fa
jalali
1390
1
1
gregorian
2011
4
1
11
1
online
1
fulltext
fa
معرفی دستگاهی
جدید برای اندازه گیری پروفیل بستر
A New Instrument for Measuring the Bed Profile
چکیده- اندازه گیری پروفیل بستر یکی از مسائل مهم در مهندسی هیدرولیک است. وسیله ای مرسوم برای این منظور، عمق سنج
است. استفاده از عمق سنج به منظور ثبت توپوگرافی بستر در مقیاس های بزرگ زمان بر است . در این مقاله دستگاه (Point Gage)
معرفی شده (Laser Bed Profiler) جدیدی که برای برداشت پروفیل بستر متحرک طراحی شد یعنی دستگاه لیزری برداشت پروفیل بستر
است. این دستگاه بدون تماس با بستر و با استفاده از اشعه لیزر به برداشت داده ها می پردازد. دستگاه برداشت پروفیل لیزری بر ای
اندازه گیری الگوی آبشستگی در کانال های آزمایشگاهی طراحی شده است. این دستگاه توانایی اندازه گیری تغییرات توپوگرافی
بستر را در کانال های آزمایشگاهی دارد. هم چنین این دستگاه می تواند به اندازه گیری تغییرات توپو گرافی بستر در اطراف سازه ها ی
هیدرولیکی نظیر پایه و کوله پل، آبشکن و آبگیر جانبی بپردازد. از مزایای مهم این دستگاه عبارتند از 1- نداشتن نیاز به تماس بین
دستگاه و بستر و 2- سرعت و دقت بالای دستگاه. در این مقاله به طور مختصر به طراحی و مزایای این دستگاه و قسمت های
نرم افزاری و سخت افزاری آن پرداخته شده است . هم چنین نمونه ای از کاربرد دستگاه در برداشت توپوگرافی بستردر کانال
آزمایشگاهی (مسیر مستقیم، قوس 90 درجه و اطراف آبشکن مستقر در قوس 90 درجه ) ارائه شده است.
Abstract:
The measurement of bed profile in a mobile bed is very important for hydraulic engineers.
The traditional instrument for this purpose is point gage. Working with a point gage is a
difficult task, especially when bed topography of large size scales has to be recorded. In this
paper, a new instrument for measuring the bed profile in a mobile bed called "Laser Bed
Profiler" is introduced. The developed instrument uses the laser beam and without touching
the bed records the data.
The laser bed profiler instrument has been designed with the purpose of analyzing the scoring
pattern in laboratory channels. This instrument is capable of measuring the changes of the bed
profile in straight and bend channels. Moreover, the instrument is capable of recording the
bed profile around various hydraulic structures (such as bridge piers, abutment, spur dike and
lateral intake). Amongst the main advantages of the developed instrument are: 1) recording
the data without touching the bed surface and 2) its high speed and precision. This paper gives
an overview of the design and advantages of the developed instrument. The developed
software and hardware are also introduced. Moreover, a typical applications of the instrument
and its comparison with a digital point gage in laboratory channel (straight path, 90 degree
bend and around a spur dike) are also presented.
Laser bed profile,Point gage,Bed topography,scour
توپوگرافی بستر,پروفیل بستر لیزری,عمق سنج دیجیتالی,آبشستگی
0
0
http://mcej.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-7569&slc_lang=fa&sid=16
2008/02/26
1386/12/7
2008/10/18
1387/7/27
M
Vaghefi
محمد
واقفی
00319475328460042001
00319475328460042001
No
M
Ghodsian
مسعود
قدسیان
00319475328460042002
00319475328460042002
Yes
M
Behnam Taghadosi3
مجتبی
بهنام تقدسی
00319475328460042003
00319475328460042003
No
fa
مدل سازی هندسی
بتن بر اساس اجزای ساختاری آن
Geometrical Inclusion - Matrix Modeling of Concrete
چکیده- مطالعات تحلیلی و تجربی نشان می دهد که رفتار بتن به شدت از ریز ساختار آن تاثیر می پذیرد، لذا در پیش بینی خواص
و رفتار بتن باید آن را به صورت یک ماده ای سه فازه مشتمل بر سنگدانه ها ، ماتریس و ناحیه انتقالی در نظر گرفت . انتخاب نوع
سنگدانه ها، اندازه و توزیع آن ها خواص بتن را تحت تأثیر قرار می دهد. با توجه به توزیع تصادفی سنگدانه ها و تنوع اندازه آن ها در
بتن، مدل سازی رفتار بتن بر اساس اجزای ساختاری آن در مقیاس ریزبینی مشکل است. برای این منظور باید فرضیات ساده کننده ای
را به کار بریم. در این مقاله، با داشتن طرح اختلاطی مشخص توأم با منحنی دانه بندی با توزیع و تنوع اندازه سنگدانه ای معین، روش
ساده ای برای جایگزینی سنگدانه های واقعی با سنگدانه کروی معادل با قطر مؤثر، به همراه ضرایب مربوطه بیان می شود. یعنی می توان
در نمونه بتنی، به جای روش های پیچیده هندسی و مبتنی بر احتمالات یا روش های تصویربرداری با استفاده از روشی ساده، قطر مؤثر
را تعیین وسپس با آن قطر، دو نوع چینش مرزی با حداکثر و حداقل حجم سنگدانه ها را به عنوان المان پایه قابل تکرار استخراج کرد .
