دوره 18، شماره 5 - ( 1397 )                   جلد 18 شماره 5 صفحات 78-71 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaei Farei A. Assessment of Optimized Face Pressure of Mechanized Tunneling in Granular Soils by Numerical Modelling. MCEJ. 2019; 18 (5) :71-78
URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-20264-fa.html
رضایی فرعی امیر حسن، بابایی سعید، کاتبی هوشنگ. ارزیابی فشار مناسب جبهه کار تونلهای مکانیزه حفاری شده در خاک های دانه‌ای با استفاده از مدلسازی عددی. مهندسی عمران مدرس. 1397; 18 (5) :78-71

URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-20264-fa.html


1- دانشکده فنی و مهندسی - دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
2- دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تبریز
چکیده:   (6310 مشاهده)
برآورد فشار لازم برای نگهداری جبهه کار تونل، یکی از مهمترین عوامل حفاری ایمن و مناسب با استفاده از ماشین‌های حفار مکانیزه در نواحی شهری است. در مقاله حاضر، با استفاده از نرم افزار المان محدود ABAQUS به بررسی تأثیر پارامترهای مدول الاستیسیته، زاویه اصطکاک داخلی و شرایط آب زیرزمینی بر روی میزان مناسب فشار جبهه کار در خاک‌های دانه‌ای پرداخته شده است. پس از صحت سنجی با نتایج ابزار بندی پروژه خط 2 قطار شهری تبریز، بیش از 70 مدل سه بعدی تحلیل و با اندازه‌گیری مقادیر جابجایی‌های جبهه کار تونل به ازای مقادیر متفاوت فشار جبهه کار و پارامترهای مختلف مورد بررسی، مقدار مناسب فشار جبهه کار تعیین شده است. بر اساس نتایج حاصل مدول الاستیسیته خاک تأثیر قابل توجهی در مقدار فشار مناسب جبهه کار دارد. همچنین، مقدار فشار جبهه کار حاصل از روش‌های تحلیلی و تجربی با مقدار مناسب بدست آمده مورد مقایسه قرار گرفته است که نتایج حاصل دارای بیشترین تطابق با روش COB می‌باشد.
متن کامل [PDF 1135 kb]   (1423 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله اصلی | موضوع مقاله: زلزله
دریافت: 1395/12/8 | پذیرش: 1396/10/9 | انتشار: 1397/11/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.