ORIGINAL_ARTICLE
روشی برای طرح اختلاط و بررسی رفتار مخلوطهای کف قیری
آسفالت کف قیری را میتوان حاصل اختلاط کف قیر با مصالح دانهای در دما و رطوبت عادی دانست. کف قیر، قیر حجیم شدهای است که از تزریق آب سرد و هوای فشرده به درون قیر داغ تولید میشود. نتیجه این عمل کاهش بسیار زیاد ویسکوزیته قیر و فراهم آوردن امکان ترکیب آن با مصالح در دما و رطوبت طبیعی آنها است و لذا این نوع مخلوطها را میتوان جزو خانواده مخلوطهای آسفالت سرد بهحساب آورد.
با وجود مزایای متعدد مخلوطهای کف قیری، در حال حاضر طرح اختلاط استانداردی برای آنها وجود ندارد. در این تحقیق بهمنظور بهدست آوردن طرح اختلاط مناسب آزمایشگاهی نمونههای کف قیری در آزمایشگاه ساخته و برای بررسی خواص مکانیکی نمونهها از آزمایشهای کشش غیرمستقیم و مارشال استفاده شد. پس از تعیین قیر بهینه، بهمنظور بررسی نقش افزودن فیلرهای سیمان و آهک، نمونههایی حاوی درصدهایی از هر یک از این فیلرها و همچنین بهکارگیری ترکیبی از آنها در مخلوط ساخته شد. بهدلیل عدمامکان اندازهگیری تخلخل نمونهها با روشهای متداول برای آسفالت گرم (نظیر روش رایس)، از روشی غیرمستقیم برای بررسی تخلخل نمونهها استفاده شد. آزمایش مقاومت فشاری نیز بر روی نمونهها انجام شد و از بررسی نتایج آن، رابطهای بین مقاومت کششی خشک و مقاومت فشاری بهدست آمد.
http://mcej.modares.ac.ir/article-1-6788-fa.pdf
2009-07-28
1
11
مقاومت فشاری
نسبت مارشال
نفوذپذیری
کشش غیرمستقیم
کف قیر
Design and Manufacturing of a Mechanical Device for Dimensional Control of the Airfoil of Turbine Blades
Blade is a sensitive and important part of turbines, and a few companies can produce it. Airfoil of blade has three-dimensional surfaces; therefore, it is necessary to have specific equipment for dimensional control of it. The purpose of this project is to design and manufacture a mechanical system for dimensional control of the airfoil. The foregoing device can produce two-dimensional contours of airfoil on the screen of the profile projector using fine pins. In the mentioned system, the blade is located on the table of device and two sets of pins approach it. In this situation pins are moved forward along their axis until their tips touch the surface of the blade, therefore the tips of pins, shape the contour of the airfoil. Then two sets of pins get away from each other and are moved to the focal area of lens of profile projector via a precision linear system. Then two sets of pins approach each other and reshape the previous contour again. In this situation, tips of pins are projected and contour of airfoil is made on the screen of the profile projector with a predefined scale. Produced contours can be compared with reference ones that have been printed on transparent sheets.
http://mcej.modares.ac.ir/article-1-6788-en.pdf
2009-07-28
1
11
Turbine Blade
Airfoil
Dimensional Control
Profile Projector
1
AUTHOR
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مطالعه موردی تأثیر محلولهای کلریدسدیم بر مقاومت برشی خاکهای رسی متراکم
مقاومت برشی خاکها یکی از مهمترین مباحث در بسیاری از مسائل ژئوتکنیکی است؛ مسائلی از قبیل: ظرفیت باربری پی های سطحی و شمعها، پایداری شیب خاکریزها و فشار همهجانبه زمین در دیوارهای حائل. علاوه بر این با توجه به گستردگی آبهای شور در سطح زمین، همواره این احتمال وجود دارد که خاکها تحت تأثیر آبهای شور قرار گیرند. بنابراین شناخت رفتار و عکسالعمل خاکها تحت تأثیر محلولهای کلریدسدیم می تواند ما را در تصمیمگیری صحیح یاری کند. در این مقاله تلاش شده است تا رفتار مقاومتی خاکهای رسی متراکم در برابر آب شور در کوتاهمدت و پس از نفوذ بهمدت 40 روز با توجه به تأثیر تنش همهجانبه تشریح و مشخص شود که نفوذ محلولهای کلریدسدیم تا چه حد می تواند بر مقاومت برشی این خاکها اثرگذار باشد.
http://mcej.modares.ac.ir/article-1-7983-fa.pdf
2009-07-28
13
21
مقاومت برشی
خاکهای رسی متراکم
محلولهای کلریدسدیم
آزمایش برش سهمحوری
نفوذپذیری.
