دوره 14، شماره 2 - ( 1393 )                   جلد 14 شماره 2 صفحات 153-143 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه تربیت مدرس
2- دانشگاه تربیت مدرس،
3- دانشگاه ایالتی اوئیزیانا
چکیده:   (4949 مشاهده)
ظرفیت، به عنوان یکی از ویژگیهای اصلی بخش عرضه سیستم حمل و نقل، بیشترین نرخ جریانی است که تسه یلات قابلیت عبور آن را دارد و به شکل سنتی عددی ثابت فرض میشود . از جمله مشکلات این رویکرد بزرگتر ش دن حجم تردد از ظرفیت در بسیاری از تسهیلات است     . مطالعات اخیر نشان میدهند که ظرفیت تسهیلات، نهتنها بیشترین نرخ جریان تردد نیست ، بلکه ماهیتی تصادفی دارد     . رویکرد تصادفی به ظرفیت، با توجه به پیچیدگی بیشتر آن نسبت به رویکرد سنتی قطعی یا معین، نیاز به دادههای بیشتر و اطلاع از شکل تابع توزیع ظرفیت دارد که مبتنی بر مفهوم شکست در جریان ترافیک به عنوان گذار از شرایط   نامتراکم به شرایط متراکم و آستانه ظرفیت است     . مقاله جاری به تحلیل نظری رویکرد تصادفی در ظرفیت آزاد راه به عنوان حالت جامعتر، و کاربرد آن را در قالب موردپژوهی آزاد راه تهران     - کرج به عنوان قدیمیترین و پر رفت و آمدترین آزاد راه کشور با جا به جایی روزانه     90 تا 100 هزار وسیله نقلیه میپردازد. پس از تعیین نرخجریانهای شکست و نرخجریانهای روان، برای تخمین تابع توزیع ناپارامتری ظرفیت، از روش حد حاصلضربی و برای تخمین تابع توزیع پارامتری، از روش بیشینه درست نمایی با فرض تابع   توزیع ظرفیت استفاده میشود     . نتایج نشان میدهد که بر اساس اطلاعات چهار ماهه تردد در دو مقطع منتخب برای مورد پژوهی، تابع گامبل دارای بیشترین برازش از نظر لگاریتم احتمال است       .  
متن کامل [PDF 1715 kb]   (3864 دریافت)    

دریافت: 1391/2/21 | پذیرش: 1393/7/1 | انتشار: 1393/7/30

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.