در نتیجه المانی ساده شده خواهیم داشت که می توان از آن در مدل سازی رفتاری نمونه های بتنی در حالت ریزمقیاس و سه فازی
استفاده نمود.
Abstract:
Recent experiments and analytical investigations have shown that the mechanical behavior of
concrete is strongly dependent on its microstructure. However, the concrete behavior is
composed of three phases as grains, cement paste and interfacial transition zone. The grains
type, size and distribution of aggregate affect the concrete's characteristics. Because of the
random distribution and size variation of aggregate in concrete, the modeling of concrete's
behavior based on component in meso structure is difficult and so we must use simple
assumption.
In this paper, through mixing design and grading curve, a simple method was developed to
replace real aggregate with equivalent sphere aggregate with effective diameter.
So we can use simple methods instead of complex numeral and randomness or X ray methods
to find effective diameter and to determine two arrangements with maximum and minimum
aggregate volume as a repeatable basical element. As a result, we can use this element for
modeling the behavior of sample concrete in meso scale and three phases.
Aggregates,Equale shape,concrete,Interfacial zone,Grading,Specific surface
سنگدانه,شکل معادل,بتن,ناحیه انتقالی,دانه بندی,قطرمؤثر,سطح مخصوص
0
0
http://mcej.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-8149&slc_lang=fa&sid=16
2008/02/262007/10/15
1386/7/23
2008/10/182009/07/27
1388/5/5
I.
Rasoolan
ایرج
رسولان
00319475328460040523
00319475328460040523
Yes
A
Sadrnejhad
سید امیر
صدر نژاد
00319475328460041999
00319475328460041999
No
A
Bagheri
علی رضا
باقری
00319475328460042000
00319475328460042000
No
fa
بررسی رفتار بدنه سد مارون با استفاده از
نتایج شبکه ی ابزار دقیق در دوران ساخت و آب گیری
Evaluation of Marun Dam Behavior During the
Construction and Operation Period Using Instrumentation-
چکیده- در مقاله ی حاضر، نتایج و قرائت های دستگاه های رفتارنگاری نصب شده در هسته ی سد، بررسی و تفسیر شده و
براساس این نتایج رفتار بدنه سد درحین عملیات ساخت و هم چنین در دوران آب گیری و بهره برداری کنترل و ارزیابی شده است .
این مطالعه از سه بخش عمده شامل ارزیابی وضعیت فشار آب ها، تنش های درون هسته و بررسی نشست ها و تغییر شکل ها ی آن
تشکیل شده است.
Abstract:
Marun dam with a height of 170m is one of the largest embankment dams in Iran. The dam is
a zoned rockfill dam with a central clay core. Due to the importance of safety and stability
control of the dam body, a complete monitoring network including different instrumentation
systems, has been designed and installed in the dam body.
In this paper, the data obtained from the instruments, installed in the clay core, were
processed and interpreted. Based on the outcomes, the behavior of the dam body during the
construction in the impounding stage and operation period was evaluated and discussed. This
study consists of three major parts including: the pore pressure distributions, stress states
conditions in the clay core and evaluation of its settlements and deformations in the dam
body.