Effects of Adaptive Temperature Metal Panels on Thermal Comfort and Energy Consumption of Radiant Ceiling Cooling Systems
Internal thermal conditions and cooling load of the buildings intensely depend on outdoor conditions. Outdoor conditions of the building are not constant during a day, so assumption of constant thermal conditions for indoor is not proper. It seems that using adaptive temperature panels proportional to the variations of outdoor conditions decreases the energy consumption in comparison with constant temperature cooling panels. In this paper the effects of adaptive temperature metal panels are investigated on energy consumption of the buildings and thermal comfort conditions of the occupants. Results of hourly analysis show that, in Tehran with maximum relative humidity of 65%, in buildings with north and south orientations, we do not need cooling systems in nearly 10 hours of a day, in remains we can provide thermal comfort conditions by radiant ceiling cooling panels with natural ventilation and without any anxiety about condensation on the panels. However, in buildings with east or west orientations we do not need to air conditioning and cooling systems in only 7 hours of a day. In these buildings condensation is inevitable in some intervals of system operation during a day. In these periods, we can decrease the probability of condensation by using mechanical ventilation. Results also demonstrate that cooling energy consumption is decreased of 29 to 45% depending on the orientation of building.
http://mcej.modares.ac.ir/article-1-7983-en.pdf
2009-07-28
13
21
Ceiling Cooling
Radiation
Adaptive Temperature
Energy Consumption
Thermal Comfort.
1
AUTHOR
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ضریب رفتار دیوارهای برشی دارای بازشو
دیوارهای برشی دارای بازشو بهعنوان یکی از اعضای اصلی مقاوم در برابر زلزله در ساختمانهای بتنی مطرح هستند، لذا چگونگی عملکرد و رفتار واقعی این دیوارها مورد توجه مهندسان و طراحان است. از طرفی بهدلیل پیچیدگیهای تحلیل غیرخطی دینامیکی ـ که مبین رفتار واقعی سازهها در مواجهه با زلزله است ـ و در مقابل سادگی تحلیلهای خطی، سبب شده تا طراحان با استفاده از روشهای خطی موجود، تحلیل و طراحی سازهها را انجام دهند. بنابراین استفاده از ضریب رفتار در آییننامهها برای درنظر گرفتن رفتـار غیرخطی سازه در تحلیل خطی آنها ضروری بهنظر میرسد.
در این مقاله ضریب رفتار دیوارهای برشی دارای بازشو و به تبع آن ضرایبی نظیر ضریب اضافه مقاومت و ضریب کاهش بر اثر شکلپذیری آنها برای تعدادی دیوار برشی 5 تا 20 طبقه با مشخصات متفاوت، برای دو زلزله ناغان و طبس محاسبه شده است. در حقیقت با تنوع بخشیدن به شرایط دیوارها و زلزلهها، تأثیر عوامل مختلف در محاسبه ضریب رفتار درنظر گرفته شده است. بنابراین ضریب رفتاری که نهایتاً نتیجه میشود، مقدار متوسطی است که وابسته به دیوار یا زلزله خاصی نیست.
از تحلیلهای انجام شده میتوان نتیجه گرفت که ضریب رفتار متوسط دیوارهای دارای بازشو تحت زلزلههای ناغان و طبس بهترتیب حدود 6/9 و 1/10 میباشد. همچنین ملاحظه گردید ضریب رفتار دیوارهایی که دارای بیش از یک ردیف بازشو هستند بیشتر از دیوارهای با یک ردیف بازشو میباشد.
