۱- دانشگاه شهاب دانش قم
۲- دانشگاه شهاب دانش
۳- دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ، Karimaei@srttu.edu
۴- دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه شهاب دانش قم
چکیده: (۲۸۳۴ مشاهده)
در چند دهه اخیر برای رفع و کاهش نواقص بتن و رسیدن به بتن با دوام، از پوزولانهایی مانند خاکستر بادی و دوده سیلیسی استفاده شده است. از طرفی یکی از بحرانیترین مسائل دنیا دفع مواد ضایعاتی است. رشد جهانی صنعت اتومبیل بعنوان وسیله اصلی حمل و نقل باعث رشد چشمگیر تولید لاستیک (تایر) شده است و به تبع آن شاهد انباشته های بزرگی از لاستیکهای مستعمل هستیم که دفع آنها بعنوان یک نوع زباله جامد میتواند منجر به مشکلات زیست محیطی زیادی شود. بنابراین استفاده بهینه از این ضایعات به یک ضرورت در جهت کاهش آلودگی زیست محیطی تبدیل شده است در این تحقیق برای رفع و کاهش معایب و استفاده بهینه از مزایای این عناصر در بتن، تأثیر توأم دوده سیلیسی و پودر لاستیک ریزدانه و درشت دانه ضایعاتی بر خواص مکانیکی بتن مورد بررسی قرار گرفته است .با بررسی تحقیقات گذشته و مطالعات صورت گرفته در این پژوهش 10 نسبت مخلوط مختلف با جایگزینی 10 و 15 درصد ریزدانه و درشت دانه لاستیک جایگزین سنگدانه و 6 درصد دوده سیلیس جایگزین سیمان در بتن مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد که کمبود مقاومت حاصل از جایگزینی لاستیک بازیافتی تا حدودی با دوده سیلیس قابل جبران است به طوری که در بین نمونه های ساخته شده 28 روزه در فاز درشت دانه استفاده از 10 درصد لاستیک بازیافتی همراه با 6 درصد دوده سیلیس و در فاز ریزدانه، نمونه حاوی 10 درصد لاستیک بازیافتی و 6 درصد دوده سیلیسی کمترین کاهش مقاومت فشاری و تغییر ناچیز مقاومت کششی نسبت به بتن معمولی را به همراه داشته است. در نهایت مقایسه نتایج آزمایش های انجام شده با روابط آییننامههای معتبر دنیا نشان داد که دقت روابط آیین نامه های موجود برای بتن با لاستیک بازیافتی تابعی از درصد لاستیک مصرفی در بتن می باشد.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل (کامل) |
موضوع مقاله:
مهندسی عمران و سازه دریافت: 1397/1/25 | پذیرش: 1397/12/22 | انتشار: 1400/3/10