Marun dam,Embankment dam,Clay core,Monitoring network and
instrumentation,Stability control
سد خاکی,سد مارون,هسته ی رسی,شبکه ی رفتارنگاری و ابزاردقیق,کنترل ایمنی و پایداری بدنه ی سد
0
0
http://mcej.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-3744&slc_lang=fa&sid=16
2008/02/262007/10/152008/07/27
1387/5/6
2008/10/182009/07/272009/08/19
1388/5/28
A.R.
Tabibnejad
احمد
طیب نژاد
00319475328460042006
00319475328460042006
No
R
Mahin Roosta
رضا
مهین روستا
00319475328460042007
00319475328460042007
Yes
fa
اهمیت مشخصات هندسی درزه ها
در میزان ایمنی تکیه گاه سدهای بتنی قوسی
Importance of Joint Geomerical Parameters on the Safety
of Concrete Arch Dam Abutments
چکیده– سدهای بتنی قوسی به خاطر ساختار خاص سازه ای و بارهای تقریباً زیاد ناشی از فشار هیدرواستاتیکی همواره به پ ی و
تکیه گاه با مقاومت زیاد نیاز دارند. علاوه بر آن میزان تراوش از داخل تکیه گاه ها و پی می بایست تا حد ممکن کم باشد؛ از طرف ی
توده های سنگی با سختی زیاد تحت تأثیر تنش های حرارتی و تکتونیکی در بستر زمان دچار شکست شده و معمولاً با درجات
مختلفی دارای درزه اند. تحقیقات مختلف نشان می دهد که در بیش تر حالات ای ن درزه ها هستند که بر م ی زان ایمن ی و نشت از
توده سنگ حاکمند. بنابراین لازم است نقش درزه ها در ارزیابی اولیه ساختگاه های سنگی به عنوان تکیه گاه این گونه سدها لحاظ شود؛
هم چنین اندرکنش رفتارهای هیدرولیکی و مکانیکی درزه ها، رفتاری پیچیده از توده سنگ به وجود می آورد که لازم است در محاسبات
تأ ثیر پارامترها ی هندس ی UDEC پایداری و میزان نشت توده سنگ های اشباع درنظر گرفته شود. در این مطالعه با استفاده از نرم افزار
مختلف درزه ها شامل جهت یافتگی و اندازه شکاف اولیه آن ها بر ایمنی تکیه گاه سدهای بتنی قوسی، مورد مطالعه قرار گرفته است .
برای این کار با تمرکز روی تکیه گاه (بدون شبیه سازی بدنه سد)، مدلی دو بعدی با اعمال نیروها ی وارد شده از طرف بدنه سد و
مخزن، شبیه سازی شده و ضمن لحاظ کردن جریان درون درزه ها، از سه شاخص بیشینه ی بازشدگی و لغزش درزه ها و بیشینه ی دب ی
عبوری از آن ها برای تشخیص گسیختگی استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که الگوی هندسی دسته درزه ها (ش یب و جهت
شیب) و اندازه شکاف اولیه آن ها عوامل بسیار تأثیرگذار بر روی ایمنی تکیه گاه سدهای بتنی قوسی می باشند.
Abstract:
Concrete arch dams often need sound and strong foundation and abutments due to the usually
large hydrostatic pressure imposed on the abutments. Moreover, it is required to limit the
water leakage through the abutments and foundation. On the other hand, a hard rock mass
often contains joints and discontinuuites, wich are partially created during the thermal and
techtonical activities. Several researches have shown that in most cases, the stability and
permeability of rock masses are governed by the joints. Therefore, it is necessary to consider
the joint roles for preliminary evaluation of a rock mass as abutment and foundation of a
concrete arch dam. In addition, the interaction of hydraulic and mechanical behaviour of
joints causes the saturated rock masses to act more complicated, hence, it must be considered
in the estimation of stability and leakage. In this paper, the effects of geometrical parameters
of joints including joint orientations and initial apertures on the safety of a concrete arch dam
were evaluated using UDEC software. A two-dimentional model including the waterflow
through the joints and a loading from dam and the reservoir was simulated in the analyses. In
this study, the dam stresses imposed on the abutment were applied instead of dam body
modeling. In all analyses, the hydromechanical interaction effects were considered. The
values of maximum sliding, maximum opening and the maximum resulting waterflow along
the discontinuities were adopted as criteria for estimating the dam abutment safety. The
results demonstrate that the joint sets pattern and initial hydraulic aperture of joints dominate
the stability of arch dam abutments.