.
http://mcej.modares.ac.ir/article-1-6252-fa.pdf
2009-07-28
23
32
ضریب رفتار
دیوار برشی
بتنی مسلح
بازشو
تیر پیوند
تحلیل غیرخطی
Stress Analysis and Life Assessment of Spot Weld Joints
In this paper, we report results of stress analysis and fatigue life assessment of a number of spot weld joints. Models are presented for corrugated plates, jointed to an L-shape plate using 7 and 14 spot welds, which are subject to four different types of alternating loading conditions. The analyses are based on the solutions obtained from the ANSYS7 finite element package, using solid elements. In this study, strains and stresses in the weld nugget are evaluated. However, the primary focus is on strain-based fatigue life assessment which considers the 3D state of stress around the weld nugget and the nonlinear effects of the materical and the geometry.
http://mcej.modares.ac.ir/article-1-6252-en.pdf
2009-07-28
23
32
Fatigue
Finite Element Analysis
Strain Analysis
Stress Analysis
Spot Weld.
1
AUTHOR
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر حالتهای محصورشدگی حاصل از کامپوزیت CFRP
بر مقاومت و شکلپذیری ستون بتن مسلح لاغر دایروی
براساس نتایج تحلیل غیرخطی
در این تحقیق نتایج تحلیل غیرخطی انجام شده برای ستونهای بتن مسلح محصور در کامپوزیت FRP در موقعیتهای مختلف پوشش کامپوزیت در ارتفاع ستون، برای نسبتهای مختلف نیروی جانبی به بار محوری، مطالعه میشود. برای ارزیابی افزایش مقاومت در حالتهای مختلف محصور بودن ارتفاع ستون، با استفاده از تحلیلهای انجام شده، نمودارهای بار - لنگر نمونههای مختلف بررسی شده است. نسبت سطح کل به سطح قسمت خطی نمودار لنگر - دوران در هر نمونه بهعنوان معیار شکلپذیری تعریف شده است. بر ایناساس، شکلپذیری نمونه محصور در پوشش کامپوزیتی نسبت به شکلپذیری ستون بتن آرمه متداول - که فقط هسته آن در آرماتور مارپیچ محصور شده - در وضعیت متوازن نمونهها برای پوشش کامل ارتفاع ستون برابر 06/3 و برای حالتی که پوشش FRP فقط در نواحی پلاستیک ستون انجام شده، برابر 09/1 بهدست آمده است. این در حالی است که نسبت سطح کل زیر نمودار لنگر - دوران برای این دو نمونه نسبت به ستون بتن آرمه متداول و در وضعیت متوازن نمونهها، بهترتیب برابر 99/5 و 75/3 است. همچنین در تحقیق حاضر با تحلیل غیرخطی با درنظر گرفتن اثر تغییر شکلهای بزرگ، تأثیر محصورشدگی حاصل از کامپوزیت FRP، بر بار کمانش ستون ارزیابی شد. برای اینمنظور، ستون تحت بار محوری همزمان با بار جانبی بسیار اندک بارگذاری شد تا مرحلهای که تغییر مکان جانبی بزرگی بهطور ناگهانی در ستون ایجاد شود. بر این اساس، محصور کردن تمام ارتفاع ستون در پوشش FRP، سبب افزایش 4/64% بار کمانش میشود.
http://mcej.modares.ac.ir/article-1-10730-fa.pdf
2009-07-28
33
44
تحلیل غیرخطی
ستون بتن مسلح
محصورشدگی
کامپوزیت CFRP
بار کمانش
شکلپذیری.
A Comparison Between the Ablation, Thermal and Micro-Structural Properties of Resole Matrix Composites Reinforced with Various Reinforcements
The effect of various reinforcements on the ablative composites has been discussed in this paper. The ability of phenolic resin to reside a char layer at high temperatures is the main reason to select it as a matrix. Analysis of the physical ablation process of a composite and low thermal conductivity of zirconium oxide is performed to produce Resole/carbon fabrics composites coated with a thin film of zirconium at the back side of the specimens. Different materials, such as carbon fabrics, glass fabrics, and also silica and zirconium powders have been used as reinforcements for synthesis of the composites. The specimens were prepared with three sets of compositions. The first set was produced with 37.5 wt% of Resole and 62.5 wt% of reinforcements. Another set of specimens were produced with 40wt% Resole, 40 wt% of silica and 20 wt% of zirconium. To explore the ablation characteristics of the composites in terms of insulation index, erosion rate and microscopic pattern of ablation, an oxyacetylene torch flame with heat flux of 8.35 Mw/m2 at approximately 3000°C was used. It was found from ablation test that the erosion rates of the Resole/carbon fabric specimens are 20% lower than that of the other specimens. Additionally the high insulation index of the Resole/carbon fabrics coated with zirconium, indicates that these composites are the best ablative materials in the present study. SEM observations show that the thermo mechanical and thermo physical erosion effects are the most important factors that influence the ablation process. The proper adhesion between reinforcements and matrix is important to achieve improved ablative properties.
http://mcej.modares.ac.ir/article-1-10730-en.pdf
2009-07-28
33
44
Ablation
Resol Matrix Composites
Carbon Fabrics
Zirconium
SEM.
