1- دانشگاه تربیت مدرس
چکیده: (10364 مشاهده)
چکیده- بررسیهای انجام شده نشان می دهد که بهبود و افزایش مقاومت مخلوطهای آسفالتی در برابر تنشهای برشی باعث کاهش و به تاخیر افتادن خرابیهایی نظیر شیارافتادگی در روسازیها خواهد شد. هزینههایی که هر ساله در کشور صرف بهبود و مرمت روسازیهای آسیب دیده میشود، اهمیت بهبود مقاومت روسازیها را در برابر تنشهای برشی وارده بخوبی مشخص مینماید. هدف از این تحقیق ارزیابی عملکرد دو نوع دستگاه برشی طراحی و ساخته شده در آزمایشگاه دانشگاه تربیت مدرس بمنظور اندازهگیری مقاومت و سختی برشی مخلوطهای آسفالتی است. با شناخت و ارزیابی پارامترهای موثر در افزایش مقاومت برشی مخلوطهای آسفالتی میتوان مخلوطهای آسفالتی با مقاومت برشی مناسب را طراحی نمود. شکست یا جداشدگی در مخلوطهای آسفالتی میتواند در حالتهای برش خالص، کشش خالص، برش همراه با فشار و برش همراه با کشش صورت گیرد. در این تحقیق برای ارزیابی مقاومت برشی مخلوطهای آسفالتی ساخته شده با دو نوع قیر خالص با درجه نفوذ مختلف، دو نوع دستگاه برشی طراحی و ساخته شد و نمونههای مارشال ساخته شده با دو نوع قیر تحت اثر نیروی برش خالص (دستگاه قائم) و فشاری – برشی (دستگاه مورب) گسیخته شدند و حداکثر مقاومت و سختی برشی نمونهها تعیین گردید. آزمایشات نشان دادند که مقاومت و سختی برشی مخلوطهای آسفالتی حاوی قیر خالص 70/60 در مقایسه با مخلوطهای آسفالتی حاوی قیر خالص 100/85 بیشتر است. با استفاده از هر یک از این دو دستگاه میتوان پارامترهای مختلف تاثیرگذار در مقاومت و سختی برشی نمونهها را بررسی کرد.
دریافت: 1392/5/26 | پذیرش: 1392/2/1 | انتشار: 1392/5/26