دوره 22، شماره 4 - ( 1401 )                   جلد 22 شماره 4 صفحات 172-157 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Parsa E, Ghazi M, Farahbod F, Sobhan M S. Numerical study of the cyclic behavior of a proposed all-steel brace with reduced fuse length. MCEJ 2022; 22 (4) :157-172
URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-60047-fa.html
پارسا الهام، قاضی محمد، فرحبد فرهنگ، سبحان محمد سعید. مطالعه‌ عددی رفتار چرخه‌ای مهاربند همگرای تمام فولادی با مقطع قوطی شکل و طول فیوز کاهش یافته. مهندسی عمران مدرس. 1401; 22 (4) :157-172

URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-60047-fa.html


1- دانشجوی دکتری عمران-سازه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران غرب
2- استادیار گروه مهندسی عمران-دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران غرب ، ghazi.m@wtiau.ac.ir
3- استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران غرب
4- استادیار مرکز آموزش عالی محلات
چکیده:   (1142 مشاهده)
سیستم قاب مهاربندی همگرا علیرغم سختی الاستیک مناسب، بعلت زوال سختی در بارگذاری چرخه­ای فاقد عملکرد مطلوب است. به منظور اصلاح این نوع قاب، ایده­ی ساخت مهاربند کمانش ناپذیر (BRB) مطرح شده و به ظهور نسل‌های مختلفی از این نوع مهاربند منجر گردیده است. محققین به منظور کاهش وزن نسل اول این نوع مهاربندها که در آنها وظیفه‌ی محصور نمودن هسته‌ی جاری شونده بر عهده­ی غلاف‌پرشده با بتن بود، مهاربندهای تمام فولادی را ابداع کرده و سپس ایده­ی کاهش طول هسته و غلاف را مطرح نموده­اند. در این مقاله، با استفاده از نتایج یک پژوهش آزمایشگاهی، مطالعات عددی گسترده­ای انجام شده و دوازده BRB تمام فولادی با مقطع قوطی شکل و با طول فیوزی کاهش‌یافته مورد بررسی قرار گرفته­اند. در مهاربند پیشنهادی، از دو قوطی داخلی و خارجی برای جلوگیری از کمانش موضعی مهاربند در ناحیه­ی فیوزاستفاده شده است. سطح مقطع مهاربند در ناحیه­ی فیوز، کمتر از نصف سطح مقطع کل مهاربند می‌باشد. مهاربند پیشنهادی به صورت محوری، و طبق پروتکل چرخه‌ای،  بارگذاری شده ­است. در بررسی عددی مهاربند پیشنهادی چندین پارامتر طراحی از جمله نسبت طول فیوز به طول کل مهاربند، فاصله­ی بین هسته­ی تسلیم و قوطی­های داخلی و خارجی ، ضخامت غلاف، و اصطکاک بین هسته و سطوح تماس مورد توجه قرار گرفته و پارامترهای شکل‌پذیری و استهلاک انرژی محاسبه شده­اند. طبق نتایج به دست آمده ­از این پژوهش، نمونه‌ی مورد بررسی دارای رفتار چرخه‌ای نسبتاً متقارن در ناحیه­ی فشار و کشش بوده و حداقل میزان تغییرمکان جانبی نسبی مورد نظر آیین‌نامه­ای را تامین کرده­است. علاوه بر آن، نسبت ­تغییرمکان تجمعی غیر­­الاستیک به تغییر مکان تسلیم، از مقدار حداقل آیین‌نامه­ای تجاوز کرده و در مجموع، الزامات آیین نامه­ای را بعنوان مهاربند کمانش تاب برآورده کرده­است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که این نوع مهاربند می­تواند بعنوان مهاربند همگرا در بهسازی ساختمان‌ها مورد استفاده واقع شود.
متن کامل [PDF 929 kb]   (930 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل (کامل) | موضوع مقاله: مهندسی عمران و سازه
دریافت: 1400/12/14 | پذیرش: 1401/3/25 | انتشار: 1401/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.