Jointed rock mass,concrete arch dam,Abutment,Hydromechanical
توده سنگ درزه دار,سدهای بتنی قوسی,تکیه گاه و هیدرومکانیکی
0
0
http://mcej.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-5138&slc_lang=fa&sid=16
2008/02/262007/10/152008/07/272007/06/10
1386/3/20
2008/10/182009/07/272009/08/192009/11/16
1388/8/25
saeed
yazdany
سعید
یزدانی
00319475328460041989
00319475328460041989
No
mahmood
yazdany
محمود
یزدانی
00319475328460063398
00319475328460063398
Yes
mohamad
ahmady
محمد تقی
احمدی
00319475328460041990
00319475328460041990
No
fa
مدل بررسی لرزه ای
سازه های بتن مسلح قدیمی مقاوم سازی شده
A Seismic Analysis Model for the Evaluation of
Retrofitted Old RC Buildings
چکیده- تا سال 1350 استفاده از آرماتور ساده در ساختمان های بتنی رایج بوده است. این ساختمان ها بیش تر برای بارهای ثقلی
طراحی شده اند و از آن جا که هنوز هم از آن ها استفاده می شود، ارزیابی لرزه ای آن ها ضروری است. در این تحقیق، یک مدل خاص
المان محدود برای ارزیابی لرزه ای رفتار این ساختمان ها پیشنهاد شده است. در این مدل، تغییراتی در مشخصه های رفتار تنش –
کرنش مصالح فولادی ایجاد می شود؛ به گونه ای که تأثیر ساده بودن آرماتور در نظر گرفته شود. کالیبراسیون مدل عددی، با استفاده از
یک دسته نتایج آزمایشگاهی و صحت سنجی آن با استفاده از گروه دیگری از داده های آزمایشگاهی انجام شده است. نتایج به دست
آمده بیانگر انطباق خوب نتایج مدل المان الیافی پیشنهاد شده با نتایج آزمایشگاهی است. با استفاده از مدل پیشنهاد شده، رفتار یک
ساختمان بتن مسلح قدیمی با آرماتور ساده، ارزیابی و سازه به سه روش بهسازی و عملکرد سازه ها ی بهساز ی شده بررس ی شده
است.
Abstract:
In seismic areas, a majority of old RC buildings have only been designed for gravity loads or
according to outdated seismic codes. Before1970s, smooth rebars were also extensively used
in RC structures. As these buildings are still functioning, they need to be reassessed against
seismic demands. Load bearing behaviour of concrete structures reinforced with smooth
rebars is considerably affected by the slip deformation of the plain rebars. In this study, a
specific finite element model has been proposed for evaluating the seismic performance of
these structures. The slipping characteristics of smooth rebars have been incorporated in this
model. For this purpose, a tailored stress-strain property has been assigned to the steel fibers
in tension. The model has then been calibrated/verified against several sets of experimental
results from others. In general, satisfactory correlations have been noticed between the
experimental results and the predictions from the proposed fiber element model. The model
has also been used for a full seismic assessment of an existing RC building, having smooth
rebars. In addition, the structure has been retrofitted with steel bracing, viscose dampers and
base isolators' schemes and their nonlinear seismic performance has been evaluated using the
proposed model.
Old RC structures,Smooth rebars,Modified fiber element model,Seismic Retrofitting
ساختمان های بتن مسلح قدیمی,آرماتور ساده,مدل المان های الیافی,مقاوم سازی لرزه ای
0
0
http://mcej.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-6496&slc_lang=fa&sid=16
2008/02/262007/10/152008/07/272007/06/102009/10/12
1388/7/20
2008/10/182009/07/272009/08/192009/11/162010/12/29
1389/10/8
M
Zeinoddini
مصطفی
زین الدینی
00319475328460041997
00319475328460041997
Yes
A
Dabiri
علی
دبیری
00319475328460041998
00319475328460041998
No
J.