1
AUTHOR
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مطالعه تأثیر کربنات بر بازده روش الکتروکینتیک در رفع آلودگی فلز سنگین روی از خاکهای رسی در مقیاس کارگاهی
در مهندسی ژئوتکنیک زیستمحیطی یکی از روشهای مؤثر در رفع انواع آلودگیها از خاک، استفاده از الکتروکینتیک است. اگرچه کائولینیت بهعلت بار منفی کم، قابلیت پایینی در جذب و نگهداری آلایندههای زیستمحیطی دارد، لیکن حضور کربنات در خاکهای حاوی کائولینیت، میتواند باعث افزایش قابلیت نگهداری آلودگی در خاک شود. علیرغم تحقیقات وسیعی که در زمینه بازده روش الکتروسینتیک در رفع آلودگی از خاکهای مختلف انجام شده، تأثیر حضور کربنات بر راندمان رفع آلودگی بهویژه در مقیاس کارگاهی کمتر مورد پژوهش قرار گرفته است. در این تحقیق تأثیر حضور کربناتکلسیم بر فرایند رفع آلودگی فلزهای سنگین با استفاده از روش الکتروکینتیک، بر دو نوع خاک کائولینیت و خاک طبیعی بستر مرکز دفن زباله همدان در مقیاس آزمایشگاهی و کارگاهی مطالعه شده است. به نمونه کائولینیت مورد مطالعه مقادیر 4، 10، 15، 20، 25، و 30% کربنات اضافه شد. سپس با اضافه کردن درصدهای مختلف نیترات روی بهعنوان منبع آلودگی، نمونه فوق تحت آزمایشهای الکتروسینتیک قرار گرفت. همچنین بر اساس مبانی تئوری و نیز مطالعات موجود، الکترود مقیاس کارگاهی طراحی، ساخته و سایت کارگاهی احداث و راهاندازی شد. نتایج مقیاس آزمایشگاهی، با رفع آلودگی بهمدت 100 روز بر نمونه خاک طبیعی بستر مرکز دفن زباله همدان در مقیاس کارگاهی، حاوی 2500 ppm یون روی تأیید شد. آزمایشهای انجام شده در مقیاس آزمایشگاهی و کارگاهی نشان میدهد که با افزایش درصد کربنات در خاک، راندمان روش الکتروسینتک به مقدار ناچیز 5% محدود میشود.
http://mcej.modares.ac.ir/article-1-8743-fa.pdf
2009-07-28
45
59
الکتروکینتیک
الکترواسمزی
مقیاس کارگاهی
برطرف شدن آلودگی خاک
نگهداشت آلودگی
کربنات
کائولینیت
روی.
Augmentation of Heat Transfer During Flow Boiling of R-134a Inside a Tube by Coiled Wire Insert
In the present work, investigation on flow boiling heat transfer of R-134a inside a horizontal tube and also the tubes with coiled wire inserts has been done experimentally. The experimental setup which was used in this investigation was a well instrumented vapor compression refrigeration system. This set-up consists a test evaporator which all the experiments were carried out on it. Refrigerant which flows inside the tube of test evaporator is electrically heated by the coils around it. The evaporator tube is a copper tube with 7.5 mm internal diameter. The range of some operating parameters are: refrigerant mass velocities 54-136 kg/m2s, vapor qualities 0.2-1.0 and heat fluxes 2-6 kW/m2. The empirical data were collected for plain tube and tubes with seven different coiled wire inserts (different coil pitches and different wire diameters). The results show that the insertion of a helically coiled wire inside the evaporator tube increases the heat transfer coefficient by as much as 83% above the plain tube values on a nominal area basis. An empirical correlation was developed to predict the heat transfer coefficient during flow boiling of R-134a inside horizontal coiled wire inserted tubes.
http://mcej.modares.ac.ir/article-1-8743-en.pdf
2009-07-28
45
59
Heat Transfer Enhancement
Boiling
Evaporator
R-134a
Spiral Spring.
