دوره 21، شماره 1 - ( 1400 )                   جلد 21 شماره 1 صفحات 175-165 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Goharrokhi A, ahmadi J, Shayanfar M, Nasserasadi K, ghanoonibagha M. A Numerical Investigation into the Effect of Transverse Reinforcement Corrosion on Compressive Strength Reduction of Reinforcement Concrete Elements. MCEJ 2021; 21 (1) :165-175
URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-43381-fa.html
گوهررخی علی، احمدی جمال، شایانفر محسنعلی، ناصراسدی کیارش، قانونی بقا محمد. بررسی عددی تأثیر خوردگی آرماتورهای عرضی بر کاهش مقاومت فشاری المان های بتن مسلح. مهندسی عمران مدرس. 1400; 21 (1) :165-175

URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-43381-fa.html


1- دانشگاه زنجان ، goharrokhi.ali@znu.ac.ir
2- دانشگاه زنجان
3- دانشگاه علم و صنعت ایران
4- تهران دانشگاه آزاد اسلامی واحد شرق
چکیده:   (1948 مشاهده)
با افزایش عمر سازه ­ها خوردگی آرماتور در اعضای بتن مسلح بعنوان یک مشکل مهم در محیط­ های مستعد خوردگی درآمده است. از طرفی خوردگی آرماتورهای عرضی باتوجه به پوشش بتنی و قطر کمتر، زودتر از آرماتورهای طولی شروع می­شود. این امر باعث کاهش محصورشدگی و در نتیجه کاهش ظرفیت تغییرشکل و شکل­پذیری سازه می­شود. بنابراین، ارزیابی سازه­های بتن مسلح خورده­شده موجود به موضوع تحقیقاتی مورد علاقه بسیاری از محققان در زمینه مطالعات سازه تبدیل شده است. در این مقاله به بررسی کاهش مقاومت المانهای بتن مسلح با آرماتور عرضی خورده شده پرداخته شده است. در ابتدا مدل عددی نمونه­ ها با استفاده از نرم­ افزار اجزای محدود ساختهشده و با نتایج آزمایشکاهی صحت سنجی می­شود. در مرحله بعد مدل­های بیشتری با در نظر گرفتن اثر پارامتر مقاومت مشخصه بتن ساخته شده و مقاومت فشاری کاهش یافته بتن محصور شده ارزیابی شده است. نتایج حاکی از آن است که در اثر خوردگی آرماتورهای دورپیچ، مقاومت محصورشدگی ناشی از آنها کاهش می­یابد ولی این کاهش در درجات خوردگی بالاتر کمتر می­باشد. همچنین در اثر خوردگی آرماتورهای عرضی از نوع خاموت، مقاومت محصورشدگی ناشی از آنها کاهش می­یابد ولی این کاهش بسته به فاصله خاموت­ها و درجه خوردگی متفاوت است.
متن کامل [PDF 852 kb]   (1598 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل (کامل) | موضوع مقاله: مهندسی عمران و سازه
دریافت: 1399/3/15 | پذیرش: 1399/10/23 | انتشار: 1400/1/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.