Fakheri
جواد
فاخری
00319475328460041772
00319475328460041772
No
fa
تأثیر نوع دانه بندی بر خواص
فیزیکی و نفوذپذیری بتن متخلخل در روسازی
The Influence of Aggregate Gradation on the Permeability
and Mechanical Properties of Porous Concrete
چکیده- در پژوهش حاضر تأثیر نوع دانه بندی بر ویژگی ها ی مقاومتی و نفوذپذیری بتن متخلخل سخت شده، به شکل
آزمایشگاهی بررسی شده است؛ بنابر این 5 نوع دانه بندی مرسوم برای ساخت بتن متخلخل براساس استاندارد، انتخاب و نمونه ها ی
آزمایشگاهی براساس آن ساخته شد. به دلیل نبود ریزدانه یا مقدار کم آن در ساختمان بتن متخلخل، مقاومت از طریق دو عامل قفل و
بست سنگدانه ها و مقاومت پیوندی بین خمیر سیمان و سنگ دانه ایجاد می شود؛ پس انتخاب نوع دانه بندی بر ویژگی ها ی مقاومتی
این نوع بتن تأثیر به سزایی دارد. نتایج حاصل، از پراکندگی قابل توجهی در مقادیر مقاومتی بتن متخلخل با دانه بندی مختلف حکا ی ت
داشت. برای مثال اختلاف بین کمینه و بیشینه ی مقاومت فشاری و مقاومت خمشی به ترتیب حدود 33 و 20 درصد به دست آمده
است. در ادامه برای ارائه مدل پیش بینی مقاومت خمشی بتن متخلخل، پارامتری به نام ضریب یکنواختی به عنوان شاخصی از دامنه
توزیع دانه بندی، در مدل استفاده شد و مدلی با استفاده از رگرسیون خطی دو متغیره(مقاومت فشاری و ضریب یکنواختی ) ساخته
0 به دست آمد. در این مقاله نقش درصد ریزدانه مصرفی در تعیین مقاومت فشاری و / شد. در نتیجه مدل مناسبی با خوبی برازش 879
نفوذپذیری بتن متخلخل نیز بررسی شده است.
Abstract:
The influence of aggregate gradation on the permeability and mechanical properties of porous
concrete was investigated. A standard mix and five standard aggregate gradations were
selected. Since porous concrete contains no or little fine aggregate, its structure is formed by
the interlocking of the coarse aggregates. So the aggregate gradation is a very important
characteristic as it influences such properties of porous concrete as strength and permeability.
There was statistically significant difference between the results from the strength and water
permeability of porous concrete with different aggregate gradations. For example, the
difference between minimum and maximum compressive strength was 33%, and a 20%
difference was obtained for flexural strength. It was found that the uniformity coefficient has
influence on the flexural strength of porous concrete. In order to develop the flexural bending
strength prediction model, the two parameters of compressive and uniformity coefficient were
explained using linear regression model. The obtained Goodness of fit (R2) for this model was
0.879. The results of the current investigation showed how fine aggregate influenced the
compressive and permeability of porous concrete.
Porous concrete,permeability,strength,uniformity coefficient
نفوذپذیری,بتن متخلخل,مقاومت,ضریب یکنواختی و دانه بندی
0
0
http://mcej.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-4298&slc_lang=fa&sid=16
2008/02/262007/10/152008/07/272007/06/102009/10/122010/03/16
1388/12/25
2008/10/182009/07/272009/08/192009/11/162010/12/292010/12/29
1389/10/8
B
Shirgir
بهروز
شیرگیر
00319475328460041994
00319475328460041994
No
A
HASANY
ابوالفضل
حسنی
00319475328460041995
00319475328460041995
Yes
H
Alizadeh Goodarzi3
هادی
علیزاده گودرزی
00319475328460041996
00319475328460041996
No
fa
بررسی مدل شاخص خسارتPark-Ang در مورد رفتار خمشی ستون های بتن آرمه
Investigation of Park-Ang Damage Index Model
for Flexural Behavior of Reinforced Concrete Columns
ارزیابی خسارت اعضای باربر قبل از مقاوم سازی آن ها ضروری است. درصورتی که وضعیت خسارت دیدگی عضو
به طور کمی با یک عدد بیان شود، این عدد، شاخص خسارت نامیده می شود. یکی ازمهم ترین شاخص های خسارت اعضا بتن آرمه ،
مدل پارک-آنگ است. این مدل با استفاده از نتایج آزمایشگاهی روی تیرها و ستون های بتن آرمه با شکل های مختلف انهدام تدوین
شده است. نتایج این مدل براساس اظهار تدوین کنندگان آن دارای عدم قطعیت قابل ملاحظه است . در این پژوهش با اس تفاده از
تعداد قابل ملاحظه ای نتیجه ی آزمایشگاهی و با تمرکز بر ستون های بتن آرمه با نوع انهدام مشخص، دقت مدل پارک-آنگ در مورد
PEER رفتار خمشی ستون های بتن آرمه افزایش داده شده است. نتایج آزمایشگاهی مورد استفاده از بانک اطلاعاتی موسسه پژوهشاتی
گرفته شده است.
