%0 Journal Article %A Vaghefi, Mohamad %A Sedighi, Farid %A Moosai, Masoud %A Meraji, Hamed %A Mahmoodi, Amin %T Effect of Time Duration on Bed Topography With Twin Convergent Bridge Piers at 180 Degree Steep Bend %J Modares Civil Engineering journal %V 16 %N 5 %U http://mcej.modares.ac.ir/article-16-5151-fa.html %R %D 2016 %K scour pattern, twin bridge piers, 180 degree bend, steep bend, test duration, %X تخریب پل‌ها به دلیل فرسایش بستر مساله‌ای است که اگر به آن به درستی پرداخته نشود می‌تواند خسارات جبران ناپذیری به بار آورد. هدف از ارائه این تحقیق بررسی آبشستگی حول زوج پایه کج تحت تاثیر پارامتر زمان و نقش آن در توپوگرافی بستر می‌باشد. در اولین مرحله آزمایش زمان تعادل انجام گرفته شد. در مرحله بعد به منظور شناخت شرایط آبشستگی در قوس آزمایش بدون نصب پایه در زمان تعادل نسبی انجام شد، با استناد به نتایج به دست آمده از این آزمایش موقعیت ۶۰ درجه برای اسقرار پایه‌ها انخاب گردید. آزمایش‌های بعدی به ترتیب در ۲۰، ۵۰ و ۱۰۰ درصد زمان تعادل نسبی و با استقرار زوج پایه همگرا در موقعیت ۶۰ درجه از ابتدای قوس و در صفحه عمود بر جریان انجام شدند. کانال مورد استفاده در آزمایش ها با عرض یک متر و مسیر قوس تند با نسبت شعاع مرکزی به عرض کانال برابر با ۲ و زاویه ۱۸۰ درجه می‌باشد. نتایج بدست آمده نشان می‌دهد در زمان تعادل نسبی چاله تشکیل شده در قوس بیرونی ۲۰ درصد عمیق‌تر از چاله آبشستگی اطراف پایه می‌باشد. این چاله در تقارن با محل احداث پایه در زاویه ۱۲۳ درجه شکل می‌گیرد. بررسی پارامتر زمان در آزمایش‌ها نشان می‌دهد در ابتدای آزمایش پایه نزدیک به ساحل خارجی فرسایش بیشتری دارد ولی بعد از گذشت ۲۰ درصد زمان تعادل نسبی سرعت آبشستگی در هر دو پایه یکسان می‌شود، همچنین کاهش زمان تعادل از ۱۰۰ درصد به ۵۰ درصد باعث کاهش ۲۰ درصدی عمق چاله آبشستگی حداکثر می‌شود. %> http://mcej.modares.ac.ir/article-16-5151-fa.pdf %P 231-242 %& 231 %! Effect of Time Duration on Bed Topography With Twin Convergent Bridge Piers at Steep Bend %9 %L A-16-1000-3951 %+ Assistant professor %G eng %@ %[ 2016