1- دانشگاه بینالمللی امام خمینی
2- دانشگاه بینالمللی امام خمینی ، rasafi@eng.ikiu.ac.ir
چکیده: (2413 مشاهده)
هدف از انجام مطالعه آلودگی صوتی، بررسی رابطه آلودگی صوتی با خصوصیات ترافیکی و محیطی است. بدین منظور با استفاده از روش مدلسازی رگرسیون خطی چندگانه روابطی به دست میآیند که بتوانند میزان شدت صوت را بر اساس خصوصیات ترافیکی وسایل نقلیه نظیر حجم، سرعت، فاصله و زمانبندی چراغهای راهنمایی برآورد کنند. دادههای فوق با استفاده از آماربرداری در محل و همچنین استفاده از داده های ترافیکی حاصل از نرم افزار مدیریت چراغ (SCATS) و دوربینهای نظارتی مرکز کنترل ترافیک شهر قزوین بدست آمده است. همچنین تأثیر هر یک از متغیرها و اهمیت آن در آلودگی صوتی بررسی شده و بر اساس آن راه حلهایی برای کاهش آلودگی صوتی به دست میآید. در این مطالعه که در یکی از تقاطعات مهم شهر قزوین صورت گرفت، دادهها شامل تراز صوت معادل، حجم وسایل نقلیه به تفکیک نوع آنها، زمانبندی چراغ راهنمایی در زمان برداشت، فاصله نقطه برداشت تا مرکز تقاطع، و تعداد بوق خودروها در زمان برداشت بودند که این دادهها در 94 نقطه طی دو برداشت یکدقیقهای در هر نقطه به دست آمدند. نتایج مدلسازی نشان داد که مهمترین متغیرهای تأثیرگذار در تراز معادل صدا شامل حجم وسایل نقلیه بهخصوص وسایل نقلیه سنگین و نیمه سنگین با تأثیر مثبت (با تأثیر میانگین 025/0، 125/0، 525/0، و 489/0 به ترتیب برای سواری شخصی، موتور، کامیونهای نیمه سنگین و سنگین)، زمان سبز رویکرد نزدیکتر به تقاطع و تعداد بوقهایی که در این زمان به صدا درمیآیند با تأثیر مثبت (به ترتیب 04/0 دسیبل بر ثانیه و 08/0 دسیبل بر هر بار به صدادرآمدن) در این تقاطع هستند.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل (کامل) |
موضوع مقاله:
برنامهریزی حمل و نقل دریافت: 1398/5/21 | پذیرش: 1399/3/21 | انتشار: 1399/8/10