Abstract:
Damage assessment of bearing members before rehabilitation is necessary. If the damage state
of a member is expressed by a number called "damage index". One of the most popular
damage indexes for reinforced concrete (RC) members is Park-Ang Damage Index model.
This model has been established based on the experimental results of RC beams and columns
with different modes of damage. It has considerable uncertainty based on its authors’ remarks.
In this study, the precision of Park-Ang model for RC columns was improved by using some
experimental results from the Peer's (Pacific Earthquake Engineering Research) data bank.
The proposed model focuses on RC columns with specific sections and collapse modes.
Damage index,reinforced concrete columns,Park-Ang model,Strengthening
ستون های بتن آرمه,شاخص خسارت,مدل پارک-آنگ,مقاوم سازی
0
0
http://mcej.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-3844&slc_lang=fa&sid=16
2008/02/262007/10/152008/07/272007/06/102009/10/122010/03/162008/12/27
1387/10/7
2008/10/182009/07/272009/08/192009/11/162010/12/292010/12/292010/12/29
1389/10/8
R
Rajabi
روح اله
رجبی
00319475328460042004
00319475328460042004
No
M
Barghi
مصطفی
برقی
00319475328460042005
00319475328460042005
Yes
fa
استفاده از شاخص زمان تا تصادف برای بهبود برازش مدل تعقیب خودروی GHR در حالت شتاب منفی
Applying Time-to-Collision to Enhance the Coefficient of
Determination for GHR Car-Following Model in
Deceleration Mode
چکیده- مدل های تعقیب خودرو در مطالعات مختلف از جمله: تحلیل ظرفیت، تحقیقات ایمنی، شبیه سازی جریان ترافیک و
توسعه سیستم های کنترل خودکار خودروها کاربرد دارند. در طول شش دهه اخیر، مدل های تعقیب خودرو توسعه زیادی یافته که
است. محرک در این مدل، اختلاف سرعت دو خودروی درگیر در GHR معروف ترین مدل تعقیب خودروی محرک- محور، مدل
فرایند تعقیب خودرو است که در این مقاله، پیشنهاد جایگزینی آن با شاخص زمان تا تصادف در موقعیت شتاب منفی به عنوان
NGSIM پروژه I- عاملی گویاتر ارائه می شود. برای مقایسه ی مدل پیشنهادی با مدل پایه از داده های واقعی جریان ترافیک آزادراه 80
با تعیین زمان واکنش لحظه ای برای هر راننده در طول فرایند تعقیب NGSIM استفاده می شود. انتخاب نمونه مناسب از داده های پروژه
0 در حالت پایه به / از 233 (R خودرو انجام می شود. نتایج مدل سازی در دو حالت مختلف حاکی از افزایش ضریب تعیین مدل ( 2
0/631 در مدل پیشنهادی است. هم چنین نتیجه تحلیل روندگرای براورد- مشاهده برای اعتبارسنجی مدل پیشنهادی (با ضریب تعیین
0/883 ) قابل قبول ارزیابی شد. نتایج نشان می دهد که در تحلیل رفتار رانندگان در مدل های تعقیب خودرو، شاخص زمان تا
تصادف نسبت به متغیر اختلاف سرعت، از توضیح دهندگی بیش تری دارد.
