دوره 20، شماره 4 - ( 1399 )                   جلد 20 شماره 4 صفحات 22-7 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadi H R, Fahimi farzam M, Ghorbannejad Y. Evaluation and study of blast loads on deck (concrete beam- slab) of regular bridges and proposing new approach for damage reduction. MCEJ 2020; 20 (4) :7-22
URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-41337-fa.html
احمدی حمیدرضا، فهیمی فرزام مازیار، قربان نژاد یاسر. ارزیابی و مطالعه بارهای انفجاری روی عرشه (تیر-دال بتنی) پلهای منظم و ارائه راهکار جدید برای کاهش آسیب. مهندسی عمران مدرس. 1399; 20 (4) :7-22

URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-41337-fa.html


1- گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه مراغه ، ahmadi@maragheh.ac.ir
2- گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه مراغه
چکیده:   (1908 مشاهده)
عملیات تروریستی در سطح جهان رو به فزونی گذاشته است. در این بین پل‌ها به عنوان شریان­های حیاتی از سازه­های در دسترس برای عملیات تروریستی به حساب می­آیند که البته با توجه به اهمیت آن‌ها لازمست راهکارهایی برای کاهش آسیب­پذیری پل‌ها در برابر بارهای انفجاری ارائه شود. با توجه به گستردگی عرشه­های دوعنصری در ایران و جهان، در این تحقیق رفتار عرشه دوعنصری پل­های بتنی منظم در پلان در برابر بارهای انفجار بررسی شده است. بدین منظور پل شهید صنیع­خانی تهران بر اساس نقشه­های سازه موجود در نرم‌افزار اجزاء محدود آباکوس مدل‌سازی شده و بارهای انفجاری به آن اعمال گردیده است. مواد منفجره در وزن‌های ۴/۴۵، ۱۰۰ و ۱۵۰ کیلوگرم و در فواصل ۵/۰، ۲/۱، ۸۳/۱، ۵۴/۲ و ۸1/۳ متری از سطح عرشه دال منفجر شده­ و عملکرد عرشه مورد بررسی قرار گرفته است. سپس به منظور بهبود عملکرد عرشه در برابر بارهای انفجاری یک سیستم جدیدی پیشنهاد گردید که بدون تغییر در مصالح، عملکرد عرشه در برابر انفجار بهبود یابد. بر اساس نتایج به دست آمده مقدار ایمن و فاصله ایمن مواد منفجره نسبت به عرشه پل مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این تحقیق نشان داد که افزایش وزن ماده منفجره منجر به افزایش تغییرمکان ایجاد شده در عرشه پل شده و گسترش خرابی را به دنبال خواهد داشت. هم‌چنین افزایش فاصله ماده منفجره از سطح پل منجر به کاهش خرابی در آن می‌شود. با کاربرد سیستم سازه اصلاح شده، آسیب­پذیری عرشه نسبت به بارهای انفجاری به شدت کاهش می­یابد. بااین‌وجود و با توجه به سهولت اجرا و عدم تغییر قابل‌توجه در مصالح مورد استفاده و هزینه عملیات اجرایی، می­تواند در اجرای عرشه پل‌ها مورد استفاده قرار گیرد.
متن کامل [PDF 1447 kb]   (1593 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل (کامل) | موضوع مقاله: مهندسی عمران و سازه
دریافت: 1398/12/20 | پذیرش: 1399/7/27 | انتشار: 1399/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.