1
AUTHOR
2
AUTHOR
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر میانقابهای آجری بر بهبود رفتار قابهای بتنی آسیب دیده
در این تحقیق سه قاب بتنی آسیب دیده با مقیاس 2/1 با سادهترین روش ممکن ترمیم شده و پس از ساخت میانقابی از جنس آجر فشاری در داخل آنها، تحت آزمایش شبه استاتیک قرار گرفتند. به اینترتیب بیشترین سهم افزایش مقاومت و تغییر پاسخ دینامیکی نمونهها، مربوط به میانقابهای ساخته شده است. در طول آزمایش با اعمال بار رفت و برگشتی فزاینده به هر یک از نمونهها، پارامترهای مختلف پاسخ نظیر تغییرات سختی اولیه، تغییرات مقاومت، میزان استهلاک انرژی و نحوه گسیختگی قاب محصورکننده و میانقاب بررسی شده و در مجموع چنین نتیجهگیری شد که ساخت میانقابهای آجری در قابهای بتنی آسیب دیده، با افزایش سختی مؤثر و بیشینه مقاومت و استهلاک انرژی، موجب بهبود رفتار چنین قابهایی میشود.
http://mcej.modares.ac.ir/article-1-5715-fa.pdf
2009-07-28
61
69
قاب بتنی
میانقاب مصالح بنایی
پاسخ دینامیکی
مقاومسازی.
Parameters Affecting Hydroforming Deep Drawing and Comparison of ommon Deep Drawing Methods using FEM
In this paper comparison of finite element results and experimental observations of the hydroforming deep drawing is considered in which fluid pressure is used instead of die. Effects of hydroforming parameters during the process are studied, and a comparison with conventional method in deep drawing of aluminum alloys sheets with different blank diameters is presented. Large strain effects, anisotropic material properties, and the Coulomb friction theory in contact surfaces have been considered. ABAQUS code was used for simulation of process. In the first step, the numerical results have been verified by available experimental results, which showed a good agreement. These results contain force-punch travel and thickness strain. In the next step, the effects of initial pressure, friction, and punch radius on wrinkling, tearing, earring, and thickness strain have been studied. The results showed the range of pressure container for the hydroforming deep drawing. A comparison between some of the common deep drawing methods has been presented based on two main failure criteria and thickness strain criteria. Finally it is concluded that the hydroforming process is a more efficient method for achieving the higher drawing rate with respect to the conventional methods.
http://mcej.modares.ac.ir/article-1-5715-en.pdf
2009-07-28
61
69
Finite Element Method
wrinkling
Earring
Failure Criteria
Thickness Strain Criteria.
1
AUTHOR
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر آلایندههای فلز سنگین بر عملکرد مخلوط ماسه و بنتونیت (SEB) در مراکز دفن مهندسی زباله
یکی از معضلات اساسی در دفن زباله های صنعتی و شهری، انتقال شیرابه آلاینده ها به لایههای تحتانی خاک و آلوده شدن آبهای زیرزمینی است. در کشورهای صنعتی، استفاده از مخلوطهای متراکم شده ماسه - بنتونیت بهعنوان پوشش تحتانی در مراکز دفن زباله بسیار متداول است. این پوششها خواص جذبی مناسب و هدایت هیدرولیکی بسیار پایین دارند. تحقیقات گذشته نشان میدهد که تغییر در نفوذپذیری، متأثر از تغییر خصوصیات خمیری خاک است. در تحقیق حاضر تأثیر آلایندههای فلزی سرب (Pb) و روی (Zn)، بهعنوان دو آلاینده متداول در مراکز دفن زباله - بر خواص خمیری خاک مطالعه شده است. نمونههایی از مخلوط بنتونیت - ماسه با درصدهای مختلف، در معرض غلظتهای متفاوت آلودگی قرار گرفته و حدود اتربرگ نمونهها اندازهگیری شده است. همچنین تأثیر آلایندههای فوق بر pH و (بهکمک تهیه عکسهایی با میکروسکوپ الکترونی) بر ساختار خاک بررسی شده است. نتایج نشان میدهد که حضور این آلایندهها در خاک، سبب کاهش نشانه خمیری و pH میشود. کاهش خصوصیات خمیری، به جذب یونهای فلزی توسط خاک، ایجاد ساختار درهم ناشی از کاهش pH و کاهش ضخامت لایه دوگانه نسبت داده شده است. بهمنظور محدود ساختن این تأثیرها، استفاده از 20% بنتونیت در مخلوط ماسه - بنتونیت توصیه شده است.