Abstract:
Car-Following models are integral parts of capacity analysis, safety research, traffic
simulation, and developing advanced vehicle control systems. During the past six decades,
various car following models have been developed. GHR is the most well-known stimulus
based model, in which the stimulus is the relative velocity of vehicles. In this research, timeto-
collision (TTC), as the stimulus, is proposed as a substitute for relative velocity in the
GHR model. GHR model is calibrated based on the comprehensive and detailed data gathered
in the NGSIM project on I-80 freeway. The Results of GHR model calibration based on the
data obtained for the two stimuli indicated that coefficient of determination (R2) increased
from 0.233 in the base model to 0.638 in the proposed model. In all, the results indicated that
the application of TTC as the stimulus in the GHR model would improve the model's
outcome.
Time-to-collision indicator,Car-following model,NGSIM project,GHR model,Model calibration
NGSIM کلیدواژگان: شاخص زمان تا تصادف,مدل تعقیب خودرو,پرداخت مدل,پروژه
0
0
http://mcej.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-6751&slc_lang=fa&sid=16
2008/02/262007/10/152008/07/272007/06/102009/10/122010/03/162008/12/272010/04/1
1389/1/12
2008/10/182009/07/272009/08/192009/11/162010/12/292010/12/292010/12/292011/04/19
1390/1/30
S.S
alavi
سید صابر
ناصر علوی
00319475328460042008
00319475328460042008
Yes
M
SAFFARZADEH
محمود
صفارزاده
00319475328460042009
00319475328460042009
No
N
Nadimi
نوید
ندیمی
00319475328460042010
00319475328460042010
No
A.R
MAMDOOHI
امیر رضا
ممدوحی
00319475328460042011
00319475328460042011
No
fa
ارائه مدل دو فازی خمیر- دانه برای
تعیین نسبت اختلاط بتن های سبکدانه حاوی لیکا
Applicability of Particle-Matrix Model for
Determination of Proportions of Lightweight Concrete
Aggregates' Contained LECA
چکیده- به طور کلی، روش طرح اختلاط بتن های سبکدانه تفاوت چندانی با بتن معمولی ندارد جز آن که با ی د از روش حجم ی
برای تعیین مقدار سبکدانه و سنگدانه های معمولی استفاده کرد. در برخی کشورها از همان روش طرح بتن ها ی معمو لی، استفاده
می شود. به خاطر محدودیت هایی که این روش ها دارند کاربرد آن ها در مواردی که به بتنی با روانی مشخص، با مقاومت ز ی اد و ی ا
بتن توانمند نیاز باشد، با مشکل مواجه می شود.
(Leca ، در این مقاله، روشی جدید برای طرح اختلاط بتن سبکدانه که با استفاده از ی ک نوع سبکدانه مصنوع ی (رس منبسط شده
ساخته می شود، پیشنهاد شده است. این روش براساس مدل دو فازی (خمیر و دانه) است و به دلیل امکان در نظر گرفتن خواص خمیر
سیمان و دانه، بتن ساخته شده از نظر دست یابی به روانی (اسلامپ) و مقاومت فشاری مورد نظر، نسبت به روش های دیگر عملکرد
بهتری دارد؛ هم چنین در این روش، درصد ترکیب سنگدانه های طبیعی و سبک برای دست ی ابی به کمتر ین فضا ی خا لی انتخاب
می شود، بنابراین از کمترین خمیر سیمان برای دست یابی به الزامات بالا استفاده شده و از نظر اقتصادی نیز صرفه جویی می شود.
Abstract
In general, methods of lightweight aggregate concrete mix design are not much different with
the ordinary concrete mix designs, except that in LWAC, volumetric method must be used for
determining the amount of aggregates (normal and lightweight). In some countries, the same
mix design of conventional concrete (normal weight) is also used for this purpose. Due to the
specific restrictions of these methods, it is difficult to use them in certain cases where
concrete slump is specified, or high strength concrete is needed.
