دوره 19، شماره 5 - ( 1398 )                   جلد 19 شماره 5 صفحات 193-181 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farhangian H, Shakib H. Reduction of shear lag and improvement of performance in tubular structures. MCEJ 2019; 19 (5) :181-193
URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-31731-fa.html
فرهنگیان حامد، شکیب حمزه. کاهش تأخیر برشی و بهبود عملکرد لرزه‌ای سازه‌های لوله‌ای. مهندسی عمران مدرس. 1398; 19 (5) :181-193

URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-31731-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی سازه، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس
2- استاد دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس ، shakib@modares.ac.ir
چکیده:   (4167 مشاهده)
ستون‌های نزدیک به هم و تیرهای عمیقی که در محیط سیستم‌های لوله‌ای یکپارچه شده‌اند، در ساختمان­‌های بلند صلبیت و پایداری مناسبی تأمین می­‌کنند. استفاده از سیستم لوله‌­ای موجب کاهش قابل توجّه در مصالح مصرفی و فاصلۀ زیاد ستون­‌ها در فضای داخلیِ پلان است. موارد مزبور محبوبیت استفاده از این نوع سیستم سازه­‌ای را بالا ­برده است. امّا مهمترین مسأله در این نوع سیستم سازه­‌ای، بوجود آمدن تأخیر برشی، تحت اثر بارهای جانبی است. تأخیر برشی موجب توزیع غیریکنواخت تنش در ستون‌های پیرامونی سازه و به دنبال آن افزایش تغییر مکان­‌های سازه، محدود نمودنِ استفاده از حدّاکثر ظرفیتِ سازه و ایجاد اِعوِجاج کف‌­ها می­‌شود. محققان برای کاهش اثرات تأخیر برشی، روش­‌های مختلفی ارائه کرده­اند که هیچکدام قادر به حذف کامل اثرات تأخیر برشی نیستند. هدف تحقیق حاضر شامل شناخت نحوۀ اثرگذاری تأخیر برشی بر سازه­‌های لوله‌­ای و ارائه روشی جدید برای کاهش آن با در نظر گرفتن مسائل اقتصادی است. با توجّه به روند بوجود آمدن و نحوۀ تأثیر تأخیر برشی در سازه­‌های لوله­‌ای، روش  افزودن مهاربند به طبقاتی که دارای بیشرین اثرات تأخیر برشی هستند، برای کاهش اثرات تأخیر برشی ارائه شده است. روش پیشنهاد شده به همراه سیستم لوله­‌ای تحت اثر زلزله­‌های با سطوح عملکردی مختلف تحلیل شده و از نظر اهداف عملکردی بررسی شده‌­اند. در تمام تحلیل­‌ها و ارزیابی­‌های انجام شده در این پژوهش، عملکرد و رفتار سیستم‌­های پیشنهادی، بهتر از سازۀ لوله‌­ای بوده است. میزان کاهش تأخیر برشی در سازه پیشنهادی برای زلزله­‌های مختلف سطح شدید، بین 14 تا 42 درصد و برای زلزله­‌های مختلف سطح بهره‌برداری، 3 تا 35 درصد بوده است که نشان دهنده عملکرد مطلوب سازۀ پیشنهادی تحت اثر زلزله‌های با سطوح عملکردی مختلف است.
متن کامل [PDF 995 kb]   (2602 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل (کامل) | موضوع مقاله: مهندسی عمران و سازه
دریافت: 1398/1/17 | پذیرش: 1398/10/9 | انتشار: 1398/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.