1- دانشکده مهندسی عمران دانشگاه زنجان
2- دانشکده مهندسی عمران دانشگاه زنجان ، m.rahnemoun@znu.ac.ir
چکیده: (1987 مشاهده)
در میان سیستم های باربر جانبی فولادی، پانل های برشی فولادی از دیرباز به عنوان سیستم هایی با قابلیت استهلاک انرژی بالا در قابهای دارای مهاربند واگرا و دیوارهای برشی فولادی مورد استفاده قرار میگیرند. هدف از طراحی قابهای با مهاربندی واگرا تسلیم تیر پیوند و حفظ اعضای مجاور در محدوده ارتجاعی میباشد. ایده استفاده از قابهای مقاوم برشی فولادی همراه با تیرهای غیرمنشوری به عنوان جایگزین قابهای خمشی فولادی و قابهای داری مهاربند واگرا با هدف کاهش دوران تیر پیوند، حذف محدودیتهای معماری، حذف محدودیتهای نسبت طول دهانه به ارتفاع تیرها در قابهای خمشی با دهانههای کوتاه و قابلیت استهلاک انرژی بالا ارائه میگردد. این سیستم از دو ستون پیرامونی قوی که توسط دو تیر غیر منشوری (ماهیچ های) به تیر پیوند با مقطع ضعیفتر در قسمت میانی وصل می شوند، تشکیل شده است. در این مقاله عملکرد قابهای برشی 1 طبقه با نسبتهای طولی مختلف تیر پیوند (0.5 تا ) که رفتار همگی کنترل شونده توسط برش میباشند، تحت تحلیل پوشآور و چرخهای به صورت اجزای محدود مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین در انتها قابهای 3، 5 و 7 طبقه نیز تحت تحلیل پوش آور قرار گرفته و مقادیر ضریب رفتار و ضریب اضافه مقاومت کلیه قاب ها محاسبه گردید. نتایج، رفتار مطلوب قابهای برشی از لحاظ زوال مقاومت در چرخه های هیسترزیس و همچنین ضریب رفتار بالا برابر 9.18 را نشان داد.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل (کامل) |
موضوع مقاله:
مهندسی عمران و سازه دریافت: 1398/4/26 | پذیرش: 1398/10/10 | انتشار: 1400/3/10