%0 Journal Article %A Ghasemi Moghadam, Amir %A Mokhtarani, Nader %T The Application of Permeable Pavement Aggregate Layers in Runoff Water Treatments %J Modares Civil Engineering journal %V 16 %N 5 %U http://mcej.modares.ac.ir/article-16-7762-fa.html %R %D 2016 %K COD, Permeable pavement, runoff, COD, Phosphorus, total solids, %X در این تحقیق تاثیر سنگدانه‌های مختلف در لایه‌های روسازی نفوذپذیر جهت تصفیه رواناب شهری در مقیاس آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفته است. در این راستا پس از تهیه سنگدانه‌های سرباره‌ای، سیلیسی و سنگ‌آهکی و آماده‌سازی راکتور‌ها، آزمایش‌ها در سیکل‌های متوالی به صورت پیوسته با استفاده از رواناب سنتزی انجام پذیرفت. کلیه آزمایش‌ها در راکتورهای استوانه‌ای شکل به ارتفاع 60 سانتیمتر و قطر 20 سانتیمتر که 50 سانتیمتر از ارتفاع آن (10 سانتیمتر لایه فیلتر و 40 سانتیمتر لایه اساس) توسط مصالح پر شده بود انجام شد. بر اساس نتایج بدست آمده اگر چه هر سه نوع سنگدانه مورد استفاده از توانایی قابل قبولی در تصفیه رواناب برخوردار بودند اما سرباره در مقایسه با سایر مصالح توانایی بالاتری در حذف آلاینده از خود نشان داد. در این تحقیق حداکثر میزان حذف COD، فسفر و جامدات از رواناب پس از گذشت 3 ساعت به ترتیب به میزان 60، 59 و 70 درصد بوده که پس از 120 ساعت به ترتیب به 98، 96 و 99 درصد افزایش یافت. همچنین در این پژوهش ظرفیت جذب بار آلی، فسفر و جامدات در ستون‌های حاوی سنگدانه‌ سرباره‌ای، به ترتیب برابر با 43/3، 21/0 و 10/22 ‌گرم به ازای هر کیلوگرم سنگدانه برآورد گردید. در ادامه داده‌های تجربی فرایند حذف بار آلی با مدل‌های سینتیکی شبه درجه اول، شبه درجه دوم و مدل سینتیکی پخش بین ذره‌ای مطابقت داده شد. بر ‌اساس نتایج حاصل، فرایند حذف بار آلی توسط هر سه سنگدانه مورد استفاده از مدل سینتیکی شبه مرتبه دوم تبعیت بیشتری داشته است. %> http://mcej.modares.ac.ir/article-16-7762-fa.pdf %P 141-151 %& 141 %! %9 %L A-16-1000-5987 %+ Assistant Professor, Civil & Environmental Engineering faculty, Tarbiat Modares University %G eng %@ %[ 2016