1- دانشگاه مازندران ، m.nematzadeh@umz.ac.ir
2- دانشگاه علوم و فنون بابل
چکیده: (3014 مشاهده)
استفاده از ضایعات لاستیکی از جمله لاستیک تایر بازیافتی در مخلوط بتن به عنوان یکی از روشهای موثر جهت بازیافت مواد زائد میباشد. علاوه براین، امروزه استفاده از مواد ضایعاتی به عنوان جایگزین بخشی از سنگدانههای طبیعی در بتن، راه حلی موثر برای رفع مشکلات زیست محیطی میباشد که با توجه به تنزل خصوصیات بتنِ حاصل ناشی از حضور مواد ضایعاتی، افزودن الیاف به مخلوط بتن، میتواند عملکرد مکانیکی آن را بهبود بخشد. از این رو در این مطالعه، مقاومت فشاریِ بتن مسلح شده به الیاف فولادی حاوی لاستیک تایر بازیافتی پس از قرارگیری در دماهای بالا به طور آزمایشگاهی مورد ارزیابی قرار گرفته است. در مجموع 9 طرح اختلاط در طول آزمایش ساخته شد و متغیرهای آزمایش شامل درصد حجمی لاستیک تایر بازیافتی جایگزین ماسه طبیعی (0، 5% و 10%)، کسر حجمی الیاف فولادی (0%، 5/0% و %1)، و دما (20 ،200 ، 400 و 600 درجه) میباشند. علاوه براین، مقاومت فشاری با مقادیر پیش بینی آیین نامههای ACI 216، EN 1994-1-2 مقایسه شدند. نتایج نشان میدهد که افزودن الیاف فولادی به حجم بتن و اضافه کردن لاستیک تایر جایگزین ماسه به مخلوط بتن منجر به کاهش مقاومت فشاری نمونههای بتنی حرارت دیده و حرارت ندیده میشود. همچنین، با افزایش درجه حرارت، مقاومت فشاری کلیه نمونههای بتنی با یک افت قابل توجهی روبه رو شده است. از این رو، در دمای 600 درجه سانتیگراد، نرخ افت مقاومت فشاری نمونهها در مقایسه با سایر دماها بیشتر بود بطوریکه مقاومت فشاری نمونه مرجع و نمونههای بتنی حاوی تایر و الیاف نسبت به مقاومت نمونه متناظر در دمای محیط، با کاهش مقاومت در محدوده 5/59%-9/76% روبرو شدند. همچنین، پیشبینی آیین نامهها، نتایج مقاومت فشاری بتن حرارت دیده را اندکی دست بالا تخمین میزنند. در نهایت، با بکار بردن روش سطح پاسخ (RSM)، یک راه حل بهینه برای پارامترهای طراحی با به حداکثر رساندن مقاومت فشاری بتن حاوی تایر بازیافتی و الیاف فولادی، در دماهای مختلف ارائه شد.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل (کامل) |
موضوع مقاله:
مهندسی عمران و سازه دریافت: 1398/7/23 | پذیرش: 1399/3/21 | انتشار: 1399/8/10