1- دانشجوی دکتری عمران-سازه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران غرب
2- استادیار گروه مهندسی عمران-دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران غرب ، ghazi.m@wtiau.ac.ir
3- استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران غرب
4- استادیار مرکز آموزش عالی محلات
چکیده: (1043 مشاهده)
سیستم قاب مهاربندی همگرا علیرغم سختی الاستیک مناسب، بعلت زوال سختی در بارگذاری چرخهای فاقد عملکرد مطلوب است. به منظور اصلاح این نوع قاب، ایدهی ساخت مهاربند کمانش ناپذیر (BRB) مطرح شده و به ظهور نسلهای مختلفی از این نوع مهاربند منجر گردیده است. محققین به منظور کاهش وزن نسل اول این نوع مهاربندها که در آنها وظیفهی محصور نمودن هستهی جاری شونده بر عهدهی غلافپرشده با بتن بود، مهاربندهای تمام فولادی را ابداع کرده و سپس ایدهی کاهش طول هسته و غلاف را مطرح نمودهاند. در این مقاله، با استفاده از نتایج یک پژوهش آزمایشگاهی، مطالعات عددی گستردهای انجام شده و دوازده BRB تمام فولادی با مقطع قوطی شکل و با طول فیوزی کاهشیافته مورد بررسی قرار گرفتهاند. در مهاربند پیشنهادی، از دو قوطی داخلی و خارجی برای جلوگیری از کمانش موضعی مهاربند در ناحیهی فیوزاستفاده شده است. سطح مقطع مهاربند در ناحیهی فیوز، کمتر از نصف سطح مقطع کل مهاربند میباشد. مهاربند پیشنهادی به صورت محوری، و طبق پروتکل چرخهای، بارگذاری شده است. در بررسی عددی مهاربند پیشنهادی چندین پارامتر طراحی از جمله نسبت طول فیوز به طول کل مهاربند، فاصلهی بین هستهی تسلیم و قوطیهای داخلی و خارجی ، ضخامت غلاف، و اصطکاک بین هسته و سطوح تماس مورد توجه قرار گرفته و پارامترهای شکلپذیری و استهلاک انرژی محاسبه شدهاند. طبق نتایج به دست آمده از این پژوهش، نمونهی مورد بررسی دارای رفتار چرخهای نسبتاً متقارن در ناحیهی فشار و کشش بوده و حداقل میزان تغییرمکان جانبی نسبی مورد نظر آییننامهای را تامین کردهاست. علاوه بر آن، نسبت تغییرمکان تجمعی غیرالاستیک به تغییر مکان تسلیم، از مقدار حداقل آییننامهای تجاوز کرده و در مجموع، الزامات آیین نامهای را بعنوان مهاربند کمانش تاب برآورده کردهاست. نتایج پژوهش حاکی از آن است که این نوع مهاربند میتواند بعنوان مهاربند همگرا در بهسازی ساختمانها مورد استفاده واقع شود.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل (کامل) |
موضوع مقاله:
مهندسی عمران و سازه دریافت: 1400/12/14 | پذیرش: 1401/3/25 | انتشار: 1401/4/10