http://mcej.modares.ac.ir/article-1-5117-fa.pdf
2009-07-28
71
82
نفوذپذیری
دفن
مهندسی زباله
آلاینده فلز سنگین
مخلوط ماسه - بنتونیت
خصوصیات خمیری
Measuring Flatness of a Rough Surface using a Capacitor Probe
Measuring topography and flatness of nontransparent rough surfaces using a laser interferometer topography measuring (Zygo) machine is impossible. Due to high accuracy and short measuring time, capacitor probe is a good candidate for measuring topography and flatness of a rough surface. Measuring by a capacitor probe is an average area measuring method and it is suitable for measurment of machinment processes such as ion or blast figure correction, computer control polishing (CCP) and magnetorheological finishing (MRF) methods. The idea of a rough surface which directly can be used for corrective figuring is generated by measuring flatness and waviness of it through a capacitive probe. Among the area averaging methods, the surface capacitance method can be used to elaborate the idea of corrective figuring of a rough surface. Measuring flatness of a rough surface whose roughness (Ra) is in the range of out of flatness is another technical property of the presented method.
http://mcej.modares.ac.ir/article-1-5117-en.pdf
2009-07-28
71
82
Surface Metrology
Capacitance Measurement
Figure Correcting
Precision Machining.
1
AUTHOR
2
AUTHOR
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
معتبرسازی مدل اجزای محدود پل راهآهن بهکمک شبکه عصبی مصنوعی
آزمایش میدانی پلها با استفاده از پاسخ ناشی از بهرهبرداری پلها، از نظر اقتصادی مقرون بهصرفه و از منظر اجرایی عملی است. روشهای کلاسیک پردازش اطلاعات اینگونه آزمایشها، بر شناسایی پارامتری و غیرپارامتری سیستم و بر نظریه آمار و احتمالات مبتنی است. نظریه یادگیری که در دو شاخه احتمالاتی و شبکه عصبی مصنوعی مطرح میشود، روش مناسب، قابل اعتماد و کاراتری برای پردازش اطلاعات حسگرهای این نوع آزمایش در اختیار قرار میدهد. در این تحقیق از شبکه عصبی مصنوعی تطبیقی خطی برای پردازش اطلاعات حسگرهای کرنش و تغییر مکان استفاده شده و کاربرد آن در جایگزینی مدل اجزای محدود و کمک در معتبرسازی مدل اجزای محدود در نقاط آموزش دیده، تبیین شده است.
http://mcej.modares.ac.ir/article-1-2179-fa.pdf
2009-07-28
83
93
یادگیری
شبکه عصبی مصنوعی
ترکیب اطلاعات حسگرها
پل راهآهن
وضعیتسنجی
پاسخ ناشی از بهرهبرداری
معتبرسازی مدل اجزای محدود
Experimental Investigation of Crack Initiation and Fatigue Life of Spot Weld Coach Peel Specimens
In this paper, an experimental investigation of fatigue crack growth behavior and fatigue life of Coach Peel (CP) specimens is reported. In this investigation, the CP specimens with 1 and 1.5 mm thickness and from mild steel are used. Specimens are tested by a 25 kN capacity INSTRON 8802 servo-hydraulic fatigue test machine under constant amplitude but various level loadings. During loading, the crack length and cycle numbers are measured accurately by a 100X light microscope. Initiation and propagation of spot weld specimens are measured by drawing vertical displacement of the specimen’s vs cycle’s curves. Results show that initiation and propagation of cracks often occur in the plate with less thickness. Also in low level loadings, cracks propagate longtitudinaly, but in high level loadings, usually nugget pull out and joints, fail catastrophically. The crack lengths during propagation, are nearly unique in both plates with the same thickness.
http://mcej.modares.ac.ir/article-1-2179-en.pdf
2009-07-28
83
93
Spot Weld
Nugget
Crack
Fatigue Life
Crack Initiation
Coach Peel Specimen.
