چکیده: (7157 مشاهده)
قطع و وصل پیاپی جریان در خطوط لوله فولادی انتقال نفت و گاز فراساحلی، دوره های محوری کشش و فشار در خط
ایجاد می کند که می توانند سبب چین خوردگی، کمانش غیر خطی موضعی یا خرابی خمیری پیش رونده در این خطوط شوند. این نوع
کاهش مقاومت موضعی، بیشتر به وسیله ناراستی های اولیه و خرابی های موجود در خط لوله تشدید می شود. یکی دیگر از مسائل
مؤثر بر روی مقاومت خطوط لوله دریایی، پدیده خوردگی است. این نوع آسیب به علت استقرار خط در محیط خورنده دریا و عبور
سیال خورنده از داخل خط لوله ایجاد می شود. به طور کلی آسیب خوردگی که در عمق و اندازه از داخل و خارج سطح خطوط
ایجاد می شود، می تواند بر مقاومت این خطوط تاثیر به سزایی داشته باشد. در این پژوهش پدیده خرابی پیش رونده در خطوط
لوله های خورده شده تحت بارگذاری دوره ای محوری بررسی شده است. یک روش عددی برای بررسی این پدیده استفاده می شود.
خواص غیر خطی مواد، به همراه رفتار سخت شوندگی غیر خطی ایزوتروپیک/کینماتیک برای نمونه بررسی شده در نظر گرفته شده
است. درستی داده های مربوط به پارامترهای سخت شوندگی برای مدل سازی پدیده خرابی پیش رونده اهمیت زیادی دارد. این نتایج با
استفاده از یک سری آزمایش روی نمونه هایی که در معرض دوره های زیاد کرنش متقارن قرار گرفته به دست می آید. مدل اجزای
محدود استفاده شده در ابتدا با استفاده از نتایج به دست آمده از داده های آزمایشگاهی مربوط به آزمایش های یک سویه و دوره ای
صحت سنجی شده است.
دریافت: 1390/10/11 | پذیرش: 1390/10/11 | انتشار: 1390/10/11