In this paper, a new method for the mix design of lightweight aggregate concrete has been
proposed using a type of artificial lightweight aggregate (expanded clay, Leca). This approach
is based on two-phased model (particle and matrix), and has better performance compared to
other methods, due to the possibility of considering the properties of cement paste and particle
in terms of access to consistency (slump) and the required strength of the concrete made. Also
in this method, the percentage composition of normal and lightweight aggregates is chosen to
achieve minimum space (porosity), so, the minimum amount of cement paste will be used to
achieve the above requirements, and the economic saving.
lightweight aggregate concrete,Expanded clay,Lightweight aggregate,Flow
cyl,Cement paste
بتن سبکدانه,رس منبسط شده,سبکدانه,قیف جریان,خمیر سیمان
0
0
http://mcej.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-11868-1&slc_lang=fa&sid=16
2008/02/262007/10/152008/07/272007/06/102009/10/122010/03/162008/12/272010/04/12011/06/21
1390/3/31
2008/10/182009/07/272009/08/192009/11/162010/12/292010/12/292010/12/292011/04/192011/06/21
1390/3/31
amir maziar
raees ghasemi
امیر مازیار
رئیس قاسمی
00319475328460041988
00319475328460041988
Yes
T
parhizkar
طیبه
پرهیزکار
00319475328460042012
00319475328460042012
No
H
family
هرمز
فامیلی
00319475328460042013
00319475328460042013
No
fa
تأثیر افزایش عیار سیمان بر نفوذ
یون کلر و ریزساختار بتن های حاوی نانوسیلیس
Influence of Cement Content Increase on
Chloride Diffusion and Microstructure of Concretes
Containing Nano-Sio2
چکیده- در این مقاله تأثیر تغییر در عیار سیمان (از 350 تا
3 450 ) بر خواص خوردگ ی بتن ها ی حاو ی نانوذرات س یلیس
بررسی شده است. بهره گیری از نانو تکنولوژی در سال های اخیر، چشم انداز گسترده ای را برای توسعه و بهبود خواص بتن ایجاد
کرده است؛ ولی مطالعات اندک و محدود انجام شده در ارتباط با کاربرد نانوذرات در بتن، تنها به مطالعه بهبود مشخصات فیزیک ی و
برخی خواص دوامی بتن در اثر کاربرد این مواد محدود می شود؛ و به اندرکنش پیچیده این ذرات با ترکیبات بتن و محدودیت ها ی
عملی ساخت اشاره نشده است. نتایج آزمایش مقاومت و پتانسیل الکتریکی و نفوذ یون کلر نشان می دهد که ذرات نانوسیلیس، نفوذ
یون کلر را در بتن کاهش داده و مقاومت خوردگی را افزایش می دهد؛ ولی این تأثیر با افزایش عیار سیمان در طرح اختلاط به شدت
نشان می دهند که ذرات نانوسیلیس به دلیل سطح ویژه زیاد و فعالیت بالای پوزولانی، با افزایش عیار SEM کاهش می یابد. مشاهدات
سیمان در طرح، ساختاری ناهمگون و با منافذ بزرگ در بتن به وجود می آورند که این امر موجب افزایش نفوذپذیری و ضر یب نفوذ
یون کلر، حتی بیش تر از بتن های معمولی، می شود.
Abstract:
The influence of cement content increase on corrosion resistant behavior in concretes
containing nano-SiO2 was experimentally studied. For comparison, the chloride diffusion of
plain concrete and the concrete containing nano-SiO2 was also experimentally studied. The
test results indicated that the corrosion resistance of concretes containing nano-particles is
significantly improved. However, the index of diffusion chloride ion in the concretes
containing nano-SiO2 is directly related to cement content in the mix. The SEM oservations
revealed that the microstructure of concrete with nano-SiO2 is more uniform and compact
than that of normal concrete, but higher pore size distribution was observed when cement
content is increased, which in turn leads to the increase in the diffusion of choloride ion.
Nano concrete,Nano-SiO2,corrosion,Chloride diffusion,Microstructure
نانو سیلیس,عیار سیمان,ریزساختار بتن,خوردگی بتن,نفوذ یون کلر
0
0
http://mcej.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-5475&slc_lang=fa&sid=16
2008/02/262007/10/152008/07/272007/06/102009/10/122010/03/162008/12/272010/04/12011/06/212011/06/22
1390/4/1
2008/10/182009/07/272009/08/192009/11/162010/12/292010/12/292010/12/292011/04/192011/06/212011/06/22
1390/4/1
m
Khanzadi1
مصطفی
خانزادی
00319475328460041991
00319475328460041991
Yes
G
Khazaeni
گرشاسب
خزائنی
00319475328460041992
00319475328460041992
No
H
Sepehri Kahrizi
حامد
سپهری کهریزی
00319475328460041993
00319475328460041993
No