1- دانشگاه تهران
چکیده: (7355 مشاهده)
چکیده-پل قوسی بتنی اکبرآباد در کیلومتر 24 راهآهن تهران - قم قرار گرفته و برای به دست آوردن گنجایش پل، آزمایش بارگذاری استاتیکی روی آن انجام شده است. با وجود بارگذاری تا چند برابر بار سرویس، به خاطر محدودیتهای میدانی، امکان آزمایش تا بار نهایی و حتی تا بار تسلیم، نبود؛ اما ویژگیهایی مانند سختی نخستین و الگوی ترکخوردگی بررسی شد. برای بررسی رفتار این دسته از پلها، در این پژوهش سعی شده است با مدلسازی عددی در نرمافزار اجزاء محدود "انسیس"، مقاومت تسلیم و مقاومت پایانی پل اکبرآباد، پیشبینی شود. برای این کار، الگوی ترکها در مدل عددی وارد شده و منحنی نیرو - تغییر شکل با نتایج آزمون هماهنگی داده شده است. در این مدل با توجه به رفتار سازه، از ارزیابی کرنش مسطح و برای ویژگیهای رفتاری مصالح از معیار تسلیم "دراگر – پراکر" استفاده شده است. همچنین، از نتایج آزمایش بارگذاری استاتیکی یک پل مشابه که فراتر از مرحله تسلیم نیز بارگذاری شده، برای پیشبینی اندازهی پارامترها و الگوی تخریب، استفاده شده است. سپس با ارزیابی دو مرحلهای، مقاومت تسلیم و مقاومت پایانی پل، براورد شده است.
دریافت: 1392/7/21 | پذیرش: 1392/7/1 | انتشار: 1392/7/21