1
AUTHOR
2
AUTHOR
3
AUTHOR
4
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رفتار چرخهای اتصالات پشتبنددار
برای کاهش خرابی ساختمانها در زلزله و جذب انرژی زلزله، اتصالی مناسب است که بهطور قطع مفصل پلاستیک را در داخل تیر ایجاد نماید تا قطعات اتصال، جوش، چشمه اتصال و ستون دچار صدمه نشود. اتصال پشتبنددار یکی از انواع اتصالاتی است که توانایی ایجاد شرایط فوق را دارد. نمونهای از این اتصال در دانشگاه برکلی آزمایش شده است. در این تحقیق این اتصال با درنظر گرفتن اثر پس کمانش، بهروش المان محدود مدلسازی و با نتایج آزمایشگاهی کالیبره شده است. چیدمان دو ورق پشتبند در بالا و پایین تیر همراه با ورق سختکننده جان تیر و جان ستون بهگونهای است که با عملکرد خرپایی آنها ناحیه صلبی ایجاد شده که مفصل پلاستیک در تیر ایجاد میکند. قطعات خود اتصال نمیشکنند، تمرکز جوش در اتصال پایین بوده و جوش در حین بارگذاری آسیب نمیبیند و چشمه اتصال از پلاستیک شدن حفظ میشود. در این تحقیق اثر هر یک از ورقهای پشتبند در بالا و پایین اتصال و جان تیر بهوسیله برداشتن مورد مطالعه قرار گرفته است. برای بررسی، هر یک از ورقها برداشته شده و تحت اتصال جدیدی مورد بارگذاری قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد که با برداشتن ورقهای پشتبند، با وجود اینکه هنوز مفصل در تیر ایجاد میشود، لیکن تمرکز تنش در جوش بالا رفته و خود اتصال در آستانه خرابی قرار میگیرد. بهعلاوه چشمه اتصال دچار چرخش پلاستیک میشود. با برداشتن سختکننده جان تیر، مفصل پلاستیک دقیقاً در محل اتصال ایجاد شده و آن را در آستانه خرابی قرار میدهد
http://mcej.modares.ac.ir/article-1-6808-fa.pdf
2009-07-28
95
107
کلید واژگان: CAD/CAM
طراحی پارامتری
فورج دقیق
چرخدنده هرزگرد.
Parametric Design and Manufacturing of Precision Forging Dies of Idler Gear of PEUGEOT 405 using CAD/CAM
Design and manufacturing of spur idler gears of gearbox by means of traditional methods, involves too many times of trial and error and consequently spending too much time and money. Utilizing new technologies such as CAD/CAM will increase productivity and flexibility of the process (PDP). In this paper, different parameters and characteristics of the parametric design process of the spure idler gear using CAD/CAM have been discussed and a method for parametric design has been presented. Using this method, design of parts of the same group can be done within the shortest time and by inputing parameters for any part, a typical design can be achieved. Due to the comlex contours and high accuracy requirements of the gear theeth, gear manufacturing is highly specialized, demanding much machining time and therefore is costly. Material wastage is also another problem in these process. In recent years, there has been increased interest in the production of gears by precision forging. Precision forging enables gear teeth to be manufactured to net or near-net tolerances. Resulting in significant savings in raw material and production time compared with conventional cutting methods. In contrast, precision gear forging is associated with problems related to die design, preform volume and geometry, tooth dimensional accuracy, load and energy prediction, ejection problem and finally tool life. These are also reviewed in this paper. Finally, designed dies for manufacturing a typical spur idler gear, analysed by “Super Forge” software.
http://mcej.modares.ac.ir/article-1-6808-en.pdf
2009-07-28
95
107
CAD/CAM
Parametric Design
Precision Forging
Idler Gear.
