1- دانشجوی دکتری راه و ترابری در دانشگاه تربیت مدرس
2- استاد تمام در دانشگاه تربیت مدرس ، kavussia@modares.ac.ir
چکیده: (2021 مشاهده)
قیر، به عنوان فاز چسبنده، نقش مهمی در رفتار مخلوط آسفالتی ایفا میکند. بر این اساس تعیین مشخّصات خستگی آن همواره موضوع تحقیقات گسترده بوده است. در این میان، رویکرد خرابی محیط پیوستۀ ویسکوالاستیک (VECD) مورد توجّه بسیاری از تحقیقات برای تعیین مشخّصات خستگی مصالح بوده است. در این رویکرد، سختی ماده به عنوان تابعی از خرابی - که مستقل از نحوۀ بارگذاری میباشد - تعیین میشود، که بر اساس آن بتوان عمر خستگی را برای انواع بارگذاری تعیین کرد. با این حال استفاده از این روش دارای پیچیدگیهایی است، زیرا از طرفی میبایست خرابی در طول آزمایش تعیین شود، و از طرف دیگر محاسبۀ خرابی نیازمند تعیین پارامترهایی است که تنها با داشتن روند تابع خرابی به دست میآیند. این موضوع سبب ایجاد یک فرآیند سعی و خطا در این روش میشود. در این مطالعه روشی ابتکاری ارائه شده است که تا حدّ زیادی میتواند در میزان محاسبات و تعداد آزمایشهای لازم صرفهجویی حاصل نماید. طبق این روش، آزمایش پیمایش زمان در دو سطح کرنش مختلف انجام شده، و سپس به کمک روابطی که در این تحقیق برای پیشبینی رفتار خستگی توسعه داده شده است، بدون نیاز به محاسبۀ متغیّر خرابی، تابع خرابی به کمک یک رگرسیون غیرخطّی قابل تعیین خواهد بود. در ادامه، روش مذکور با نتایج آزمایشهای خستگی بر روی نمونههای قیر اصلاحشده با پلیمر اسبیاس اعتبارسنجی شده است. نتایج حاکی از آن است که استفاده از روش رگرسیون به خوبی میتواند جایگزین روش سعی و خطا شده و با صرف زمان کمتر، تابع خرابی را بدست دهد.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل (کامل) |
موضوع مقاله:
راه و ترابری دریافت: 1397/11/17 | پذیرش: 1399/12/2 | انتشار: 1400/3/10