دوره 20، شماره 3 - ( 1399 )                   جلد 20 شماره 3 صفحات 188-175 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nematzadeh M, Zabizi R. Optimizing compressive strength of concrete containing recycled tire rubber together with steel fiber exposed to high temperatures. MCEJ. 2020; 20 (3) :175-188
URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-37419-fa.html
نعمت زاده مهدی، ذبیحی رضا. بهینه سازی مقاومت فشاری بتن حاوی لاستیک تایر بازیافتی همراه با الیاف فولادی در معرض دماهای بالا. مهندسی عمران مدرس. 1399; 20 (3) :188-175

URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-37419-fa.html


1- دانشگاه مازندران ، m.nematzadeh@umz.ac.ir
2- دانشگاه علوم و فنون بابل
چکیده:   (1160 مشاهده)
استفاده از ضایعات لاستیکی از جمله لاستیک تایر بازیافتی در مخلوط بتن به عنوان یکی از روش­های موثر جهت بازیافت مواد زائد می­باشد. علاوه براین، امروزه استفاده از مواد ضایعاتی به عنوان جایگزین بخشی از سنگدانه­های طبیعی در بتن، راه حلی موثر برای رفع مشکلات زیست محیطی می­باشد که با توجه به تنزل خصوصیات بتنِ حاصل ناشی از حضور مواد ضایعاتی، افزودن الیاف به مخلوط بتن، می‏تواند عملکرد مکانیکی آن را بهبود بخشد. از این رو در این مطالعه، مقاومت فشاریِ بتن مسلح شده به الیاف فولادی حاوی لاستیک تایر بازیافتی پس از قرارگیری در دماهای بالا به طور آزمایشگاهی مورد ارزیابی قرار گرفته است. در مجموع 9 طرح اختلاط در طول آزمایش ساخته شد و متغیرهای آزمایش شامل درصد حجمی لاستیک تایر بازیافتی جایگزین ماسه طبیعی (0، 5% و  10%)، کسر حجمی الیاف فولادی (0%، 5/0­% و %1)، و دما (20 ،200 ، 400 و 600 درجه) می­باشند. علاوه براین، مقاومت فشاری با مقادیر پیش بینی آیین نامه­های ACI 216، EN 1994-1-2 مقایسه شدند. نتایج نشان می­دهد که افزودن الیاف فولادی به حجم بتن و اضافه کردن لاستیک تایر جایگزین ماسه به مخلوط بتن منجر به کاهش مقاومت فشاری  نمونه­های بتنی حرارت دیده و حرارت ندیده می­شود. همچنین، با افزایش درجه حرارت، مقاومت فشاری کلیه نمونه­های بتنی با یک افت قابل توجهی روبه رو شده است. از این رو، در دمای 600 درجه سانتی­گراد، نرخ افت مقاومت فشاری نمونه­ها در مقایسه با سایر دماها بیشتر بود بطوریکه مقاومت فشاری نمونه مرجع و نمونه­های بتنی حاوی تایر و الیاف نسبت به مقاومت نمونه متناظر در دمای محیط، با کاهش مقاومت در محدوده 5/59­%-9/76­% روبرو شدند. همچنین، پیش‏بینی آیین نامه­ها، نتایج مقاومت فشاری بتن حرارت دیده را اندکی دست بالا تخمین می­زنند. در نهایت، با بکار بردن روش سطح پاسخ (RSM)، یک راه حل بهینه برای پارامترهای طراحی با به حداکثر رساندن مقاومت فشاری بتن حاوی تایر بازیافتی و الیاف فولادی، در دماهای مختلف ارائه شد.
 
متن کامل [PDF 460 kb]   (409 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصيل (کامل) | موضوع مقاله: مهندسی عمران و سازه
دریافت: 1398/7/23 | پذیرش: 1399/3/21 | انتشار: 1399/8/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.