Modares Civil Engineering journal
مهندسی عمران مدرس
MCEJ
Engineering & Technology
http://mcej.modares.ac.ir
1
admin
2476-6763
10.22034
fa
jalali
1391
3
1
gregorian
2012
6
1
12
2
online
1
fulltext
fa
شبیه سازی عددی رفتار اصطکاکی گسل امتدادلغز شمال تبریز با استفاده از روش المان محدود
Numerical simulation of frictional behavior of strike slip North Tabriz fault using finite element method
در این مقاله با استفاده از روش المان محدود، مدلی عددی از گسل امتدادلغز شمال تبریز ارائه شده است. جهت بررسی رفتار اصطکاکی گسل ، مدل رفتاری ضعیف شدگی با لغزش (slip weakening)، به گسل اعمال می شود. این مدل بر مبنای مکانیزم ناپایداری چسب-لغز رفتار می کند. مدلسازی گسل بر مبنای روابط المان محدود و با نرم افزار ABAQUS به صورت سه بعدی انجام یافته که در آن گسل به صورت صفحه ای از تماس دو ناحیه الاستیک تشکیل شده است. در این مدل، تنها بخش جامد فوقانی پوسته مدل شده و از انحنای پوسته و اثر توپوگرافی صرف نظر شده است. گسل در قالب المان های تماسی دو بعدی قائم در مدل سازی وارد شده است. نتایج مدل سازی با معیارهای زمین شناسی مانند سرعت پوسته و نرخ جابجایی در صفحه گسل ، مقایسه گردیده که همگرایی مناسبی بین نتایج و معیارهای صحت سنجی مشاهده می شود. برای اصطکاک گسل، نتایج با دو ضریب اصطکاکی مختلف، با نرخ جابجایی ایستگاه های GPSمقایسه شده که همگرایی در ضریب اصطکاک استاتیکی 1/0 مشهود تر است.
In this paper, the finite element code (ABAQUS) is used to present numerical modeling of strike-slip North Tabriz fault. To investigate the frictional behavior of fault the slip weakening law is assigned to the fault. This law is based on stick- slip instability mechanism. Fault modeling has been done in three-dimensional using ABAQUS software. The model involves a vertical strike-slip planar fault that resides in elastic crust. In this model only the upper solid part of With this analysis, verification of the constitutive relation of friction has been done. The second analysis crust is simulated and topography effects have been ignored. The fault is simulated as 2D vertical contact elements. The results have been verified with geological data such as rate of displacement on fault and verifications demonstrate satisfied convergence. For friction of fault, the results with two coefficient factors are compared with GPS data and coefficient factor of 0.1 showed better convergences.
المان محدود,مدلسازی سه بعدی گسل,چسب-لغز,گسل شمال تبریز
Finite Element,3d simulation of fault,stick-slip,North Tabriz fault
71
83
http://mcej.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-16-1000-2140&slc_lang=fa&sid=16
moammad
sasani
محمد
ساسانی
100319475328460042128
100319475328460042128
No
NO.63, 525 west ave, phase 4 mehrshahr, karaj
کرج- فاز 4 مهرشهر خیابان 525 غربی پلاک 63
Mahmoud
Yazdani
محمود
یزدانی
100319475328460063399
100319475328460063399
Yes
تهران، بزرگراه جلال آل احمد، پل نصر، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده فنی، گروه خاک و پی