1
AUTHOR
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل شتابنگاشت زلزله با استفاده از تبدیل موجک پیوسته
تبدیل موجک روش ریاضی جدیدی است که در سالهای اخیر علاقه فراوانی برای استفاده از آن در حل مسائل مهندسی مشاهده میشود. این روش برای تحلیل موجهای غیرپایا مناسب است. با استفاده از تبدیل موجک میتوان بررسیهای مکانی در حوزه زمان و فرکانس را انجام داد. از تبدیل موجک در زمینههای تحلیل امواج، تحلیل تصاویر، حل معادلات دیفرانسیل، تحلیل عددی، نظریه ارتباطات، تحلیل دینامیکی و سایر زمینهها استفاده میشود. در این مقاله از تبدیل پیوسته موجک در تجزیه زمان - فرکانس امواج زلزله استفاده شده و نحوه محاسبه زمان وقوع فرکانسهای موجود در موج زلزله بیان میشود. در این روش از یک تابع پنجره استفاده شده که از ابتدا تا انتهای موج حرکت داده میشود. سپس این فرایند بهازای پنجرههایی با ابعاد مختلف تکرار میشود. نتایج حاصل نشاندهنده زمان وقوع مقیاسهای مختلف است. نتایج بهخوبی نشاندهنده توانایی این روش در محاسبه زمان وقوع فرکانسهای مختلف موجود در موج زلزله بوده و با استفاده از آن میتوان دید جدیدی نسبت به شتابنگاشت زلزله بهدست آورد. در این مقاله با استفاده از تبدیل پیوسته موجک، شتابنگاشت زلزله در بازه زمان - فرکانس تجزیه میشود. نتایج حاصل نشاندهنده زمان وقوع هر یک از فرکانسهای موجود در موج زلزله است. در این روش خطای محاسباتی کم است. با استفاده از این روش شتابنگاشتهای متعددی تجزیه شده و نتایج حاصل از آن با تبدیل فوریه مقایسه شده است.
http://mcej.modares.ac.ir/article-1-5355-fa.pdf
2009-08-16
109
118
تبدیل پیوسته موجک
تبدیل فوریه
شتابنگاشت زلزله
بازنمایش
زمان - فرکانس.
1
AUTHOR
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل تنشهای حرارتی در روسازیهای بتنی
یکی از انواع تنشهایی که در روسازیهای بتنی بهوجود میآید، تنش حرارتی است. از آنجاکه بتن نسبت به آسفالت در پاسخ به تغییرات حرارتی محیط، توانایی تغییر شکل کمتری دارد، تنشهای حرارتی در روسازیهای بتنی نیز حائز اهمیت بوده و در تحلیل عملکرد آنها، این تنشها نیز باید مانند تنشهای ناشی از بارهای ترافیکی منظور شود. تنشهای حرارتی در روسازیهای بتنی را میتوان به سه گروه عمده: تنشهای فشاری ناشی از گیرداری انتهای دال، تنشهای کششی و فشاری ناشی از اصطکاک یا گیرداری دال با بستر و بالاخره تنشهای تابیدگی نیمهگیردار یا تمامگیردار تقسیم کرد. تنشهای گروه اول اهمیت چندانی ندارند زیرا بتن مقاومت فشاری بالایی داشته و احتمال کمتری برای خرابی روسازی از این طریق وجود دارد، اما وقوع تنشهای حرارتی دو نوع دیگر در روسازیهای بتنی اجتناب ناپذیر بوده و بهتنهایی یا با افزوده شدن به تنشهای ناشی از بارهای ترافیکی (در مجموع: تنشهای ترکیبی)، میتوانند باعث ترکخوردگی و شکست روسازی شوند. نتایج بهدست آمده از این تحقیق مشخص ساخت که تنشهای ترکیبی ناشی از بارهای ترافیکی و تغییرات حرارتی روزانه، با طول دالها رابطه معکوس دارد، اما تنشهای ترکیبی ناشی از بارهای ترافیکی و تغییرات حرارتی شبانه با طول دالها رابطه مستقیم دارند. همچنین نتایج بهدست آمده از روابط وسترگارد برای تنشهای تابیدگی ناشی از تغییرات حرارتی روزانه و شبانه، بهترتیب 17 و 30 درصد بیشتر از مقادیر واقعی است.
http://mcej.modares.ac.ir/article-1-2899-fa.pdf
2009-08-16
119
130
روسازی بتنی
تنشهای حرارتی
تنشهای تابیدگی
تنشهای ترکیبی.
1
AUTHOR
2
AUTHOR