Ahmadi H R, Fahimi farzam M, Ghorbannejad Y. Evaluation and study of blast loads on deck (concrete beam- slab) of regular bridges and proposing new approach for damage reduction. MCEJ 2020; 20 (4) :7-22
URL:
http://mcej.modares.ac.ir/article-16-41337-fa.html
1- گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه مراغه ، ahmadi@maragheh.ac.ir
2- گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه مراغه
چکیده: (2251 مشاهده)
عملیات تروریستی در سطح جهان رو به فزونی گذاشته است. در این بین پلها به عنوان شریانهای حیاتی از سازههای در دسترس برای عملیات تروریستی به حساب میآیند که البته با توجه به اهمیت آنها لازمست راهکارهایی برای کاهش آسیبپذیری پلها در برابر بارهای انفجاری ارائه شود. با توجه به گستردگی عرشههای دوعنصری در ایران و جهان، در این تحقیق رفتار عرشه دوعنصری پلهای بتنی منظم در پلان در برابر بارهای انفجار بررسی شده است. بدین منظور پل شهید صنیعخانی تهران بر اساس نقشههای سازه موجود در نرمافزار اجزاء محدود آباکوس مدلسازی شده و بارهای انفجاری به آن اعمال گردیده است. مواد منفجره در وزنهای ۴/۴۵، ۱۰۰ و ۱۵۰ کیلوگرم و در فواصل ۵/۰، ۲/۱، ۸۳/۱، ۵۴/۲ و ۸1/۳ متری از سطح عرشه دال منفجر شده و عملکرد عرشه مورد بررسی قرار گرفته است. سپس به منظور بهبود عملکرد عرشه در برابر بارهای انفجاری یک سیستم جدیدی پیشنهاد گردید که بدون تغییر در مصالح، عملکرد عرشه در برابر انفجار بهبود یابد. بر اساس نتایج به دست آمده مقدار ایمن و فاصله ایمن مواد منفجره نسبت به عرشه پل مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این تحقیق نشان داد که افزایش وزن ماده منفجره منجر به افزایش تغییرمکان ایجاد شده در عرشه پل شده و گسترش خرابی را به دنبال خواهد داشت. همچنین افزایش فاصله ماده منفجره از سطح پل منجر به کاهش خرابی در آن میشود. با کاربرد سیستم سازه اصلاح شده، آسیبپذیری عرشه نسبت به بارهای انفجاری به شدت کاهش مییابد. بااینوجود و با توجه به سهولت اجرا و عدم تغییر قابلتوجه در مصالح مورد استفاده و هزینه عملیات اجرایی، میتواند در اجرای عرشه پلها مورد استفاده قرار گیرد.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل (کامل) |
موضوع مقاله:
مهندسی عمران و سازه دریافت: 1398/12/20 | پذیرش: 1399/7/27 | انتشار: 1399/9/10