation
stiffener
eccentrically braced frame